شورای شهر تهران پیگیر موضوع تابلوهایی است که تنها 5 روز در معرض دید عموم بود ولی به اندازه 50 روز خبر و گزارش و مصاحبه درباره آن منتشر شد.

امید سلیمی بنی: بیلبوردهایی که نشان می دهد دو فرد با پرچم ایران و آمریکا در دو سوی میز نشسته اند. طرف ایرانی، با کت و شلوار و ریش پرفسوری است و طرف آمریکایی شلوار و پوتین نظامی پوشیده و "شات گان" خود را زیر میز مخفی کرده است. در تابلوی دیگری، طرف مذاکره کننده آمریکایی، سگ ترسناکی را کنار خود نشانده و نوازش می کند. در یک بیلبورد دیگر، در برابر دستی که از سوی ایرانی‌ها دراز شده است، یک پنجه عقاب دیده می‌شود. در همه این تابلوها، تصویر کوچکی از کاخ سفید وجود دارد و در کنار آنها عبارت «صداقت آمریکایی» به فارسی و انگلیسی نوشته شده است. هرچند عبارت صداقت آمریکایی که به انگلیسی نوشته شده، اشتباه است، اما به طور کلی فضای حاکم بر این بیلبوردها، چیزی بیشتر از اعلام بی‌اعتمادی به آمریکایی‌هاست. این تابلوها می‌خواهند خصومت و عداوت آمریکایی‌ها را نشان بدهند و به دولت یازدهم یا خارجی‌ها القا کنند که نظر مردم نیز همین است. 

دامنه مخالفتها با این تصاویر که برخی تحلیلگران گفتند باعث تضعیف تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات بین المللی از جمله مذاکرات هسته ای خواهد شد، به جایی رسید که نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم اعلام کرد مجلس با این کار مخالف است و آن را پیگیری می کند. هر چند سخنگوی شهرداری تهران، رسما اعلام کرد از نصب این تابلوها اطلاعی نداشته و بدون هماهنگی شهرداری این تابلوها نصب شده، ولی مجری و طراح این تابلوها به رسانه هایی مانند خبرگزاری تسنیم گفته این کار با اطلاع مسئولان شهرداری و به خصوص سازمان زیباسازی شهرداری بوده و نصب این تابلوها "در چهارچوب توافقات" صورت گرفته است.

شورای شهر توضیحات رسانه ای شهرداری را نمی پذیرد
اکنون یکی از اعضای شورای شهر به خبرآنلاین می گوید شورای شهر پیگیر این ماجراست و قرار شده در جلسه یکشنبه 5 آبان ماه، مسئولان شهرداری درباره این رویداد توضیح دهند. محمد مهدی تندگویان در این باره می گوید: "سازمان زیباسازی شهرداری تهران باید مسئولیت نصب این بیلبوردها را بر عهده بگیرد. هر چند ظاهرا آقای پیرهادی (عضو شورا و فرمانده بسیج شهرداری) گفته این کار با هماهنگی بسیج شهرداری انجام شده ولی شهرداری می گوید از این کار اطلاعی ندارد."

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، توضیح می دهد: "به همین دلیل از مسئولان شهرداری خواسته ایم در صحن شورا حاضر شوند و توضیح دهند. همگان می دانند بدون نظارت سازمان زیباسازی شهر تهران کوچکترین تابلویی نصب نمی شود و اینکه به رسانه ها می گویند ما از نصب این تابلوها خبر نداشته ایم، توضیح مناسبی نیست. گفتن این که در جریان نبودیم برای این سازمان خوب نیست. به نظر می رسد این اتفاق با نظارت برخی مدیران انجام شده باشد و چون مضمون این تابلوها مغایرت با سیاستهای نظام و کشور است، باید شهرداری پاسخگو باشد. لذا از آقایان شهرداری خواسته ایم یکشنبه در شورا، آقایان توضیح دهند."

او، از سخنگوی شهرداری تهران به عنوان کسی که قرار است از سوی شهرداری در این جلسه حاضر شود نام می برد و می گوید: "آقای دکتر ایازی قرار است در صحن شورا حاضر شود و درباره نصب این تابلوها توضیح دهد. امیدواریم توضیحات قانع کننده باشد، در غیر اینصورت شورا حق پیگیری این موضوع را دارد و این کار را خواهد کرد."

