رئیس جمهور تاکید کرد که از پایین​ترین سطوح مدیریتی کار خود را آغاز کرده و دولتش با برنامه پیش رفته است.

نسرین وزیری: محمود احمدی​نژاد در گفت و گوی مستقیم تلویزیونی امشب خود با مردم، بار دیگر سخنان خود را با دعای فرج همچون هشت سال گذشته آغاز کرد و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مردم در ماه مبارک رمضان؛ در پاسخ به سوالی که به اتهام «بی​برنامگی» دولت​های وی بویژه انحلال سازمان مدیریت و برنامه​ریزی اشاره داشت، گفت: ما هشت سال است کار کرده​ایم و الان می خواهیم گزارش کار دهیم. کار هشت ساله در چند گزارش مختصر قابل بیان نیست. در گزارش اول مباحث عمومی را مطرح کرده و در گزارش دوم،مبانی نظری دولت را اعلام کردم که شامل عدالت جهانی و تعالی کشور،مهر ورزی و ... بود. امروز هم می​خواهم کارهایی که برای اولین بار رخ داد مثل مدیریت جهانی را بیان کنم.

او که می​گفت جلسه​ای هم برای خداحافظی با مردم خواهم داشت، به گزارشش در جمع کارگزاران نظام اشاره کرد و گفت: ما از روز اول با برنامه حرکت کرده​ایم و در همان چهارچوب رفته​ایم، حتی یک ساعت بی برنامه حرکت نکرده​ایم و برای تمام لحظاتمان برنامه داشتیم. اینکه عنوان سازمان مدیریت برداشته شد، عوام فریبی است که بگوییم نشانه حرکت دولت بر خلاف برنامه پنج ساله بوده است. بر اساس قانون اساسی، اعلام کردیم که سازمان مدیریت یک معاونت در دولت و زیر نظر رئیس جمهور است.

دعوای زرگری سوسیالیسم و سرمایه​داری را ما با لایحه اصل 44 حل کردیم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشور باید بر اساس قوانین پایه و مادر اداره شود، ادامه داد: بدون قوانین مادر باید همش در سر و کله خود بزنیم! یکی از تلاش​های ما تدوین قوانین مادر و پایه کشور بود. به جز بانکداری بقیه قوانین پایه، در دوره ما تصویب شده است. مثلا لایحه اصل 44 در دولت نهم به مجلس دادیم تا تکلیف اقتصاد کشور روشن شود و دعواهای زرگری سوسیالیسم و سرمایه​داری در کشور به پایان برسد. لایحه مالیات بر ارزش افزوده هم در دولت ما تصویب شد. لایحه مدیریت حمل و نقل و سوخت هم در این دول  تهیه شد. لایحه هدفمندی یارانه​ها هم یک تقوای سیاسی و کار ما بود. همچنین قانون مبارزه با پولشویی و لایحه جامع مالیاتی که یکسال است در مجلس است!

این عین قانونمداری است که بگویم مصوبه​ای خلاف قانون است

احمدی نژاد که می​گفت تکلیف اساسی کشور را در زمینه​های اقتصادی روشن کرده​ایم بر قانونمداری دولتش تاکید کرد و گفت: قانونمداری را باید در عمل جستجو کرد نه در دعواهای سیاسی! من مسئولین مختلف را می​بینیم که از قانون عدول می کنند اما من حتی از خط ویژه هم در احترام به قانون عبور نکرده​ام! من سوگند خورده​ام که پاسدار قانون باشم و هرگز از قانون تخطی نکرده​ام. این عین قانونمداری است که بگویم مصوبه ای خلاف قانون است. من نماینده ملت هستم و باید چنین توانی را به عنوان مجری قانون داشته باشم. مدعیانی که دولت را متهم به بی قانونی می کنندحتی یک مورد را هم نتوانسته​اند اثبات کنند. آنها که ما را متهم می کنند می خواهند کارهای خودشان را بپوشانند!

وی که می گفت دولتش به دنبال منافع شخصی و گروهی نبوده و معیارش قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: پایه اداره و پیشرفت کشور بر اساس قانون در دوره ما گذاشته شده است.

