رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید موادی از طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که برای افزایش جمعیت در مجلس مطرح است ممکن است تاثیر معکوس و نامطلوبی بر جا بگذارد.

فهیمه حسن‌میری: این هفته قرار است طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد. این طرح با هدف تشویق به ازدواج و فرزندآوری و در 50 ماده توسط نمایندگان مجلس تهیه شده است اما دو ماده انتقادبرانگیز هم دارد.

ماده 9 این طرح می‌گوید در کلیه بخش‌های دولتی و غیردولتی اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند است. همچنین بر اساس ماده 10 این طرح، 5 سال پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی و معلمین مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، ممنوع است.

این دو ماده باعث شده انتقادهایی درباره نادیده گرفتن حقوق افراد مجرد و همچنین زنان به وجود بیاید به طوری که گفته می‌شود نه تنها مفید واقع نمی‌شود بلکه ممکن است آُسیب‌هایی به همراه داشته باشد.

درباره آُسیب‌های اجتماعی و فردی احتمالی تصویب این طرح با چنین ماده‌هایی، با مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران و عضو هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی گفت‌وگو کردیم. 

 به نظر شما طرحی به نام طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شده چقدر می‌تواند در افزایش جمعیت موثر واقع شود؟

این مسائل در دنیا ثابت شده است که به زور و با طرح و لایحه نمی‌توان مردم را به کاری مجبور کرد و حتی اگر هم به انجام کاری وادار شوند نتایج مطلوبی نخواهد داشت. مشابه این کار را در وام‌های ازدواج دیدیم که به جوانان وام ازدواج داده می‌شد اما از سوی دیگر میزان طلاق افزایش پیدا کرد و حتی گفته شد 60 درصد کسانی که وام ازدواج گرفته بودند کارشان به طلاق کشید که طبیعی هم بود. وقتی جوانی وضعیت مالی و اشتغال مناسب نداشته باشد و به مرحله پذیرفتن مسئولیت و تعهد در زندگی مشترک هم نرسیده باشد و صرفا با چنین کمک‌های مقطعی بخواهد ازدواج کند، طبیعی است که این زندگی دوام نمی‌آورد. این طرح جدید هم از آن دسته طرح‌هاست که در درازمدت نمی‌تواند مشکلی را حل کند. وقتی افراد از پس هزینه‌های خودشان برنمی‌آیند و حتی اگر استخدام هم بشوند با آن حقوق ناچیز نمی‌توانند زندگی را بگذرانند چطور قرار است به ازدواج تشویق شوند و بعد از آن هم به داشتن فرزند بیشتر روی خوش نشان دهند؟

 درباره مواد 9 و 10 این طرح که اولویت استخدام را به ترتیب برای مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند قائل شده چه نظری دارید؟

ما در جامعه‌ای هستیم که اسلامی است و یکی از مهمترین اصول در یک جامعه اسلامی این است که گفته می‌شود در زندگی شخصی مردم نباید تفحص کرد. نمی‌توان برای افراد شرط گذاشت که اگر مطابق این خواسته ما عمل کنی دارای حقی را که طبیعتا داری به تو می‌دهیم و در غیر این صورت آن را سلب می‌کنیم. نکته‌ای که در نظر گرفته نمی‌شود این است که می‌گویند افراد باید متاهل باشند تا بتوانند این مشاغل را بگیرند اما در زمان ازدواج هم به آنها گفته می‌شود باید شغل داشته باشید تا بتوانید ازدواج کنید. بالاخره افراد باید ازدواج کنند تا شاغل شوند یا شاغل شوند تا بتوانند ازدواج کنند؟ این چرخه‌ای است که با چنین طرح‌هایی به نتیجه نمی‌رسد.

