رضا قوچان‌نژاد ستاره این روزهای فوتبال ملی ایران است.

میثم بهرامی / رضا قوچان‌نژاد حالا قهرمان ملی ایران است. او با گلی که به کره جنوبی زد، نامش را برای همیشه در فوتبال ایران ثبت کرد. گوچی در سه بازی گذشته تیم ملی گل زده و نقش زیادی در کسب 9 امتیاز این مسابقات داشت. با او در پرواز برگشت تیم ملی از کره به تهران صحبت کردیم.

*هنوز 24 ساعت از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی نگذشته است. در دوره قبل که ایران به جام جهانی صعود نکرد، فوتبال ایران یک دوره رکورد را پشت سر گذاشت اما حالا با گل شما به جام جهانی صعود کرده‌ایم.

دوره قبل گذشته و 4 سال از آن فاصله گرفته‌ایم. الان فقط باید به جلو نگاه کنیم. مقابل کره برد شیرینی داشتیم و به هدفمان رسیدیم. این برای ما مهم است. اینکه چهار سال قبل چه اتفاقی افتاده، نمی‌توان برای آن کاری کرد. الان که باید خوشحال باشیم و جشن بگیریم و بقیه آن هم با مربی است که تیم خوبی بسازد و حداقل در برزیل موفق باشد.

*خودت هم با همین هدف آمدی که با تیم ملی به جام جهانی بروی؟

بله. درست است. من اینجا نیامدم که تفریح کنم یا فقط بازی کنم. وقتی برای تیم ملی بازی می‌کنی یک هدفی داری. هدف من هم این بود که به برزیل برسم. خیلی هم سخت بود چون سه مسابقه خیلی سخت داشتیم و فکر نمی‌کنم غیر از خودمان کسی این‌قدر اطمینان به ما داشت که بتوانیم هر سه تا را ببریم. چون واقعا مقابل قطر در کشورش و مقابل کره در اولسان بازی‌های سختی داشتیم. وقتی توانستیم هر سه تا را ببریم خیلی شیرین بود و نشان می‌دهد در یک ماه و نیم گذشته که در کمپ بودیم خیلی زحمت کشیدیم و به هدفمان رسیدیم.

*آن اوایل که به تیم ملی اضافه شدی شرایط سختی داشتیم. آن زمان فکر می‌کردی ایران صعود کند؟

وقتی به ایران آمدم مثبت نگاه می‌کردم. من هم هدفم این بود که به برزیل برسیم. من هم می‌خواستم کنار بچه‌ها زحمت بکشم. ما کاری که باید می‌کردیم را انجام دادیم و نشان دادیم که می‌توانیم در برزیل عملکرد مثبتی داشته باشیم. باید همین‌طوری مثبت کار کنیم و مطمئن هستم با این روش می‌توانیم در برزیل هم چیزهای قشنگی از تیم ملی نشان دهیم.

*به نظرت ایران می‌تواند در جام جهانی به فکر صعود به یک مرحله بالاتر باشد؟

معلوم است که می‌توانیم. فوتبال همین است. سال 2002 کره جنوبی به نیمه نهایی رسید. تازه این تیم ما از آن تیم کره‌ای‌ها کمتر نیست. استرالیا هم در سال 2006 خودش را به مرحله دوم رساند. این تیم‌ها در سطح اول جهان نیستند اما خودشان را به این مراحل رساندند. ما هم می‌توانیم این کارها را انجام دهیم اما باید مثبت فکر کنیم و به خودمان اطمینان داشته باشیم. باید زحمت بکشیم. نباید به برزیل برویم و فکر کنیم برای تفریح رفته‌ایم و فقط قرار است سه مسابقه انجام دهیم و برگردیم. وقتی به برزیل می‌رویم باید طوری بازی کنیم که به مرحله دوم برسیم. بچه‌ها با خود مربی باید یک تیم خوب تشکیل بدهند که در برزیل موفق باشند.

*با آقای کروش که صحبت می‌کردیم می‌گفت نباید فکر کنیم برای تفریح به جام جهانی می‌رویم و باید سقف آرزوهایمان را بالاتر ببریم. به نظر شما فوتبال ایران به چه امکاناتی نیاز دارد تا ما بتوانیم سقف آرزوهایمان را بالاتر ببریم و به آن‌ها دست پیدا کنیم؟

نمی‌شود این چیزها را شمرد و بگویم یک، فلان چیز و دو، فلان چیز. من فقط می‌دانم باید اطمینان داشته باشیم به آقای کروش. او نشان داده چقدر مربی حرفه‌ای است. اگر این همه استرس داشته باشی و فشار رویت باشد و بتوانی نتیجه به این شیرینی بگیری باید از مربی تشکر کنیم. اگر بخواهیم به جایی برسیم باید به حرف کادر فنی و آقای کروش گوش دهیم و کاری نکنیم برود. یعنی نباید اذیتشان کنیم. سخت‌گیری نکنیم. چیزهایی که می‌خواهد برایش فراهم کنیم. از هر لحاظ. هر چیزی خواست باید برایش فراهم کنیم. باید خودمان را به یک جا برسانیم. این‌ها چیزهای کوچکی است اما خیلی مهم است.

