محمد رضا شجریان که پنج سال می‌شود در ایران کنسرت نداده است، تاکید کرد اگر شرایط مناسب فراهم شود دوباره روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استاد آواز ایران که در نشست خبری نمایشگاه سازهای ابداعی خود سخن می‌گفت، با بیان اینکه برگشتن مدیران کار بلد به عرصه فرهنگ و هنر یک رویداد مثبت است، افزود: «آمدن کسانی که هنر و موسیقی را دوست دارند، این امید را زنده می‌کند که فضا برای کار فراهم شود، اما در کنار آن‌ها، جریان‌هایی هم که موسیقی را دوست ندارند، کار خود را می‌کنند. برای همین باید منتظر ماند و دید چه می‌شود.» 

شجریان ادامه داد: «امیدوارم در آینده موسیقی بتواند راه خود را خوب و درست طی کند. اما نباید از یاد برد 14 سال پیش هم که شرایط به نظر ما خوب بود و دوست داریم به آن زمان باز گردیم، باز هم شرایط دست و پا گیر بر موسیقی حاکم بود.» 

او در باره نسبت موسیقی با مدیریت دولتی توضیح داد: «به نظر من دولت نباید جلوگیر شعر و موسیقی شود. موسیقی نیازی به شوراهای گوناگون نظارتی ندارد. با این شرایط، مدیران دولتی هم وقت خود و هم وقت ما را می‌گیرند.»

 

نشست خبری نمایشگاه سازهای ابداعی شجریان در خانه موسیقی برگزار شد

محمد رضا شجریان تاکید کرد: «این نظارت‌ها و موانع به نفع مدیران دولتی هم نبوده است. دیده‌ایم وقتی جلوی موسیقی را بگیرند، کارهای زیر زمینی رواج پیدا می‌کنند. خود خانواده‌ها بهتر از هر نهاد و ارگانی می‌توانند سلیقه موسیقایی فرزندان خود را شکل دهند.» 

خواننده «بیداد» در واکنش به پرسش خبرنگار خبرآنلاین که آیا برای جبران پنج سال کنسرت ندادن در ایران، برنامه‌ای فشرده را برای روی صحنه رفتن تدارک دیده است یا نه؟ پاسخ داد: «باید دید چه می‌شود، چرا که کنسرت دادن علاوه بر نیاز به شرایط مناسب و طبیعی برای جریان کلی موسیقی کشور، به سالن بزرگ و امکانات دیگر هم احتیاج دارد.» 

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرآنلاین که آیا کنسرت ندادن در ایران باعث نشده است صدای سازهای ابداعی‌اش در کشور شنیده نشوند، گفت: «همین طور است. پنج سال گذشته نتوانستیم با این ساز‌ها در ایران روی صحنه برویم و برای همین فرصتی که می‌توانست صرف شنیدن و تکمیل این ساز‌ها شود از دست رفت.»

شجریان ادامه داد: «با این حال من دارم کار خودم را می‌کنم، پیگیر ساز سازی و تکمیل آن‌ها هستم، کارگاه آموزش آواز از فردا دوباره برپا می‌شود و... اما امیدوارم شرایط و فضا برا ی ارتباط صحنه‌ای با مخاطبان هم فراهم شود.» 

استاد آواز ایران درباره کارگاه آموزشی خود توضیح داد: «حدود 75 هنرجوی مرد و زن چهار پنج سالی می‌شود در این کارگاه مشغول آموزش هستند که صدای خیلی خوبی دارند. ادامه موفقیتشان به خودشان ربط دارد که راه‌شان را درست بروند و بیراهه منحرف نشوند.»

 این موسیقی‌دان با اشاره به اینکه نگران آواز ایران نیست، افزود: «در موسیقی ایرانی شاگر مهم‌تر از استاد است. من آنچه می‌توانم به آنان منتقل کرده‌ام و امیدوارم ادامه راه را آنان درست طی کنند و به موفقیت برسند. ظرفیت جوانان نشان می‌دهد در این حوزه نباید نگران بود.» 

شجریان پیش بینی کرد ساز دل و دل جهانی شود 

سازنده سازهایی چون صراحی، دل و دل و شباهنگ در باره هدفش از ورود به این عرصه گفت: «تا پیش از این سازهای ما بیشتر برای بداهه نوازی و تک نوازی بود و برای همین ارکسترهای ما نیاز به صداهای تازه داشتند.»

 او که دو سال پیش هم سازهای ابداعی‌اش را در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته بود، در باره نمایشگاه تازه‌اش که از 22 تا 28 شهریور در خانه هنرمندان بر پا می‌شود، گفت: «این بار ساز‌ها را به نمایش می‌گذارم تا هر کسی خواست سفارش بدهد تا برایش ساخته شود. این 16 سازی که ساخته‌ام باید در دست نوازندگان به صحنه بروند تا لیاقت خودشان را نشان دهند. این نوازنده است که به ساز ارتقاء می‌دهد.» 

شجریان در واکنش به پرسش خبرنگار خبرآنلاین که آیا تکمیل این ساز‌ها را به جریان طبیعی موسیقی خواهد سپرد یا بنیادی را برایش ایجاد خواهد کرد، پاسخ داد: «این ساز‌ها باد توسط نوازندگان نواخته و تکمیل شوند و البته شاید برای ساماندهی این جریان نیاز به یک موسسه باشد. البته انتظار ندارم همه مورد اقبال قرار بگیرند، سه چهار تای آن‌ها هم فراگیر شوند، کفایت می‌کند.» 

شرقی بودن و قابلیت تشکیل یک ارکستر مجلسی و زهی، مهم‌ترین ویژگی‌ای بود که شجریان برای سازهای ابداعی خود بر شمرد و افزود: «سازهای ما پوستی است و برای همین رنگ شرقی دارد و من هم این اصالت را در ساز‌هایم حفظ کرده‌ام و خواسته‌ام به بهترین وجه نمایش دهم. با این حال در کنسرت‌هایی که در آمریکا و کانادا داشتم، هفت نوازنده از دیگر کشور‌ها در ارکسترم سازهای دل و دل و شباهنگ را نواختند و بسیار راضی بودند. یکی از آنان حتی در خواست کرد در ارکستر خودشان برای اجراهای آثار دوره باروک از آن ها استفاده کند.»

 بخش عمده ای از پرسش های خبرنگاران در باره برگزاری کنسرت محمد رضا شجریان بود

او ادامه داد: «ما با این ساز‌ها می‌توانیم ارکستر زهی یا مجلسی خوبی داشته باشیم تا قطعات ایرانی یا غربی را بنوازند. اما چون سازهای بادی برنجی نداریم، نمی‌توانیم یک ارکستر سمفونیک داشته باشیم.»

 محمد رضا شجریان در باره نقش این ساز‌ها روی آواز ایرانی گفت: «تاثیرش روی خواننده خیلی کم است و بیشتر بستگی به حال و هوای نوازنده دارد تا چه تاثیری روی خواننده بگذارد. با این حال یک ارکستر با سازهای باس می‌تواند آواز ایرانی را که بیشتر اوج خوان دارد، به سمت صداهای بم سوق دهد.» 

در نمایشگاه سازهای ابداعی استاد شجریان که از از 22 تا 28 شهریور به همت شرکت فرهنگی - هنری دل‌آواز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، بیش از 10 سنتور و 16 ساز دیگر از جمله صراحی، شه‌بانگ، شه‌نواز، دل و دل، ساغر و... به نمایش در می‌آیند.

عکس‌ها: تصویرنت

57245

منبع: خبرآنلاین