 یعنی به نظر شما چنین طرح‌هایی حتی می‌تواند به دور شدن بیشتر افراد مجرد از شغل و پس از آن ازدواج بینجامد؟

به نظر من نباید اولویتی قائل شد چون باید شایسته‌سالاری در نظر گرفته شود و افراد با توجه به ویژگی‌ها، تخصص‌ها و توانایی‌هایشان به کار گرفته شوند اما حتی اگر قرار بود اولویتی قائل شوند بهتر بود برای مجردها قائل شوند که بعد از آن بتوانند ازدواج کنند. کسی که ازدواج کرده و فرزند هم دارد طبیعی است که تا آن زمان شغلی هم داشته باشد که به گذران زندگی می‌پردازد اما معمولا کسی که مجرد است و شغلی هم ندارد احتمال این که بتواند ازدواج کند کمتر می‌شود چون به او گفته می‌شود کار و درنتیجه شرایط ازدواج را نداری.

درباره در اولویت قرار دادن استخدام مردها نسبت به زنان در این طرح چه نظری دارید؟

این هم موضوع دیگری است که در این طرح قابل تامل است و به نظر می‌رسد لایه‌هایی از نادیده گرفتن زنان و خشونت اجتماعی نسبت به آنها را در بر دارد چراکه گفته می‌شود اگر قرار است افراد استخدام نشوند باید به طور مساوی استخدام نشوند و اگر هم قرار است این تبعیض وجود داشته باشد و افراد متاهل در اولویت استخدام قرار بگیرند حداقل آنها اعم از زن و مرد به طور مساوی در اولویت قرار بگیرند نه این که صرفا مردان،‌ آن هم در شرایطی که می‌بینیم امروزه اشتغال زنان یک امر عادی است و در بیشتر خانواده‌ها هم زنان شاغلند و هم مردان.

 به نظر شما اگر این مواد به این شکل تصویب شوند چه آثاری به جا می‌گذارند؟

به نظر من در درجه اول باید از تصویب آنها به این شکل جلوگیری شود اما اگر هم تصویب شود مسئولان بدانند که نه تنها به افزایش جمعیت کمک نمی‌شود بلکه مشکلات بسیار دیگری را در پی دارد ازجمله مهاجرت افراد نخبه اما مجرد، دلسردی جوانان و زن‌ها و بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و همچنین بر خلاف آنچه مد نظر طراحان بوده افزایش طلاق به جای افزایش ازدواج. وقتی کسی تنها انگیزه‌اش برای ازدواج این باشد که بتواند استخدام شود و از لحاظ فردی و شخصیتی به مرحله‌ای نرسیده باشد که آماده ازدواج باشد و فرد مناسب را پیدا نکرده باشد، این زندگی نمی‌تواند موفق باشد درنتیجه طلاق و آُسیب‌های پس از آن را به دنبال می‌آورد.

سایر کشورها چطور با بحران کاهش جمعیت روبه‌رو می‌شوند؟

در همه کشورها به این صورت است که در چنین مواردی فقط شرایط را برای مردم فراهم می‌کنند نه این که برای آنها شرط و شروط گذاشته شود. از بنگلادش که یکی از فقیرترین کشورهاست گرفته تا امریکا و کشورهای اروپایی که دچار بحران جمعیت هستند هیچکدام چنین شروطی برای ازدواج و فرزندآوری نمی‌گذارند و درنهایت اگر بخواهند کاری کنند این است که حمایت‌های مادی و تسهیلات در نظر می‌گیرند به عنوان مثال این که می‌گویند اگر بچه‌دار شدید ما تا پنج سال هزینه او را تامین می‌کنیم و مهدکودک و مدرسه رایگان برایش در نظر می‌گیریم نه این که بگویند چون فرزند ندارید باید شغل هم نداشته باشید.

