رضا قوچان‌نژاد می‌گوید تیم ملی به این دلیل نتیجه می‌گیرد که بچه‌های آن با یکدیگر راحت هستند.

میثم بهرامی / رضا قوچان‌نژاد بازیکنی که در چند مسابقه اخیر ستاره تیم ملی فوتبال ایران شده، زیاد اهل تیتر دادن نیست. او خیلی معمولی صحبت می‌کند و حرفی نمی‌زند که برایش دردسر ساز شود. قوچان‌نژاد در مورد حضور در جام جهانی، با کارلوس کروش هم نظر است. او می‌گوید صعود به جام جهانی، تازه آغاز کار تیم ملی است.

*این یکی از زیباترین اتفاقات زندگی ورزشی‌ات بوده که با گل تو، تیم ملی کشورت به جام جهانی رفته است.

بله خیلی شیرین است. واقعا خیلی شیرین است. مهم‌تر از گل من این است که تازه کار شروع شده. این یک استارت است. ما نباید فکر کنیم چون به هدف اولمان رسیدیم باید شل کنیم و راضی باشیم و مسابقات را جدی نگیریم. بچه‌ها هم باید هر چقدر می‌توانند تلاش کنند و در باشگاه خود زحمت بکشند تا برای جام جهانی آماده شوند. البته جام جهانی فعلا دور است اما یک فصل فوتبال زود تمام می‌شود. باید سعی کنیم خودمان را در بهترین فرم نگه داریم برای مسابقات برزیل. الان به هدف اولمان رسیدیم. وقتی کره را شکست دادیم خیلی خوشحال بودیم. بعد از آن هم چند برنامه برای جشن صعود و استقبال از ملی‌پوشان داشتیم که همه این‌ها خوب است. اما ان‌شاءالله باید چند روز دیگر تمرکزمان را بگذاریم روی فوتبال. هر کسی باید در باشگاهش زحمت بکشد تا بتوانیم یک تیم خوب به برزیل بفرستیم.

*ممکن است روزی به فوتبال ایران برگردی؟ تیم‌های ایرانی خیلی دوست دارند بازیکنان ایرانی که خارج از ایران بازی می‌کنند را جذب کنند. اگر روزی پیشنهادی از تیم‌های ایرانی داشته باشی به آن فکر می‌کنی؟

در این مورد نمی‌توانم حرف بزنم. نمی‌توانم آینده را پیش بینی کنم. بازی با کره گذشته. الان هم خوشحالیم. الان تنها فکری که می‌کنم بازی بعدی است. مثلا بازی بعدی با باشگاهم. خیلی به جلو نگاه نمی‌کنم که مثلا ببینم سه یا چهار سال بعد کجا بازی می‌کنم. این‌ها مهم نیست. خدا بزرگ است. هر چه خدا خواست همان می‌شود.

*با بچه‌های تیم ملی رفاقت خیلی نزدیکی داری. الان در تیم ملی ایران راحت هستی؟

از وقتی که آمدم راحت بودم. هیچ وقت سختی نداشتم. بچه‌های خوبی داریم. این خیلی مهم است که بچه‌های خوبی داشته باشیم در تیم. اصلا برای همین به نتیجه می‌رسیم. اگر از این بچه‌هایی که داریم دو سه نفرشان فقط به خودشان فکر می‌کردند و مغرور بودند، ما هم نمی‌توانستیم این نتایج را بگیریم. چون تیم ما خوب است و با هم رفت و آمد داریم و باند خوبی داریم، توانستیم به این نتیجه برسیم.

*بازی با کره جنوبی شرایط خاصی داشت. ابتدا ازبکستان یک گل از قطر خورد و با آن نتیجه، ایران حتی در صورت شکست مقابل کره هم به مرحله بعد صعود می‌کرد. فکر می‌کردیم بازیکنان تیم ملی با فهمیدن نتیجه آن مسابقه، در نیمه دوم بازی را شل بگیرند اما این اتفاق نیفتاد و ایران در نیمه دوم عملکرد بهتری نسبت به نیمه اول داشت.

راستش را بخواهید ما اصلا یک ثانیه هم به مسابقه ازبکستان - قطر فکر نکردیم. بعد از بازی با لبنان اصلا برای من فرق نداشت که قطر می‌خواهد چه کار کند و ازبکستان می‌خواهد چه کار کند. ما فقط یک هدف داشتیم، آن هم بردن کره در خانه خودش بود. حتی نیامده بودیم که مساوی کنیم. فقط برد می‌خواستیم. چطوری بگویم، این‌طور نبود که یک معامله‌ای با کره کنیم و بگوییم صفر - صفر بشویم و هر دو تیم به جام جهانی برویم. اصلا به ازبکستان و قطر کاری نداشتیم. فقط به تیم خودمان اطمینان داشتیم. گفتیم ما هیچی کمتر از کره جنوبی نداریم. سعی می‌کنیم کره را ببریم و با سه امتیاز خودمان به جام جهانی برویم. این‌طور نبود که بخواهیم به نتیجه مسابقه تیم‌های دیگر نگاه کنیم. گفتیم باید با سه امتیاز خودمان صعود کنیم.

*لقب «گوچی» که به شما داده‌اند معنای خاصی دارد؟

نمی‌دانم. باید از مردم بپرسید. فکر کنم همین قوچان‌نژاد را کوتاه کرده‌اند، شده گوچی. چیزی نیست که خودم درست کرده باشم. این را خود مردم درست کرده‌اند.

*لقب جالبی است.

بله. مردم هر چیزی که دوست دارند صدایم می‌زنند. برای من فرقی ندارد. من فقط سعی می‌کنم مردم را خوشحال کنم و در زمین زحمت بکشم تا بتوانیم بیشتر از این بازی‌های قشنگ ارائه دهیم و بیشتر برای تیم ملی موفقیت به دست آوریم.

43 43