بر اساس آخرین آمار با وجود کاهش 9.5 درصدی تلفات سوانح رانندگی در چهار ماه ابتدای امسال 6083 نفر در تصادفات رانندگی برونشهری و درونشهری جان باختند یعنی روزانه حدود 50 نفر که 36 نفرشان در تصادفات برونشهری جان باختهاند که احمد خرم، وزیر راه و ترابری دولت هشتم پاسخهای متفاوتتری از دیگران دراین باره دارد که بخش هایی از گفتوگو با وی میخوانیم.
*مقصر اصلی در سوانح جادهای خودرو است. دولت قبل گرایش بیشتری به سمت خرید خودروهای شرقی داشت و این در حالی است که قبل از آن تمام خریدهایی که داشتیم دارای استاندارد اروپا بودند که به لحاظ دانش فنی و تکنولوژی، پیشرفتهتر از کشور ما بود و یک تا پنج نسل نیز از بقیه جلوتر هستند.
*در حال حاضر حدود 12 هزار کیلومتر آزادراه در کشور کم داریم که به نظر من به جای توجه به بزرگراه و تبدیل جادهها به بزرگراهها، باید توسعه آزادراهها در اولویت قرار گیرد.
*متاسفانه عنوان میشود هزینه ایجاد بزرگراه یک پنجم آزادراه است که این برآورد غلطی است چون هزینه ایجاد آزادراه برای دولت بسیار کمتر از بزرگراه است.
*آزادراه هیچ تقاطع همسطحی نمیتواند داشته باشد. از سوی دیگر هزینه راهداری آزادراه از طریق عوارض دریافت شود اما هزینه راهداری بزرگراه که هزینه کمی نیز در سال نیست به عهده دولت است؛ بنابراین با محاسباتی که انجام شده آزادراه ارزانتر است ولی متاسفانه یک عده غیرکارشناس به دنبال ترویج بزرگراه هستند که به اعتقاد من این کار مبتنی بر علم و تکنولوژی روز و کارشناسی نیست.
*متاسفانه سطح سرویس جادهها مناسب نیست و تقاطعهای همسطح باعث تصادفات زیادی میشود. حدود هفت سال پیش برای جلوگیری از تصادفات شاخبهشاخ و خروج از جاده حفاظ کابلی را به عنوان مهمترین تجهیزات ایمنی در این زمینه دنبال کردیم و در زمان وزارت بنده درباره ایجاد حفاظ کابلی که معروف به گاردیل نیمه منعطف است و نیوجرسی (تجهیزات ایمنی غیرقابل انعطاف) مذاکراتی انجام شد و صاحب این تکنولوژی را با این تعهد که ظرف دو سال دانش و تکنولوژی این حفاظ کابلی به داخل کشور منتقل شود به کشور آوردیم و در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) نیز از این حفاظ کابلی استفاده کردیم اما متأسفانه در دوره وزارت بعدی با اینکه تخصص آقای بهبهانی حملونقل و ترافیک است، اعلام شد که از این حفاظ استفاده نشود.
*به اعتقاد من هر کشتهای که در رابطه با حفاظ کابلی و نیوجرسی دراین سالها داشتیم به گردن بهبهانی است چون با نصب حفاظ کابلی 70 درصد تلفات مربوط به گاردیل کمتر میشد و این چیزی است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی تجربه شده است.
3939