14 تصویری را که ملاحظه می‌کنید، مکانی را نشان می‌دهد که قرار است به زودی به زیر آب رفته و آب شرب مردم را در شهرستان فارسان تأمین کند ...

 

     سد غدیر باباحیدر در شهرستان فارسان قرار است که آب شرب ساکنان این شهرستان را تأمین کند، اما محل دفن زباله شهر باباحیدر در بالا دست مخزن سد قرار دارد و همان طور که در تصاویر ملاحظه می‌فرمایید، مسئولان مربوطه فقط با احداث یک خاکریز، فکر می‌کنند می‌توانند محل دفن زباله را از مخزن سد جدا کرده و خطرات ناشی از آن - به ویژه شیرابه - را  نادیده بیانگارند.
    محل احداث سد مخزنی غدیر در استان چهار محال بختیاری در فاصله 47 کیلومتری شهرستان شهرکرد و حدوداٌ 3 کیلومتری غرب شهر باباحیدر و 4.1 کیومتری شمال شرقی روستای امیدآباد بر روی رودخانه سراب باباحیدر قراردارد. منبع اصلی تامین آب طرح از دو سر شاخه سراب و بردی تشکیل گردیده که شاخه اصلی آن سرشاخه سراب است که از طریق چشمه پرآب سراب تغذیه می گردد. اهداف این طرح شامل تامین آب شرب و صنعتی، تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی پایاب حوضه به میزان 1450 هکتار و ذخیره سازی و تنظیم آب رودخانه سراب است. گفتنی آن که طول تاج سد: 624 متر و ارتفاع آن از سنگ بستر به 68 متر می‌رسد و از نوع خاکی- سنگریزه‌ای است. عملیات اجرایی این سد از یازده تیر 1387 آغاز شده و قرار بوده که ظرف 32 ماه پایان یافته و به بهره‌برداری برسد، منتها ظاهراً و خوشبختانه! به دلیل کمبود اعتبار، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
    البته فکر کنم خوانندگان عزیز خبرآن لاین هم با نگارنده همراه و هم نظر باشند که چرا نوشتم: خوشبختانه! نه؟
    باشد که تا بیشتر دیر نشده و بودجه لازم اختصاص نیافته! نخست فکری به حال زباله‌ها و شیرابه‌های انباشته شده در بالادست مخزن سد بشود تا خدای ناکرده یک بحران میکربی و محیط زیستی جدید بوجود نیاید.

منبع: خبرآنلاین