شما چه پیشنهادی برای افزایش جمعیت دارید؟

من در درجه اول پیشنهاد می‌کنم مانند تمام کشورهای دنیا هنگام بررسی چنین مسائل مهمی از نهادهای مرتبط و متخصص در این حوزه‌ها کمک و مشورت گرفته شود. خود ما در انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران بارها مطرح کردیم که بدون هیچگونه چشمداشتی حاضریم نتایج مطالعات و راهکارهای کارشناسی‌شده را با نهادهای تصمیم‌گیر درمیان بگذاریم اما تاکنون کسی از ما و نهادهای مشابه ما هیچ مشورتی نگرفته است.

در کنار این موضوع، توجه نمایندگان مجلس و مسئولان را به این موضوع جلب می‌کنم که اگر می‌خواهند ازدواج و فرزندآوری بیشتر شود در درجه اول باید افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مهار کنند. وقتی فردی حتی نمی‌تواند مخارج زندگی خودش را تامین کند طبیعی است که به سمت یک زندگی مشترک نرود و موضوع فقط این نیست که شغل داشته باشد یا نداشته باشد چون حتی افرادی که شاغل هستند هم جرات ازدواج کردن را ندارند.

علاوه بر این موارد، باید کاری کرد که اشتغال برای جوان‌ها زیاد شود و این کار را می‌توان از طرق مختلف انجام داد؛ به عنوان مثال این که افراد بازنشسته را به قدری تامین کنند که لازم نباشد پس از بازنشستگی هم کار کنند و این فرصت‌های شغلی در اختیار افراد جوانتر قرار داده شود یا این که در شغل‌های دولتی و به عنوان مثال دانشگاهی به افراد اجازه داده نشود که چند شغل داشته باشند بلکه حقوق افراد طوری باشد که هرکس با داشتن یک شغل بتواند تامین مالی شود.

راهکاری زیاد دیگری هم هست که به جای چنین طرح‌های مقطعی می‌توان از آنها کمک گرفت. مساله اینجاست که مجلس به جای این که کاری کند که مشکلات بیشتر شود باید به فکر کاهش مشکلات از طریق اصولی باشد. اگر افراد شغل و به تبع آن شخصیت اجتماعی و امکان یک زندگی مناسب را داشته باشند چرا باید از ازدواج و فرزند داشتن گریزان باشند؟ کاری که نمایندگان مجلس باید انجام دهند این است که اول به دنبال این چراها باشند نه این که لایحه‌ و طرحی را تنظیم کنند که فضای روانی افراد جامعه را به هم بریزد. 

معتقدید بدون تصویب و صرفا مطرح کردن چنین طرح‌هایی هم فضای روانی جامعه مشوش می‌شود؟

بله، وقتی در شرایطی قرار داریم که با روی کار آمدن دولت جدید امید و انگیزه در مردم و به ویژه جوان‌ها به وجود آمده است چرا باید با مطرح کردن چنین موضوعاتی فضا را متشنج کرد؟ حتی اگر چنین موضوعاتی به سرانجام نرسد اما این که افراد احساس کنند چنین نگاهی نسبت به آنها در بین مسئولان وجود دارد و برایشان چنین تصمیم‌گیری‌هایی می‌شود، ناامنی و بی‌اعتمادی آنها را در پی دارد که خود این بی‌اعتمادی عواقب بسیار دیگری در پی خواهد داشت.

