به گزارش خبر آنلاین حمیدرضا حاجی بابایی در سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش که از صبح شنبه در سالن همایشهای رازی در حال برگزاری است، افزود: حضورم در آموزش و پرورش به دلیل عشق به معلمان بود و امروز این رابطه آنقدر صمیمی و عاشقانه است که تمام فعالیتها و اقدامات تحولی در این وزارتخانه به صورت شبانه روزی و بدون کوچکترین خستگی انجام شد.
وی افزود: سخنان فراوانی در طول این 4 سال درباره آموزش و پرورش گفته شد اما امروز می خواهم بگویم کارهایم در یک جمله خلاصه می شود و آن این است که آمده ایم تا نگاهها به این وزارتخانه را تغییر دهیم. آموزش و پرورش در کشور حرف اول را بزند.
حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکرده ام توضیح داد: همواره در تلاش بوده ام که این وزارتخانه را به صورت ولایی ملی و اسلامی اداره کرده تا بتوانم برنامه ها و اقدامات تحولی را بدون هیچ حاشیه ای انجام دهم. در طول 180 سال گذشته هیچ گاه سیستم آموزشی کشور صاحب نقشه راه نبوده اما این نقشه و سند در دولت نهم و دهم تدوین شد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، سیاستهای کلی آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور، نقشه تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادی و... از جمله 170 اقدامی بود که آموزش و پرورش به سرانجام رسانده است.
حاجی بابایی با بیان اینکه تدوین و تصویب سند تحول بنیادین دو سال زمان برد تصریح کرد: اگر در آموزش و پرورش هیچ کار دیگری جز سند تحول بنیادین انجام نمی شد باز هم می توانستیم ادعا کنیم که مهمترین کار ممکن را در این وزارتخانه انجام داده ایم. اما امروز باید بگویم که در کنار سند تحول 700 پروژه و طرح شکل اجرایی به خود گرفت. تمام این پروژه ها در کتابی به نام شمیم تحول چاپ شده است.
وی با اشاره به این که تا کنون اقدامی خلاف قانون در آموزش و پرورش انجام نداده ام گفت: همه کارهایم مطابق با سند تحول و یا فرمایشات مقام معظم رهبری و یا قانون برنامه پنجم بوده است. ضمن آن که برای تبیین سند تحول 212 سفر استانی 562 همایش 562 سخنرانی کارگاهی برای 421 هزار 685 فرهنگی انجام داده ام.
یک روز هم مرخصی نرفتم
حاجی بابایی در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: که در طول 4 سال خدمت در آموزش و پرورش یک روز تعطیلی را هم نداشته ام و در طول این مدت به صورت شبانه روزی حتی بدون یک روز مرخصی خود و همکارانم برنامه های این وزارتخانه را پیش بردم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده اش گفت: دهها هزار معلم حق التدریسی با 100 هزار تومان حقوق 10 هزار معلم شرکتی و کار معین تا قبل از ورودم به این وزارتخانه تعیین تکلیف نشده بودند اما امروز یک معلم وجود ندارد که نسبت به آینده شغلی اش نگران باشد ضمن آنکه تعداد کارکنانمان را نیز تا 200 هزار نفر کاهش داده ایم.
حاجی بابایی با بیان اینکه معلم یک ویژگی دارد و آن عزت است تصریح کرد: در دولت نهم و دهم کاری برای معلم انجام شد که دیگر معلمان سر خود را جلوی هیچ وزیر و دولتی خم نمی کنند.
حاجی بابایی با اشاره به راه اندازی دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی دیگر از اقدامات خود گفت: از 25 هزار نفر دانشجوی جذب شده در این دانشگاه 6 هزار دانشجو با معدل 20 بوده اند که همه این دانشجویان وضعیت تحصیل و استخدامشان روز نخست مشخص است.
