بدون توجه به اینکه درخواست تماس تلفنی از کدام سمت بوده باشد، لازم است به فرآیندی که طی چندماه گذشته اتفاق افتاده توجه کرد و از طرفی شرایط پیش امده برای اینده را نیز باید بررسی و مورد نظر داشت.

با در نظر گرفتن تعاملات تنش آمیز طی چندسال اخیر واقعا صدای حق ایران نیز خوب شنیده نمی شد یا نمی خواستند بشنوند به دلیل رفتارهای نامناسب باعث شده بود که عدم اعتماد از طرفین به حد اعلای خود برسد و هیچ حرف حقی از طرفین شنیده نشود.

در این خصوص نیز ضررهای فاحشی کشور های منطقه و غربی خصوصا آمریکا متحمل شده اند. باید قبول کرد در حال حاضر، ایران اسلامی در منطقه بسیار مؤثر است و می تواند به برقراری صلح و امنیت کمک نماید. در غیر این صورت منطقه همیشه دارای تنش بوده و عدم ارامش در منطقه، در مسائل امنیتی و اقتصادی اثر مسقیم خواهد داشت. 

در واقع مطالبی که از طرف ایران مطرح شده مطلب جدیدی نیست لاکن تغییر فضای عدم اعتماد باعث می شود که حرف ها و نظرها شنیده شود و نیز دنیا و خصوصا آمریکا به این نتیجه می رسند که با جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مؤثر در  مسائل سیاسی و اقتصادی در منطقه تعامل نمایند.

وقتی به وقایع چندین دهه گذشته توجه می نماییم، همیشه آمریکا موانع زیادی در پیشرفت ایران ایجاد نموده و لازم است این ذهنیت منفی از بین برود و هم چنین اتهاماتی به ایران زده شده که قابل اثبات بودن آن بسیار مشکل است. پس به نظر میاید از تغییر فضای سیاسی که در ایران ایجاد شده و مصمم به تعامل سازنده با دنیا در دستور کار است، به نحو مناسب استفاده کرد و از اثرگذاری مسائل حاشیه ای بطور کامل پرهیز کرد.

بنابراین با حفظ منافع ملی در چهارچوب ارزشهای نظام اسلامی باتاسی به تدابیر ارزشمند پیامبر گرامی اسلام (ص) در معاهده حدیبیة  که نقطه عطفی در گسترش اسلام بود، می توان تعامل شفاف و سازنده ای را با دنیا برقرار نمود، و عقلای سیاسی جهان در این زمینه همکاری نمایند تا فضای اعتماد مستحکم و گسترش یابد و مطمئنا منافع ان به کشور های منطقه و در نهایت برای جهان قابل تصور است. 

منبع: خبرآنلاین