ایسنا نوشت:

سفیر پیشین انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سخنان اخیر مذاکره‌کننده هسته‌یی آمریکا در گروه 1+5 که در جلسه کنگره ایراد شده بود، به شدت انتقاد کرد.

پیتر جنکینز، سفیر پیشین انگلیس در آژانس در تحلیلی که در بخش «لوبلاگ» اینترپرس سرویس متنشر شد نوشت که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه سخنان خود در کنگره را بدون هرگونه اشاره به «اطمینان» جامعه اطلاعاتی آمریکا از اینکه ایران هیچ تصمیمی برای حرکت به سوی برنامه هسته‌یی غیرنظامی اتخاذ نکرده است، آغاز کرد.

جنکینز افزود که شرمن به جای این کار به «جاه‌طلبی تسلیحات هسته‌یی ایران» و لزوم «تغییر مسیر» توسط ایران اشاره کرد.

وی افزود که وندی شرمن مدعی شد واشنگتن فقط می‌خواهد ایران به «تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد اما به باور کارشناسان مبنی بر اینکه «ایران به طور کامل پایبند» به تعهداتش تحت پیمان منع اشاعه در تسلیحات هسته‌یی است و این کار را داوطلبانه انجام داده است هیچ اشاره‌ای نکرد.

بنابر این گزارش شبکه خبری «پرس تی وی» جنکینز سپس از شرمن به دلیل تکرار اینکه ایران «منزوی» است، انتقاد کرد و گفت که واقعیات بین‌المللی دقیقا عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

وی افزود: در واقع ایران روابط دیپلماتیک کامل با حدود 100 دولت دارد. وزیر امور خارجه ایران تقریبا همه جا در آسیا و اروپا به غیر از انگلیس و اسراییل پذیرفته می‌شود. هفته اخیر ایران ریاست کنفرانس خلع سلاح در ژنو را به عهده گرفت. در حال حاضر ریاست جنبش غیرمتعهدها با 120 عضو را به عهده دارد.

جنکینز که سفیر دایم انگلیس در سال‌های 2001 تا 2006 بوده است،‌پیش تر درخواست غرب مبنی بر اینکه ایران غنی‌سازی اورانیوم را رها کند،‌رد کرده بود.

وی در سال 2012 گفت که غرب در اصرارش بر صرف نظر ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم منزوی شده است و «غیر غربی‌ها ترجیح می‌دهند ببینند با ایران نظیر دیگر اعضای ان.پی.تی رفتار می‌شود.»

ایران بارها اعلام کرده است که عضوی متعهد به پیمان ان.پی.تی است که حق استفاده از فن‌آوری هسته‌یی با اهداف صلح‌آمیز را برای این کشور فراهم می‌سازد.

فعالیت‌های هسته‌یی ایران تحت بازرسی کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون هیچ انحرافی را در برنامه هسته‌یی ایران پیدا نکرده است.

/2727

منبع: خبرآنلاین