دکتر محمد اسماعیل مطلق که چند روزی است دوباره مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت شده سیاست های جدید وزارت بهداشت در افزایش جمعیت را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد اسماعیل مطلق دراین باره گفت: سیاست های تعیین میزان جمعیت کشور، افزایش یا کاهش آن به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و سیاستگذاری در این خصوص توسط مقام معظم رهبری، حاکمیت و مجلس صورت می گیرد. 

او گفت: به همه جوانان توصیه می کنیم که در قدم اول ازدواج کنند و بعد از ازدواج نیز فرزند داشته باشند و از تک فرزندی نیز دوری کنند. خانواده هایی نیز که این توانایی را در خود می بینند که فرزندان بیشتری داشته باشند به هر میزان که توانایی دارند به این اقدام مبادرت کنند.


سیاست هایی که او امروز در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر کرده، در جدول زیر آمده است:

نام برنامه شرح برنامه
قوانین جدید جمعیتی -قوانین جدید جمعیتی کشور در مجلس شورای اسلامی به زودی تصویب و ابلاغ می شود.
ن-ظر مقام معظم رهبری تزریق نشاط و امید به جامعه بر اساس افزایش جمعیت جوان جامعه است و وزارت بهداشت در جهت تحقق این خواسته ها حرکت خواهد کرد.
-باید کاری کنیم که کشور در آینده خانواده های شاداب، سالم و کیفی داشته باشد .
برنامه تنظیم خانواده
-مردم و رسانه ها به شایعه پراکنی هایی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت مخالف سیاست های جدید جمعیتی است توجه نکنند .
-بازنگری در تمام آموزش ها و خدمات مربوط به باروری سالم در تمامی سطوح متناسب با سیاست های کلان افزایش جمعیت، تهیه و تدوین و ارتقای خدمات قبل، حین و پس از ازدواج به منظور تحکیم بنیان خانواده بخش دیگری از برنامه های جمعیتی وزارت بهداشت است.
-اجرای برنامه تنظیم خانواده را برنامه ای برای تقویت سلامت خانواده و نه کاهش جمعیت است.
-طبق احادیث و نصّ قرآن کریم تمام مادران باید به نوزاد خود دو سال شیر بدهند چون شیر دادن مادر باعث ارتقای سلامت مادر و کودک و همسر در ابعاد جسمی، روحی، روانی و معنوی می شود بنابراین وزارت بهداشت باید مراقبت کند که فاصله زمانی بین دو حاملگی رعایت شده و زایمان های ناخواسته و پی در پی به این امر مقدس لطمه وارد کند.
تنظیم خانواده -وزارت بهداشت برای هیچ خانواده ای تعداد فرزند تعیین نمی کند زیرا همانقدر که افزایش جمعیت مهم است داشتن فرزند سالم و تربیت و تحویل فرزندی که مشکلات بهداشتی و درمانی نداشته باشد نیز مهم است.
سلامت خانواده
-ارائه خدمات سلامت مادر و کودک باید در یک بسته کامل لحاظ شود. دفتر آموزش و ارتقای سلامت متولی آموزش سلامت خانواده هاست و در جهت رسیدن به سیاست های جدید جمعیتی دانش سلامت مردم را تأمین خواهد کرد.
-از نظر ما افزایش جمعیت نباید موجب افزایش مرگ و میر مادران باردار شود بنابراین در کنار توجه به افزایش جمعیت و افزایش جوانان جامعه، انجام مداخلات بهداشتی و درمانی برای کاهش مرگ و میر ضروری است.
-در اداره جوانان و میانسالان وزارت بهداشت سیاست ها، برنامه ها و آموزش ها به شکلی تنظیم شده است که تشویق به ازدواج، کاهش سن ازدواج، تشویق به فرزندآوری، دوری از تک فرزندی، تعالی و تحکیم بنیان خانواده و سلامت خانواده دنبال می شود.
نقش سایر دستگاهها در افزایش جمعیت -تشکیل خانواده و فرزندآوری مستلزم اجرای سیاست های مهم دیگری توسط دستگاه های مسئول است.
-تشکیل خانواده مجموعه ای از سیاست ها شامل ارتقای سطح اقتصادی، ایجاد اشتغال، مسکن دار شدن خانواده ها و نظایر این برنامه ها را می طلبد و نیازمند همکاری همۀ دستگاه هاست که در این بین وزارت بهداشت متولی ارائه خدمات سلامتی خانواده هاست.
-فراهم سازی سیاست و شرایط انجام زایمان بهتر، آسان و با حضور همراه مادر در یک مکان امن و دلخواه در دست اقدام است تا موجب شود مادران باردار با تجربه کردن یک زایمان خوشایند بازهم حاضر به انجام زایمان بشوند.

47232

منبع: خبرآنلاین