45234

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    109 2
    اخه بدون داشتن شغل ازدواج دیگه چه صیغه ایه ؟شرط لازم ازدواج اشتغال است .
    • بنده خدا IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      52 4
      هیچ کدوم با داشتن پول می توان ازدواج کرد. چرا که با داشتن شغل هم نمی شه خرج زندگی رو داد. باید دستت تو دست بعضی ها باشه تا با حمایت اونا بتونی ازدواج کنی وگرنه ما بی کس و کارها ...
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      29 3
      من خودم یه دختر مجرد هستم و ماهی 1700 هم درآمد دارم که اصلا بدرد نمیخوره بخدا!!!! فقط میگم بدبخت به پسرا که بایست خرج یکی دیگه رو با همین حقوق بدن!!!!!!!!1 و یه توصیه به فامیلا اینکه هی میگن سنتون برا ازدواج داره میره بالا بعد یه ازدواج به آدم تحمیل می کنن و خودشون از دور میشینن و میگن بدبخت فلانی این همه وایساد آخر با کی ازدواج کرد!!!!!!!!!! بعد دل دختر رو از پسره سیاه می کنن و زندگی یه بیچاره دیگه رو تباه!!! پس لطفا نسخه واسه هیچ کی نپیچید. بگذارید ما جوونا بدرد خودمون بمیریم.
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      19 8
      پدر من اینقدر تعصب بازی الکی در آورد اینقدر توی گوش من خوند دختر بایست جدی - فنی -خشن - باشه . فقط درس و موفقیت علمی و کاری--- منو با همه خوبی هام توی سن ازدواج بیچاره کرد. الان با یه مدرک بالا و کار خوب ولی تنهای تنها. چون به هیچ کی اجازه مطرح کردن ازدواج نمیدادم و این اشتباه بزرگ زندگی ام بوده !! دیگه اسفند هم 30 ساله میشم و با این وجود مثل بچه ها منتظر حرف بابام هستم و دیگر هیچ!! تازه بابام بهم میگه اصلا بهت نمی آد 30 سالت باشه من بهش میگم مگه به قیافه است توی شناسنامه مهمه که حرفم را به تمسخر میگیره! پدرای متعصب خودتون رو اصلاح کنید. فرصت شناخت رو به دختراتون بدید.دختر زیبا و نازنینتون رو بدبخت نکنید من پیرزن مهندس و دکتر به چه درد میخوریم. زندگی فقط درس و کار نیست.همه ابعاد زندگی مهمه.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      10 2
      من میگم خب این خانومایی که کار میکنند در کنار به مردی که کار میکنه و پول هم داره ولی پولش برای دو نفر کافی نیست(ولی برای خودش کافیه)هر دو باهم زندگی رو بچرخونند از نظر من خیلی میتونه به بالا رفتن تعامل در زندگی و همین طور برطرف شدن مشکلات کمک کنه
  • مداد سیاه A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    56 31
    سیاست گذاریشون یعنی تبعیض! در جامعه باید هر کس بتونه بر اساس توانایهایش شغل پیدا کند!(شایسته سالاری) اول ظرفیت پذیرش پسرهارو تو دانشگاه بالا میبرند. وحالا استخدام مردهای متاهل و بچه دار در اولویت قرار میگیره. این قوانین یعنی راندن جامعه بانوان ب کنج پستو!
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      45 17
      باید هم همین طور باشه. چرا؟ چون موقع ازدواج اولین سوالی که پرسیده می شه اینه: شغل آقا داماد چیه؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      68 25
      آخه خانم ها می خوان برن سر کار که چی بشه؟؟؟؟ میخوان دوتا النگو بیشتر بخرن یا برای روز مبادا ذخیره کنن که اگه یه وقت شوهرشون بهشون نفقه نداد دستشون تو جیب خودشون باشه؟؟؟!!! تو رو خدا بزارین چهار تا پسر به جای خانم های محترم برن سر کار، شاید یکی از دردهای جامعه اونم ازدواج جوانهاست کمتر بشه.
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      6 55