*این سه گلی که در سه مسابقه آخر زدی خیلی جالب و شیرین بود. مردم که مدت‌ها مهاجم فرصت طلب در تیم ملی ایران ندیده بودند، الان شاهد این هستند که رضا قوچان‌نژاد خیلی فرصت طلب است و در شرایط حساس گل می‌زند.

گل‌های خوبی زدم. گل‌های مهمی بود. همین که تیم ملی توانست با برد این سه مسابقه را تمام کند خیلی خوب بود. درست است که من سه تا بازی گل زدم اما مهم‌تر این است که ما سه بازی را بردیم. این هم مهم است که ما در این سه بازی گل نخوردیم. این دفعه من گل زدم و دفعه بعد یک نفر دیگر گل می‌زند. این‌ها مهم نیست. مهم این است که یک تیم در زمین حضور دارد و باید موفق شود. تیم ملی می‌خواست جانش را بدهد تا سه امتیاز را ببرد. حالا من جلو هستم و گل زدم. ولی بچه‌های دیگر هم زحمت می‌کشند تا من به این موقعیت‌ها برسم. مهم‌تر از گلزنی من این بود که گل نخوردیم و این کار آقای کروش بود که با یک کار تاکتیکی، اجازه گلزنی به حریفان نداد.

*چیزی که جالب است، روحیه شماست که خیلی به موفقیت تیمی تاکید دارید و در مورد موفقیت‌های شخصی زیاد حساس نیستید.

معلوم است که موفقیت تیم مهم‌تر است. من یکی از 45 نفر تیم هستم. یعنی ما با 11 نفر که کار نمی‌کنیم. 11 نفر داخل زمین هستند. در این یک ماه و نیم 25 - 26 تا بازیکن داشتیم در اردو و غیر از آن‌ها 10 - 11 نفر در کادر فنی حضور دارند. بدون این‌ها ما نمی‌توانیم به جایی برسیم. تمرین سنگین است. تمرین‌های خوبی می‌کنیم و استراحت هم داریم. ما در زمین گل می‌زنیم اما بیرون از زمین، این مسائل خیلی مهم است. اینکه به هدفمان رسیدیم به خاطر همین است. این 40 - 45 نفری که در یک ماه و نیم گذشته در اردو بودیم، به همدیگر خیلی کمک کردیم. فوتبال ورزشی است که به تنهایی نمی‌شود موفق بود. حتی خود مسی یا رونالدو چطور می‌تواند به تنهایی موفق باشد؟ فوتبال یک ورزشی است که به تنهایی نمی‌شود در آن موفق بود. ورزش تنیس نیست که به تنهایی بتوانی موفق شوی. واقعا همدیگر را لازم داریم که بتوانیم موفق باشیم. این کلید و رمز موفقیت ماست. خیلی ساده است اما همین است.

*به کلید اشاره کردی. یاد این نکته افتادم که کلید صعود به جام جهانی دست مشهدی‌هاست. یکی خودت، یکی هم خداداد عزیزی که با گل او به جام جهانی 98 رفتیم.

این شیرین است. آقای خداداد عزیزی برای جام جهانی 98 گل مهمی زد. من هم این گل را زدم. به نظرم اصلا مهم نیست کی گل می‌زند. شما فکر کن اگر من گل زده بودم و بازی با کره را باخته بودیم. چه کسی خوشحال می‌شد؟ هیچ کسی خوشحال نبود. من خودم ندیدم اما شنیدم که در ایران مردم خوشحال بودند و به خیابان‌ها آمده‌اند. مردم همه شهرهای ایران به کوچه‌ها رفته‌اند و جشن می‌گیرند. این برای من مهم‌تر است. توانستیم هم‌وطنانمان را در هر کجای دنیا که هستند خوشحال کنیم. این از همه چیز بیشتر به من می‌چسبد.

