به گزارش خبرآنلاین، کتابهای «زندگی و مرگ»، «انفاق» و «اِسرا» که سه مجموعه از مباحث تفسیری امام موسی صدر است، به زودی منتشر میشود.جلدهای ششم، هفتم و هشتم مجموعه تفاسیر کوچک امام موسی صدر به زودی به چاپ میرسد. «زندگی و مرگ» که عنوان ششمین جلد این مجموعه است، شامل هفت گفتار از امام موسی صدر درباره موضوع زندگی و مرگ و معاد است که علیرضا محمودی آن را ترجمه کرده است.
هفتمین جلد این مجموعه، «انفاق» نام دارد که چهار گفتار از امام موسی صدر درباره موضوع انفاق را در برمیگیرد و با ترجمه علیرضا محمودی عرضه شده است. «اِسرا» عنوان هشتمین جلد این مجموعه است که با ترجمه مهدی موسوی نژاد دربردارنده پنج گفتار از امام موسی صدر درباره مسأله اِسرای پیامبر (معراج پیامبر) است.
هر جلد از این مجموعه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰ تومان برای نخستینبار به همت انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر میشود. مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر گزارش داده که پیشتر پنج جلد از مجموعه کوچک تفسیر قرآن امام موسی صدر با عنوانهای «تأملی دیگر در تفسیر و قرآن»، «اخلاص»، «ناس و فلق»، «قدر» و «تکاثر» منتشر شده است.
به گزارش خبر، در گزیدهای از تفسیر سوره قدر امام موسی صدر میخوانیم:
«آدمی همیشه میاندیشد که عمر و روزی نتیجه عملکرد انسان در تنها یک شب نیست. امروز شخصی در اثر بیماری ای که از مدتی پیش بوده، می میرد. چه بسا اسباب مرگ از چهار یا پنج سال پیش و یا از چند ماه پیش فراهم شده بوده و سبب مرگ او شده باشد. یعنی به سبب اتفاقات یک شب نمرده است. امروز، هر کدام از ما زندگی میکنیم، ولی فقط بر اساس کاری که در شب قدر کردهایم، زندگی نمیکنیم، بلکه بر اساس اعمالمان که پیش از شب قدر هم بوده، زندگی میکنیم. از مدتها پیش تحصیل و کار و مهاجرت کردهایم و به کاری مشغولیم و اکنون بر اساس نتیجه فعالیتهایمان خوشبخت یا بدبخت هستیم. این گونه نیست که انسان در دورهای بدبخت باشد و ناگهان سعادتمند شود، یا دورهای خوشبخت باشد و ناگهان بدبخت شود. این مسئله دور از ذهن است. بنابراین، باید تفسیر معقولی از شب قدر ارائه دهیم و در عین حال نباید از چارچوب متناسب با معنای قرآنی و اسلامی خارج شویم... روزه آن چیزی است که سرنوشت آدمی را مقدر میکند و روزه در دهه آخر ماه رمضان و یا در هفته آخر این ماه کامل می شود و میبالد. در حقیقت، روزه رمز و راز شب قدر و سبب آن است...
... روزه در اسلام چیست؟ روزه تقویت و تهذیب و تمرینی است برای انسان تا بتواند بر نفس و شهوات خود چیره شود. فیالمثل، میخواهیم به کودکی شنا بیاموزیم. ابتدا او را برکهای کوچک رها میکنیم تا در این مکان کوچک و کمعمق با راهنمایی مربی شنا یاد بگیرد. پس از آنکه کودک شنا کردن در این مکان را آموخت اجازه میدهیم در دریا هم شنا کند. ورزشکار نیز تمرین میکند. راننده هم در ابتدا در محیطی ایمن تمرین میکند. تمرین مسئلهای اساسی در زندگی انسان است. روزه تمرینی است برای انسان در برابر محرمات و واجبات و هواها و شهوات. چگونه؟ آدمی هنگام روزه داشتن چه میکند؟ به آدمی میگویند از طلوع تا غروب روزه بگیر؛ دوازه، سیزده، پانزده و یا هیجده ساعت، تا فصل و مکان روزه چه باشد. روزه به چه معناست؟ یعنی نخور و ننوش، نزدیکی جنسی نکن و به زیر آب مرو و سیگار نکش و بر خدا و رسولش دروغ مبند، هرچند که خشمگین باشی یا در تنگنا افتاده باشی... انسان بدین گونه در ماه رمضان میآموزد که در برابر شهوات ایستادگی کند. به سخن دیگر، بر نفس و اراده خود مسلط باشد.