      پدر من اینقدر تعصب بازی الکی در آورد اینقدر توی گوش من خوند دختر بایست جدی - فنی -خشن - باشه . فقط درس و موفقیت علمی و کاری--- منو با همه خوبی هام توی سن ازدواج بیچاره کرد. الان با یه مدرک بالا و کار خوب ولی تنها. چون به هیچ کی اجازه مطرح کردن ازدواج نمیدادم- والا به این دخترایی که الان ازدواج کردن گاهی غبطه میخورم! دیگه اسفند هم 30 ساله میشم و با این وجود مثل بچه ها منتظر حرف بابام هستم و دیگر هیچ!! تازه بابام بهم میگه اصلا بهت نمی آد 30 سالت باشه من بهش میگم مگه به قیافه است توی شناسنامه مهمه که حرفم را به تمسخر میگیره! پدرای متعصب خودتون رو اصلاح کنید. فرصت شناخت رو به دختراتون بدید. من پیرزن مهندس و دکتر به چه درد میخوریم. زندگی فقط درس و کار نیست.همه ابعاد زندگی مهمه.
    • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      7 0
      پاسه به بی نام اول و دوم: اگر یک خانمی به هر دلیلی ازدواج نکند یا بی شوهر شده باشد و توانایی و استعداد کار کردن را داشته باشد نباید دارای شغل باشد که خرج خودش را درآورد؟ پس با چی زندگی کند؟ شاید منظورتان این است که بمیرد تا جای مردها را نگیرد یا دست به اعمال خلاف عرف و شرع بزند تا مخارجش را تامین کند؟ واقعا این افکار و دیدگاه های شما متعلق به کدام دوره تاریخی یا حتی دوره زمین شناسی است؟
  • سيروس US ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    66 0
    من ميگم روز استخدام يه عاقد هم بره تو اداره كارگزيني خلاصه اتفاقات خوب همزمان شه!!
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    77 3
    مزاح می فرمایند استاد ! وقتی که ایران رکورددار تورم در کل دنیا می باشد، ازدواج بزرگترین اشتباه زندگیست!
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    46 1
    باز که سرنا را از سر گشاد میزنید. بالاخره باید مشکل اقتصاد حل شو تا بیکاری نداشته باشیم آن وقت غصه نمیخوریم که ابتدا باید شاغل شد یا ابتدا باید زن گرفت. با این اقتصاد فاسد که پول مردم میرود بانک و بانکدار رشوه میگیرد تا وام دهد بعد وام گیرنده درشت پس نمیدهد بعد دولت کم میاورد و بعد پول چاپ میکند و بعد ارزش پول جیب ما کم میشود هرگز جواب سوالتان را نمیگیرد استاد اقلیما
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    37 5
    افراد شاغل شوند و ازدواج نکنند
  • محمد IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    43 0
    خدا این یکی هم سخت شد...باشه کار که نیست خونه و ماشین این چیزا که شده ارزو...خوب زن هم داره اینجوری میشه...آخه شب اول خواستگاری این آقایون قانون گذار بهشون نگفتن کار دارن ؟والله شما آخر بی فکری هستید.برو با این قانون مسخرتون
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    24 1
    چه عجب یکی حرف دل ما رو زد!!! :|
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    36 20
    سربازی اختیاری شود، بسیاری از مشکلات پیش روی ازدواج جوانان حل می شود
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    49 2
    فقط در صورتی که عاشق و خراب و سوخته طرفی ازدواج کنید در غیر اینصورت اگراین حماقت رو کردی یعنی جهنم بردگی و ذلت سلام
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    31 2
    البته قبول ندارم كه بيكار بودن شخص مانعي براي ازدواجش باشه، چرا؟ يه نگاه به دوروبرتون بندازين، هستن پسراي بيكار و بيعار و حتي معتادي كه با چاخان و چرب زبوني با خانواده دارترين، تحصيلكرده ترين و زيباترين دخترها ازدواج كردن، يعني بعضي دخترها واقعا ساده لوح و زود باور هستند
  • majid A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    7 52
    ازدواج کنند و بعد شاغل شوند انسان تا هدف نداشته باشه براش تلاش نمیکنه یا به قول قرآن مجید(( انسان ها را در سختی ها بزرگ میکنیم))
    • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      7 1
      آقا مجید،کم نیستند کسانی که پس از ادواج، همچنان بی عار (نه لزوما بی کار) مانده اند. همین طور کم نیستند کسانی که پس از ازدواج و دریافت و تثبیت شغل به دلیل "تاهل و ازدواج"، طلاق گرفته اند! حواست به این مسائل هم باشد.
