خبر آنلاین در گفت وگوی مشروحی با آیت الله علی کورانی با تحلیل مباحث ظهور و پدید هایی پرداخته است که اخیرا در فضای رسانه ای و برخی منابر رسمی به صورت عوام گرایانه و غیر علمی مطرح شده است. این محقق برجسته مهدویت که طراحان سی دی ظهور ادعا می کردند اظهاراتشان مبتنی بر نظرات و منابع ایشان است در این گفت وگو به نکات جالبی اشاره کرده است که برخی از آنها را می خوانید:
- اصطلاح «ظهور صغری» اشکال قواعد هم دارد، ظهور مذکر است و صغری مؤنث! نام ظهور اصغر در روایات نیامده، ولی برخی نام این شش ماه را «الظهور الاصغر» گذاشتهاند. اینها هم این اصطلاح را از این جا گرفتهاند.
- برخی میگویند «قواعد ظهور» با نشانههای ظهور تفاوت دارد. مثلاً میتوان قواعد ظهور را از روایات استخراج کرد. اصلاً این گوینده خودش میتواند میان قواعد ظهور و علایم ظهور تمیز کند؟ خب بفرمایید با روش علمی استخراج کنید و به ما بگویید تا ببینیم! اصلاً معلوم نیست روایت را بفهمند!
- میگویند میتوانیم نمودار بکشیم و ظهور امام زمان(ع) را محاسبه کنیم. خب یالا بیاورد! ابتدا یک کتاب علمی دربیاورد، روایات صحیحه دربارۀ ظهور را استخراج کند و بگوید که این نکته از این روایت مفهوم است و آن نکته از آن روایت، بعد، بدهد به دست مردم. خدا وکیل است که بعضی از اینها زبان عربی را هم نمیفهمند!
- من دیدم در فیضیه، آقای بنیصدر -رئیس جمهور - سخنرانی میکرد. تفسیر آیه «ولاتَقفُ ما لیسَ لک بِهِ علم»، را میگفت. این آیه یعنی دنبال گمان و احتمال و ظن نرو، دنبال چیزی که به آن یقین نداری نرو. اما بنیصدر میگفت «ولاتَقِف ما لیسَ لک به علم!» یعنی اگر علم ندارید، نایستید، بروید به جلو! «لاتقفوا» را کرد «لاتقف»، و یک مطلبی درست کرد و در فیضیه گفت. من نمیتوانستم حرفی بزنم، طلبه هم ماشاء الله ساکت بودند! تقفوا از از «قَفی یَقفُو» و به معنی پیروی است، او آن را خواند لاتقِف که یعنی «توقف نکن» و تفسیرش کرد! اینها هم از همین نوعاند، از نوعِ بنی صدرند. [در عربیدانی] بهتر از بنی صدر نیستند.
- «امید» با «توقیت» [=تعیین وقت] تفاوت دارد. اعتقاد به نزدیکی ظهور، مانند اعتقاد به قیامت است. باید باور داشت که آخرت، نزدیک است؛ مرگ، نزدیک است. و بر اساس این باور باید زندگی کرد.
- متن کامل این مصاحبه به ودی در خبرآنلاین منتشر می شود.
/6262