توضیح رسمی، همان است که سخنگو گفت
با وجودی که تابلوهای صداقت آمریکایی از معابر جمع آوری شد و مشاهدات خبرآنلاین تایید می کند دیگر تابلوی دیگری در سطح شهر تهران با این مضمون وجود ندارد، ولی ظاهرا قصه صداقت دردسرساز ینگه دنیایی پایانی ندارد. مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران که پیش از این گفته بود این تابلوها بدون تایید آن سازمان نصب شده، در گفتگو با خبرآنلاین باز هم تاکید می کند: "روز سه شنبه این تابلوها نصب شد و چون روزهای پس از آن تا شنبه تعطیل بود، ما جمع آوری این تابلوها را در دستور کار قرار دادیم و از چهارشنبه، جمع آوری را شروع کردیم و شنبه این کار تمام شد. توضیح رسمی نیز در این باره، همان است که آقای ایازی، سخنگوی شهرداری گفت. ما اطلاعی از نصب این تابلوها نداشتیم."

مهدی نژاد، در توضیح اینکه چرا شهرداری در جمع آوری این تابلوها تعلل کرده، می گوید: "ما از فردای نصب این تابلوها، کار جمع آوری را آغاز کردیم و هیچ توافقی نیز با طراح و مجری این تابلوها برای نصب نداشته ایم."

مدیرروابط عمومی سازمان زیباسازی شهری تهران در پاسخ به این پرسش که مجری این طرح گفته فردا اطلاعیه ای درباره این تابلوها منتشر می کند و در صورتی که توافق مکتوب خود با سازمان شما را منتشر کند، چه پاسخی دارید، اظهار کرد: "بگذارید اطلاعیه آنها منتشر شود، پس از آن، ما موضع گیری می کنیم."

او، در اصل، مصاحبه مدیر سازمان هنری، رسانه ای اوج، را تکذیب کرده که در مصاحبه با وبسایت خبری تسنیم گفته شهرداری تهران از طریق کارشناسان سازمان زیباسازی شهر تهران در جریان تمام مراحل طراحی و نصب این تابلوها بوده اند. سازمان هنری، رسانه ای اوج، سازمانی است که در مرامنامه تاسیس خود، استفاده از موجسازی تبلیغاتی را به عنوان یکی از دستورات کاری خود عنوان کرده و نوشته: "تولید محصولات گرافیکی برای فضاسازی و ایجاد موج‌های تبلیغاتی به عهده خانه‌ی طرح و گرافیک انقلاب که وابسته به این سازمان است، قرار داده شده است."

این سازمان پیش از این نیز نصب بنرهای بسیار بزرگی در نقاط مختلف تهران مانند میدان ولی‌عصر (عج) و خیابان ستارخان را از کارهای خود عنوان کرده بود. در این پوسترها، سازمان اوج با کولاژ چهره اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در کنار چهره تمثیلی شمر، قاتل امام سوم شیعیان، سعی داشت پیام تاریخی شمر را تکرار کند، سازمان اوج، جمله معروف "با ما باش، در امان باش" را در زیر این تابلوها درج کرده بود. همچنین این سازمان مجموعه پوسترهای «جنگ، کار تا پیروزی» را به عنوان نمونه پروژه‌های خود، معرفی کرده است.

مدیر سازمان هنری، رسانه ای اوج؛ احسان محمد حسنی رسما طراحی و نصب تابلوهای "صداقت آمریکایی" را پذیرفته است.

در جدول زیر، برخی اظهار نظرها و مواضع اشخاص درباره نصب تابلوهای صداقت آمریکایی را می خوانید:

نام

سمت/عنوان

موضع

اظهارات

محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

اظهار نظر صریح نکرده

آزادی همین است و قبل از این‌که مذاکرات به نتیجه برسد نباید آمریکا احساس کند که یکطرفه امتیاز می‌دهیم. بیان نظرات به صورت آزادانه امری طبیعی است و مخالفان و موافقان باید نظرات خود را مطرح کنند تا این تصور ایجاد نشود که فضای ایران کنترل شده و حکومتی است و از این شرایط سوء استفاده کنند.

محمد جواد کولیوند

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس

تلویحا مخالف نصب

برخی می‌خواهند موضوع مذاکره با آمریکا را با توجه به اعلام نظرسنجی از مردم ، مردمی جلوه دهند و افکار عمومی را نیز درگیر بحث مذاکره با آمریکا کنند. باید دید مقام معظم رهبری در خصوص بحث مذاکره با آمریکا چه نظری دارند و ایشان هستند که باید در نهایت در خصوص این موضوع اعلام نظر کنند اما عده‌ای می‌خواهند طوری جلوه دهند که مردم مستقیما درباره مذاکره با آمریکا و نحوه مذاکره تصمیم می‌گیرند.

اسماعیل کوثری 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

موافق نصب تابلو

جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی از سطح شهر یک 'اشتباه' در روند سیاست خارجی ما است. مردم هیچگاه از نظرشان نسبت به آمریکا برنمی‌گردند، فشار اصلاح‌طلبان یا دولت برای جمع‌آوری این بیلبوردها اشتباه است. حدسم این است که نمی‌شود بدون هماهنگی شهرداری بیلبوردی در سطح شهر نصب شود.