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    51 1
    ازدواج بدون شغل و درآمد ؟جام زهر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    52 5
    طرف زبون دار باشه قازقولنگ هم كه باشه ميتونه با بهترين دختر ازدواج كنه، اينقدر كه دخترها ساده هستن، ديدم كه ميگما!
    • mashti IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      15 14
      پس معلومه اصلا نديدي...همچين گوشتو مي بره كه نميفهمي از كجا؟ چي شد؟ من كجام؟ اينجا كجاس؟ اينا كي ان؟ (:
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      37 1
      من دقیقا همین جور شدم به اصرار که اقا سنت رفت بالا و... ازدواج کردم که خدا شاهده بعد فهمیدم چه خاکی بر سرم شده که اون موقع هیچی ازین مسایل طرف و ندیدم . برای باراول که وارد منزل خانواده اونا شدم فردای صبح جمعه خانواده طرف به ما گفتن امروز پتو شورونه چند دقیقه بعد من خودم و تو حیاط در حال لگد کردن پتو تو تشت دیدم . مارو بگی...........
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      5 2
      بی نام دوم؛ پتو شورون یعنی نفهمیدی یعنی چی؟ چه شادی هستی تو
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    12 6
    اصل اول و مهم در استخدام، شایستگی است! شاید اصلاح طرح مخصوصا مواد 9 و 10 به این صورت که افراد مجرد و متاهل اولویت یکسانی برای استخدام داشته باشند ولی ملزم کردن افراد مجرد به ازدواج در مدت مشخصی پس از استخدام، بتواند موثرتر باشد و به افزایش آمار ازدواج نیز کمک کند.
    • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      3 0
      نه، موثر نیست. باعث ازدواج های دروغین و صوری می شود.
  • مجرد IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    52 0
    حالا شغلای دولتی همچی تحفه ای هم نیست با دوزار حقوق که به سر ماه هم نمیکشه که این همه اولویت براش قائلین. میرم همو شغل آزاد، ازدواج هم نمی کنم، آزادِ آزادِ آزاد؛ با این طرح های مسخرتون.
  • مجرده کار آزاد A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    26 2
    یه مدت دیگه هیشکی نمیاد طرف شغل دولتی مثل دانشگاهاتون که واسه سهمیه داراست ، شغله هم سهمیه دار کنید مثل پالایشگاه آبادان که ماها نمیتونیم استخدام شیم
    • مداد سیاه A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      17 0
      تو این مملکت سهمیه ها پدر ملتو در آوردن. از دولت خواهش کنیم دیگه سیاست گذاری نکنه!خیلی بهتره.
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    21 0
    موضوع مثل این میمونه که اول تخم مرغ بوده یا اول مرغ :)
    • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      2 0
      میمونه رُ خوندم مَیمون ☺
  • شوکه A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    22 1
    خبرآنلاین خواهشا گیر رسانه ای بده این ایده وحشتناک مسکوت گذاشته بشه. مگه چند درصد خودشون میخوان مجرد بمونن که واسه مجردا مجازات وضع میکنند؟ بنده که دخترم تا حالا فقط درخواست دوستی داشتم که رد کردم کسی خواستگار نبوده که!!!!!!!!!!
    • منم شوکه م A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      3 0
      آره اکثر پسرا دنبال دوستی هستن، هیچ کدوم به ازدواج فکر نمی کنن.
  • وحید A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    12 0
    قطعا از این طرح کل دنیا در حیرت میمونه... آقایان چون در مهار تورم و وبهبود وضع اقتصادی ناتوان بودند با یک قانون عجولانه و کارشناسی نشده مشکلات جبران ناپذیری برای جامعه درست می کنند... میگویند اومد گوششو درست کنه زد چشمش هم کور کرد
    • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      4 0
      "ابرو". نه، گوش!