*افرادی که از ایران با تو در ارتباط هستند، گفته‌اند که خیلی محبوب شده‌ای؟

راستش را بخواهید من بعد از مسابقه فقط با پدر، مادر و برادرم تماس داشتم و بعدش هم حرکت کردیم به سمت تهران. اما خبرها را از هم‌تیمی‌هایم شنیده‌ام. من خوشحال هستم. هم برای خودم هم برای مردم کشورم که در خود کره توانستیم یک نتیجه به این قشنگی بگیریم و مردم را شاد کنیم.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    بايد انصاري فرد رو فيكس تيم ملي باشه نه قوچان نژاد
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      بابا برو بخوا کجای کاری/مثل اینکه همین انصاری فرد بهش لقب کریم القطری دادن درمقابل بازی رفت ایران قطر
    • بهنام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      58 4
      بیخیال !انصاری فرد که شما دارید طرفداری شو میکنید موقعی که یه استارت میزنه نفسش میبره یا نمیتونه یه پاس درست و حسابی بده و و و
    • پرسپولیسی A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      31 17
      ما که می‌دونیم تو پرسپولیسی نیستی‌ و با این پیام ها فقط می‌خوای هواداران این باشگاه رو خراب کنی‌... دلم برات می‌‌سوزه.
    • وطن پرست A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      23 18
      آقای بی‌ نام استقلالی، نمی‌خواهد اینقدر سیاه بازی در بیاری!
    • فرزاد A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      30 6
      مزاح فرمودید؟خداوکیلی انصاری فردچی داره که بایدفیکس بشه سرعت داره؟پا به توپش خویه؟دریبل زنه؟سرزنه؟
    • ایران A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      66 3
      داری جوک میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انصاری فر اگه یازی کن بود.............................
    • behi IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      38 2
      آخه انصاری فرد هم شد بازیکن چه کار تا الان واسه تیم ملی کرد اون گلی که قوچان نژاد به کره زد را صد سال دیگه هم افرادی مثل انصاری فرد نمی تونند بزنند ول کنید این بازیکن های درجه 3 را(کریم انصاری فرد و غلام رضا رضاییو ...).
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      3 12
      حق آرش برهانی که فیکس تیم ملی باشه
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    اين تيم ملي نبود ... استقلال بود واسه همين من طرفدار نيستم
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    آقاي قوچان نژاد كريم انصاري فرد و محمد نوري بايد فيكس تيم ملي باشن نه شما و جباري
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      نخندون ما رو
    • بهزاد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      220 8
      اینقدر تنگ نظر؟؟؟
    • علیا IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      47 3
      من پرسپولیسی هستم. اما کریم حقش نیست فیکس باشه. چند سال قبل میفتند انصاریفرد میاد و جای خالی دایی رو پر میکنه. اما انصافا توی این دو سال اخیر کدوم قابلیت دایی رو حتی در حد خیلی پایین تر از خودش نشون داده؟ شوتهای سرکش میزنه؟ هد هاش همه کنج دروازه هستند؟ وقتی نمیتونه ضربه مستقیم بزنه با سر یا پا پاسهای فوق العاده و موثر میده؟ حتی یه تموم کننده تمام عیار هم نیست. البته روی انتخاب بین نوری و جباری میشه بحث کرد.
    • پرسپولیسی A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      12 13
      ما که می‌دونیم تو پرسپولیسی نیستی‌ و با این پیام ها فقط می‌خوای هواداران این باشگاه رو خراب کنی‌... دلم برات می‌‌سوزه.
    • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      41 1
      :|. حرفایی میزنیا.به نظرم گوچی میتونه یه علی دایی دیگه باشه.خیلی خوب بازی میکنه
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    دقيقا / ماهيني و محمد نوري با انصاري فرد و هادي نوروزي بايد فيكس باشن
    • سه ستاره *** A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      40 7
      با این بازیکنا تا سر کوچه هم نمیشه رفت، چه برسه به جام‌جهانی و مرحله‌های بعدش! :))))
    • میلاد IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      23 3
      هادی نوروزی ؟!!!! :-0 بیخیال عمو!!!!! هادی نوروزی گلزن بود تو همون پرسپولیس گل میزد تا تیمتون لا اقل جز 4 تیم لیگ می شد!!! تورو خدا ببینید مردم چیا میگنا!!! حالا اگه انصاری فرد رو بگی یه چیزی! ولی اونم اصلا آماده نبود و تو تیم ملی هم نبود!
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    248 5
    گوچي جون همين طوري آماده بمون كه برزيل منتظر ماست
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    امسال كه قلعه نوعي سرمبي استقلال شد همون اول ميخواست دژاگه رو بياره استقلال همه اعتراض كردن كه بازيكن نيست و ... حالا ببين دژاگه و قوچان نژاد از بهترين ها هستن