...ما در ماه رمضان تمرین میکنیم تا بر اراده و شهوات خود مسلط باشیم و چون بر شهوات و اراده خود مسلط شدیم، میتوانیم سعادت یا شقاوت خود را رقم بزنیم. در نتیجه، ماه رمضان ماه تعیین سرنوشت است. زیرا که از آغاز این ماه تمرین میکنیم و نتیجه این تمرین تسلط بر شهوات است. تو مختاری و میتوانی سعادت و شقاوت خود را تعیین کنی. بنابراین، میتوانیم بگوییم که سعادت و شقاوت انسان در ماه رمضان رقم میخورد. در چه مقطعی از ماه رمضان؟ در اواخر ماه رمضان، آنچنان که در احادیث آمده است. شب قدر نیز در هفته یا دهه آخر ماه رمضان واقع شده است، زیرا این تمرین در آن هنگام به اوج خود میرسد...
...اما معنای مشهور شب قدر این است که در این شب شرایط تغییر میکند و اعمال آدمی نوشته و روزی تقسیم میشود و این شب را مانند روز تقدیم بودجه دولت ها به مجلس در نظر میآورند. من حقیقتا این معنا را نمیفهمم... لزومی ندارد که این معنای خرافهای و شایع میان مردم را بپذیریم که در این شب ستارهها از حرکت باز میایستند و آسمان بالا یا پیش میرود و گرفتاریها فرود میآید و فقط کافی است که شخص دعا کند و بگوید فلان چیز را طلا کن و آن طلا شود...من شخصاً این معنای رایج را نمیفهمم و ای کاش که یک نفر این معنا را برای من توضیح دهد. این معنا نه با علم و نه با دین و نه با قرآن سازگار است ...»
همچنین در گزیدهای از تفسیر سوره عصر امام موسی صدر میخوانیم:
««وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ» گفتیم که آدمی جزئی از مجموعة آدمیان است و اگر با مجموعه هماهنگ باشد و یکدیگر را نصیحت و سفارش کنند، قدرتمند میشود و میماند. اما اگر آدمی در میدان تنها بماند، بیم آن وجود دارد که از میان برود. از همین روست که مصلحان میکوشند جامعه را اصلاح کنند و اگر در این راه ناکام ماندند، جامعهای کوچک یا دوستانی چند یا حزبی یا گروهی یا جمعیتی یا انجمنی تشکیل میدهند، تا در آن زندگی کنند و یکدیگر را نصیحت کنند. در غیر این صورت، آدمی از بین میرود و در خسران خواهد بود. در اینجا باز هم به معنای سوم «إنَّ الإنسانَ لَفی خُسرٍ» میرسیم.
اگر آدمی تنها باشد، این تنهایی خطری بزرگ و عمیق برای او خواهد بود. اندکاند کسانی که میتوانند از خطرِ تنهایی و فردگرایی بگریزند، زیرا آدمی وقتی تک و تنها باشد، از بین خواهد رفت. انسانِ تنهایی که از او اطاعت میشود، در معرض خطر غرور قرار دارد. از همین رو، حاکمی که مشورت نمیکند، پند دیگران را نمیپذیرد و به حرف دیگران گوش نمیدهد، منحرف و مغرور میشود. پس سفارش به حق اولاً مانع از بین رفتن است، ثانیاً مانع غرور است و چنانکه گفتیم غرور انحراف است، زیرا انسان مغرور، احساس بینیازی از دیگران میکند و از دیگران پند و کمکی نمیگیرد و میان خود و دیگران دیواری میکشد. انسانِ مغرور همچون خاک ساختمان ساخته شده، سودی ندارد. انسان مغرور فاسد است و منحرف میشود. پس به یکدیگر سفارش کردن به معنای همکاری و زندگی در یک مجموعه است و این عمل یکی از واجبات مؤمن است.»
6060