وی ادامه داد: 35 سال معلمان برای راه اندازی دانشگاهی به نام خود لحظه شماری می کردند که در دولت دهم این اتفاق افتاد. همچنین ایجاد 9 هزار مجتمع آموزشی در کشور برای دستیابی به عدالت آموزشی و افزایش 50 درصدی اعزام معلمان به خارج از کشور افزایش مدال طلای المپیک دانش آموزی افزایش تعداد قبول شدگان در دانشگاه در مدارس دولتی، اجرای نظام جدید آموزشی از دیگر اقداماتی است که در دولت دهم انجام شد.
حاجی بابایی گفت: امسال نخستین سالی است که از 39 نفر رتبه های برتر کنکور 31 نفر از مدارس دولتی و 8 نفر از مدارس غیردولتی برگزیده شدند که این همه نشان از رقابت سنگین در مدارس دولتی است.
وی افزود: منتقدان از ما می خواستند که یک سال اجرای نظام آموزشی را به تاخیر بیاندازیم که اگر این اتفاق می افتاد هیچ وقت نظام جدید شکل اجرایی به خود نمی گرفت. پس از اجرا به ما انتقاد وارد کردند که چرا به شکل 6،3،3 اجرا شده است که ما اعلام کردیم این مرحله اول است و در مرحله بعدی به شکل 3،3،3 اجرا می کنیم. همچنین 23 میلیون کتاب جدید در شرایط سخت تحریم در سال گذشته چاپ و توزیع شد.
حاجی بابایی با بیان اینکه سال گذشته پرفشارترین سال برای دولت در 35 سال گذشته بود گفت: سال گذشته کشور مانند شرایط تنگه احد بود اما من در وزارت آموزش و پرورش کلمه ای حرف نزدم که رادیو و یا روزنامه های خارجی علیه آموزش و پرورش گزارش تهیه کنند.
برخی تصور میکردند که تغییر در آموزش و پرورش شدنی نیست
محمود احمدینژاد رئیس جمهور امروز در سیامین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت : اگر میخواهیم آینده ایران تضمین شود باید به آموزش و پرورش توجه داشته باشیم و این مهم است که فرهنگیان با آرامش، فراغ بال و منزلت اجتماعی مشغول کار تعلیم و تربیت باشند.
رئیس جمهور ادامه داد: بعضی افراد میگویند اگر نظام رتبهبندی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم چه میشود؟ باید بگویم چیز خاصی نمیشود جز این که آموزش و پرورش بهتر و فرهنگیان با انگیزه بیشتر کار میکنند.
احمدینژاد با اشاره به اینکه اگر قرار است در نظام آموزش ما تبعیضی وجود نداشته باشد به عدالت آموزشی نیاز داریم که باید این عدالت را نخست در دستگاههای آموزشی ایجاد کنیم گفت: وقتی بحث نقصها پیش میآید سازمانهای مختلف میگویند که ورودهای به خوبی تربیت نشدهاند و آموزش و پرورش را مقصر میدانند اما در هنگام تخصیص بودجه به آموزش و پرورش توجهی نمیشود.
رئیس جمهور ادامه داد: در دولت نهم و دهم شرایط سختی داشتیم با بحران اقتصاد جهانی و از سوی دیگر تحریمها مواجه بودیم اما تلاش کردیم که جایگاه آموزش و پرورش برای تصمیمگیران کشور تثبیت شود.
احمدینژاد ادامه داد: برخی افراد راجع به شکل تنظیم سند تحول بنیادین انتقاداتی را مطرح میکنند ایرادی ندارد باید این نقصها وجود داشته باشد تا به توسعه برسیم، برخی تصور میکردند که تغییر در آموزش و پرورش شدنی نیست. به نظرم علت این موضوع 2 مورد بود نشناختن نظام آموزش و پرورش و عدم باور به توانمندیهای جامعه فرهنگی. بنده عمیقا باور دارم که ظرفیت فرهنگیان برای ایجاد تغییر و تحول و کارهای انقلابی بیبدیل است.
4545