حسن سید آبادی

نماینده ادوار مجلس

مخالف نصب

در کشور افرادی وجود دارند که می‌خواهند به گونه‌های مختلف موانعی در کار دولت ایجاد کنند. آنها رفتارهایی انجام می‌دهند که روند مذاکرات را بر اساس منافع خود تحت تأثیر قرار دهند. با این افراد باید از طریق سیاست‌های رسمی کشور برخورد کرد. نباید به اظهارات اینگونه افراد توجه کرد و در مقابل نیز صداوسیما و وزارت کشور وظیفه دارند با این افراد مقابله کنند.

محسن پیرهادی 

عضو شورای شهر و فرمانده بسیج شهرداری

موافق نصب

تعدادی از تشکل‌های خودجوش مردمی این پوسترها را طراحی و نصب کرده‌اند و پیش از این‌که نصب کنند به ما اطلاع داده بودند. ما در بسیج شهرداری تهران اطلاع داشتیم و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشدیم چون محتوای آن‌ها را خارج از سیاست‌های نظام ندیدیم.

محسن سرخو

عضو شورای شهر تهران

مخالف نصب

اگر شهرداری با مسائل سیاسی هوشیارانه برخورد نکند، به منافع کشور لطمه وارد می‌شود. نباید شهرداری اجازه بدهد هر بیلبوردی با هر مضمونی ولو اینکه هزینه‌اش پرداخت شده باشد در سطح شهر نصب شود به عنوان مثال درمورد بلیبوردهای "صداقت امریکایی" باید حداقل در این راستا هماهنگی لازم با شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه انجام می‌شد در غیر این صورت باید جلوی چنین حرکت‌های خودسرانه در شهر گرفته شود. منافع کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی اولویت اول است و اینکه بخواهیم بیلبوردهای اهانت‌آمیز درج کنیم که خدایی ناکرده مغایر برنامه‌ریزی‌های مسئولان کشور باشد؛ خوب کار درستی نیست.

پرویز سروری

عضو شورای شهر

موافق نصب

در روزهای گذشته شاهد اقدامی هوشمندانه و مقتدرانه از طرف سازمان زیباسازی شهرداری تهران بودیم که به شکل هنرمندانه ای، هشدار‌های جدی به مذاکره‌کنندگان درباره مذاکره با آمریکا و غرب می‌داد. این تابلوهای تبلیغاتی موجی از رضایتمندی را در مردم ایجاد کرده است، حتی روز گذشته در نماز جمعه، مردم تقدیر‌های زیادی را از نصب این تابلوهای تبلیغاتی داشتند.

غلامرضا انصاری

عضو شورای شهر تهران

مخالف نصب

نصب بیلبوردها از طرف هر گروهی که انجام شده کار غیراصولی و ضد امنیت ملی است. نمایندگان مردم در شورای شهر تهران از شهرداری و مسئولان ذی‌ربط سوال خواهند کرد که چطور می‌شود در سطح شهر بدون مجوز چنین طرح گسترده‌ای اجرا شود و اگر مجوز داده شده، توسط چه کسی و چرا این مجوز صادر شده و نتیجه آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.  قطعا در جلسه بعدی شورا این قضیه را به صورت قانونی و حقوقی پیگیری خواهیم کرد. 

مجتبی شاکری

عضو شورای شهر تهران

موافق نصب

به نظر من اشکالی ندارد که شهرداری هم همراه با مردم این فضا را همچنان آماده نگه دارد تا در مذاکرات آنها بفهمند که هنوز هم در کشور ما شعار مرگ بر آمریکا شنیده می شود. دیپلمات ها باید کار خودشان را در چارچوبی که تعیین شده انجام دهند؛ نرمش آنها نرمش قهرمانانه باشد و به فکر حذف شعار مرگ بر امریکا هم نباشند چون به نظر من این کار شدنی نیست.

حسین کنعانی مقدم

کارشناس سیاسی

مخالف نصب

درحال حاضر شاهد هستیم که لابی صهیونیست درصدد القا این موضوع هستند که تیم مذاکره کننده فعلی ایران برای تصمکیم گیری از اختیار کافی برخوردار نیست و اگر در مذاکرات متعهد به توافقی شوند، گروهای فشار اجازه نمی‌دهند آن توافق اجرایی شود.  بر این اساس این نوع واکنش‌ها تضعیف تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات بین المللی از جمله مذاکرات هسته‌ای را به دنبال دارد و همین امر باعث می‌شود طرف‌های مذاکره کننده با تیم مذاکره کننده ایران به دیده شک و تردید نگاه کنند و حاضر نشوند هیچ امتیازی را به این تیم بدهند و روند مذاکره برای مذاکره بازهم ادامه پیدا کند.

4747

 

منبع: خبرآنلاین