تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۴

سه، چهار روز قبل را به یاد بیاورید. روزنامه‌ها و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر بود از نظرسنجی‌هایی که به قطعیت می‌گفت فلان نامزد بیشترین آرا را دارد؛انتخابات با حضور این دو نفر یا آن دو نفر به مرحله دوم می‌رود؛شانس آن کاندیدا صفر است ؛ در هفته اخیر رای این یکی ریخته و آن یکی بالا رفته ... و از این حرف‌ها.

شنبه که نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، نتایج نظرسنجی‌ها رنگ باخت. نامزدی که در صدر قرار داشت و می‌گفتند 35تا40 درصد آرا را دارد، به 17 درصد هم نرسید و کسی که طبق نظرسنجی‌ها سوم یا چهارم بود، رئیس‌جمهور شد.

چرا نتیجه نظرسنجی‌ها این‌گونه شد؟ سه فرض را می‌توان حدس زد:

1- اصلاً چیزی به نام نظرسنجی وجود نداشت و آنچه منتشر می‌شد، آرزوی افرادی بود که آن را منتشر می‌کردند. به زبان دیگر، نظرسازی بود نه نظرسنجی و باهدف ایجاد جنگ روانی صورت پذیرفته بود.

2- نظرسنجی واقعاً صورت می‌گرفت اما علمی نبود. مثلاً جامعه آماری نظرسنجی‌ها طبق موازین علمی انتخاب نمی شد و افراد متخصص و حرفه ای در آن راه نداشتند.

3- یک سونامی یا زلزله ویرانگر در فاصله 24 ساعت قبل از انتخابات، نتبجه نظرسنجی ها را کن فیکون کرد.

***

هر کدام از گزینه های بالا را که می خواهید بپذیرید. حتی می توانید فرضیه دیگری به آن بیفزایید.

واقعا برای اعتمادسازی نسبت به مراکز نطرسنجی چه باید کرد؟

برچسب‌ها