    • محمد هادی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      48 3
      همه اعتراض کردن دژاگه بازیکن نیست؟؟؟؟؟؟؟ داداش پول دژاگه پول بودجه 3 4 فصل استقلاله!!! مگه داشتی بدی؟ :دی
  • mt A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    حالا دیگه جو نگیردت پسر خوب :)
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    پاس گل فوق العاده مجتبي جباري تو بازي بلا لينان رو فراموش نميكنم ... قوچان نژاد
    • امیر A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      6 13
      توپ اتفاقی رفت زیر پای قوچان نژاد مثل اینکه ..
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    6 بازيكن از استقلالي فيكس تيم ملي بودن كه قهرمان ليگ و شانس اصلي قهرماني آسيا بود ... بعضي ها راضي بودن با اين همه استقلالي جام جهاني هم نريم
    • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      13 18
      72 درصد تیم ملی استقلالی بودن که در تاریخ ایران بی سابقه است
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    وقتي قلعه نوعي پژمان رو دفاع راست كرد و نتيجه گرفت كيروش هم همين كار رو كرد تو 2 بازي خارج از خانه مثل استقلال
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    45 92
    ايران برزيلته ... آبادان مالديوته
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    240 7
    از نحوه حرف زدنش معلوم تو ایران بزرگ نشده !!!! خیلی ازش خوشم خدا پدر و مادر کیروش بیامرزه که وقتی دید تو لیگ ایران....چیز دندون گیری گیر نمیاد رفت و دژاگه و قوچان نژاد و آورد....که الان هر دو ستاره های ایرن هستند
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      22 0
      دقیقا من هم وقتی مصاحبه رو خوندم گفتم اصلا این رو حیه های شخصی گرایی ایرانی در این پسر نیست. ایول به قوچان نژاد و هم تیمی هاش و کادر فنی تیم....همون 45 تا که گفته!
  • سه ستاره *** A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    2 60
    عزیزم یه گل شانسی اونم به کره زدی، دیگه انقدر اوج گرفتن نداره که... خوبه نگفتی اسپانیا و آلمان رو می‌زنیم قهرمان میشیم! :))
  • علی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    22 1
    درود و صد درودبر قوچی
  • عادل IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    17 6
    استقلالیا ما هنوز کار رحمتی رو یادمو نرفته
  • علی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    19 6
    من تراکتوری ام انصافا چار چوب استقلال خیلی خوب جواب داد درود بر بازیکنان فنی استقلال
  • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    23 2
    واقعا واستوم متاسفم که سطح فکریتون انقد پایین هستش اینجاحرف تیم ملی هست نه باشگاهی!!!!
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    14 2
    من فکر کنم یه نفر اومده 4 بار به ضد قوچی پیام داده هر 4 بارم تایید شده
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    14 3
    واقعا با چه م نطقی نوری روبرتراز جباری میدونی!!!نوری توبهترین حالتش میتونه به عنوان جانشین برای جباری درنظر گرفته بشه تازه بعدازاینکه دادپاشوصاف کردن
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    21 2
    گوچی عزیز /ما الانه که 3 سال به نیمه نهایی غرب آسیا هم نرسیدیم!!!خانه از پای....
  • javad GB ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    9 65
    خوبه قوچان بچه آبادان نیست حالا اینقده انتظارات بالا ببرین تا بعد...........بشین حالا شانسی بردین دیگه ادعات نشه سعی کن همیشه وجدان بیدار داشته باشی
  • nima A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    28 0
    زنده باد تیم ملی.زنده باد دژاگه.زنده باد قوچان نژاد.مرحبا بر غیرتتان .گوارا شیر مادرتان .منتظر غرورافرینی تیم ملی ایران در جام جهانی هستیم .
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    19 13
    بله بله حتما فینال جام جهانی ایران-برزیل هستش دیگه؟!جوگیر نشدن هم خوب چیزیه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    8 1
    اين همه اين و آن وحرفهاي بي ربط نگين فقط بايد ايران وايراني براتون مهم باشه وقهرمان شدن آن هركجا باشند در هر تيمي كه بازي مي كنند مهم اي كه پرچم پر افتخار ايران بالا رفت به دست غيرت مندان ايراني
  • محمد A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    6 2
    با صدای جواد خیابانی: و سوت پایان مسابقه و قهرمانی ایران در جام جهانی 2014 برزیل
  • سعید IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    2 1
    دم همه ی ایرونی های با غیرت گرم (برچم بالاس)