او که می گفت رفع تبعیض و فاصله طبقاتی یک آرزوست که حتی در امریکا و اروپا نیز محقق نشده است، اضافه کرد: این زخم​ها تبعات اجتماعی دارد و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. ما با نگاه زیربنایی به دنبال حل این مشکلات بودیم. من مخالف این هستم که برای توسعه اقتصادی مردم را له کنیم! این چه جور کار کردن برای مردم است؟ دولت ما اصلا از کارهای زیربنایی باز نمانده و در هر بخشی چند برابر دولت های قبل کار کرده است. خصوصی سازی و اصل 44 کار زیربنایی است. کارهای ما در سهام عدالت و بورس و پروژه​​های عمرانی و ... شفاف است. اجرای قانون اصل 44 و هدفمندی یارانه​ها کار زیربنایی است که البته ما فقط گام اول آن را اجرا کرده​ایم و ای کاش می​گذاشتند تمامش را اجرا کنیم.

وی به صندوق توسعه ملی با 53 میلیلارد دلار ذخیره ارزی اشاره کرد و آن را از کارهای زیربنایی دولتش خواند.

احمدی​نژاد که می​گفت بدهی دولت از سال 72 به کشاورزان را پرداخت کرده است، ادامه داد: دولت نقاط کلیدی اقتصاد را اصلاح کرد که در تمامی دولت​های گذشته قابل مقایسه نیست. برای اولین بار در تاریخ، صادرات غیرنفتی و واردات ما مساوری شده است که پشت آن تولید خوابیده است. تولید شده که فروش و صادرات داریم دیگر. دولت اگر برنامه نداشت به اینجا می​رسید؟

تغییر مدیران نشان دهنده برنامه داشتن ما بوده نه بی برنامگی

وی در پاسخ به سوالی که به تغییرات مدیرتی زیاد در دولتش اشاره داشت و آن را نشانه بی برنامگی می​خواند گفت: این تغییرات نشان دهنده برنامه داشتن است. نگاه ما جناحی و شخصی نبوده. ما اهداف روشنی را دنبال می کردیم و اهدافمان مهم بود نه اینکه برخی آدم ها در برخی پست ها باشند. کسی برای پست خاصی خلق نشده، هدف مهم است.

«آیا در اجرای عدالت موفق بودید؟» این سوالی بود که احمدی​نژاد در پاسخ به آن از عدالت مطلق و عدالت عینی سخن گفت و افزود: ما به دنبال عدالت مطلق هستیم که از انسان کامل بر می​آید. یارانه مسکن و مسکن مهر، بنگاه های کوچک زودبازده و ... همه با هدف بازتوزیع ثروت در کشور بوده است. حقوق بازنشستگان هم افزایش یافته است. ما حتی به زندانیان معسر هم توجه داشتیم و 20 هزا نفر آنها را با کمک دولت آزاد کردیم. قرض​الحسنه​ها را در کشور توسعه دادیم. نسبت درآمدهای دهک​های بالایی با پاینی کشور، به زیر 10 کاهش یافته است. مصرف بالا رفته و ضریب جینی کاهش یافته است که نشان دهنده حرکت به سوی عدالت است.

چطور گوجه فرنگی گران می شوند می گویند کار دولت است اما موجود زنده به فضا می فرستیم، کار دولت نیست؟

«بی​توجهی به نخبگان و دانشگاهیان» از دیگر سوالات مجری برنامه از احمدی​نژاد بود که اودر پاسخ، خودش را یک دانشگاهی معرفی کرد و گفت: نمی دانم من هم نخبه حساب می​شوم یا نه؟ اما بروید ببینید که رشد علمی درکشور ما در دوره من چقدر رشد یافته است؟ معاونت علمی و فناوری را من در دولت ایجاد کردم.

رئیس جمهور که با خنده می​گفت «چطور می​گویند دولتی که رئیسش یک دانشگاهی است، به نخبگان بی توجهی کرده است؟!»، از ایجاد بنیاد نخبگان و صندوق توسعه علمی و تدوین سند نقشه جامعه علمی کشور، سند آموزش و پرورش و ... در دولتش یاد کرد و گفت: دو سه سال است که ما در رشد علمی در دنیا مقام آورده ایم. این را ما نمی گوییم منابع خارجی می​گویند. این کار دولت نیست؟ چطور گوجه فرنگی گران می شوند می گویند کار دولت است اما موجود زنده به فضا می فرستیم، کار دولت نیست؟

وی افزود: وقتی من اعلام کردم که صفحه سوخت می توانیم بسازیم کسی باور نکرد ولی دیدید که توانستیم. برای اولین بار دانشکده تب سنتی راه انداختیم. نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کردیم. اینها کارهای پایه ای و زیر ساخت است که زیاد رخ داده است.

این گفت و گو ادامه دارد...

/2929

 

 

منبع: خبرآنلاین