در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای استان تهران مصوب شد طرح زوج و فرد تا اطلاع ثانوی در شهر تهران از در خانه ها اجرا شود. این درحالی است که روز گذشته لغو یا اجرای این طرح به اختلاف پلیس و استانداری بدل شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای شهر تهران با ریاست سید حسین هاشمی، استاندار تهران و البته غیبت محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران برگزار شد.

هرچند که مدیرکل محیط زیست استان تهران به عنوان موافق زوج و فرد سراسری در جلسه امروز حاضر نبود، اما پیشنهاد او که در جلسه گذشته مطرح شده بود و خواستار اجرای زوج و فرد سراسری در پایتخت تا پایان سال بود، به تصویب رسید. 

وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون شهردار تهران که به عنوان نماینده شهرداری در این جلسه حاضر بود، درباره مصوبات آن به خبرآنلاین گفت: کمیته مصوب کرد اجرای طرح زوج و فرد خودروها سراسری از در خانه ها تا اطلاع ثانوی در شهر تهران تداوم داشته باشد. ضمن اینکه فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی نیز تا اطلاع ثانوی در پایتخت ممنوع است. دیگر مصوبات کمیته از جمله کاهش ساعت کار ادارات و تعطیلی برخی مدارس لغو شد.

شهرداری تهران همراه با پلیس،‌ مخالف اجرای سراسری طرح زوج و فرد در پایتخت است، نوروزی دراین باره گفت: این کار اقتصاد پایتخت را فلج می کند. فشار روی مردم زیاد است. به جای این کار باید خودروهای به شدت فرسوده را از شهر جمع کنیم. اکنون ۷۰ هزار خودروی به شدت آلوده در تهران داریم که به اندازه ۲ میلیون خودرو هوا را آلوده می کنند. کنترل این خودروها بسیار ساده بهتر از زوج و فرد ۲.۵ میلیون خودرو در تهران است. 

او همچنین گفت: باید در مواقع اضطرار، ورود موتورسیکلت را به محدوده طرح ترافیک محدود کنیم. چون هر موتورسیکلت به اندازه ۸ خودرو آلودگی تولید می کنند.

نوروزی همچنین درباره لغو فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی هم گفت: ما از سرجمع ۱۰۸ هزار طرح سالانه ای که در سال ۹۲ می توانستیم بدهیم، ۱۵ هزار آرم را کم کردیم تا هر روز به همین تعداد مجوز ورود به طرح بفروشیم. این کار هم هدفمند بود. تلاش ما اصلا این است که به سمت فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی برویم تا انگیزه استفاده بی مورد از خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک را از بین ببریم. درواقع مانند چند شهر بزرگ دنیا، باید این فرهنگ وجود داشته باشد که برای کارهای ضروری، ورود به محدوده طرح اتفاق بیوفتد. نه اینکه هر کسی که پول داشت و طرح سالانه خرید، بدون دلیل وارد طرح شود.

 

پلیس: این کار ما نیست

همچنین سرهنگ جهانی، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ که به عنوان نماینده پلیس راهور در این جلسه حاضر بود،‌ از مخالفت پلیس با طرح سراسری زوج و فرد خبر داد و دراین باره به خبرآنلاین گفت: پلیس با اجرای طرح سراسری زوج و فرد مخالف است. چون مقابله با آلودگی هوا را نباید به کار پلیسی محدود کنند. طرح های مکمل دیگری هم باید باشد؛ توجه به حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت، ارتقا کیفیت خودروها، توسعه فضای سبز، خروج خودروهای فرسوده و مانند اینها. 

او گفت: اگر زوج و فرد هست باید مکمل ها هم باشد، این کار، نتیجه اساسی ندارد. به صورت مقطعی و چند روزه است. 

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران درباره برخورد با خودروهای دودزا گفت: در یک ماه گذشته ۵۵ هزار و ۱۵۸ خودرو به این دلیل جریمه شده و ۶۱۹ مورد هم توقیف شده و پلاک تعمیرگاه گرفته اند. 

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین