۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹

هوای تهران امسال زودتر از سالهای گذشته در شرایط هشدار قرار گرفت. اما خوشبختانه نه هوا زیاد سرد بود و البته باد و باران هم این بار کمتر خلف وعده کردند و تهران را نجات دادند.

امید کریمی: حرف زدن از آلودگی هوا در فصل سرد اتفاق تازه و بدیعی نیست؛ در ۱۰-۱۲ سال گذشته مردم تهران و البته چندسالی است مردم شهرهای بزرگ و صنعتی هم به خوبی آن را لمس کرده اند و هم بسیار درباره اش شنیده اند. تهران، کرج، اراک، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز، سنندج و چند شهر دیگر. البته اهوازی ها و سنندجی ها چندسالی است با گرد و خاک هم سروکار دارند. (اینجا)

آلودگی هوای فصل سرد البته فرق می کند با گرد و خاکی که در بهترین فصل های سال بیش از ۲۵ استان ایران را گرفتار می کند. اما در روزهایی که اهوازی ها با باران اسیدی نوازش شدند (اینجا) همزمان وعده رسیدن آلودگی هوا هم داده شد. این بار حدود یک ماه و نیم زودتر از همیشه؛ اگر در سالهای گذشته دز اوایل آذرماه هوای شهرهای بزرگ به دلیل اینورژن یا وارونگی دما،‌ آلوده می شد، اما از نیمه دوم مهر ۹۲ هشدارها داده شد (اینجا، اینجا،‌ اینجا، اینجا، اینجا، اینجا ، اینجا و اینجا) باران هم آمد و رفت و بازهم تغییری نکرد. (اینجا)

به موازات زودتر رسیدن آلودگی هوا و قرار گرفتن هوای پایتخت در شرایط هشدار و در مواقع اضطرار، دورباره مقرارت هرساله شروع شد؛ تعطیلی مدارس، کاهش ساعت کار ادارات، طرح زوج و فرد سراسری و برخورد با خودروهای دودزا. غیر از این؟ هیچ. (اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)

شدت آلودگی هوا تا حدی بالا رفت که عزت الله انتظامی هم به ستوه آمد و از این وضع شکایت کرد (اینجا)

البته این محدودیت ها کارساز شد؛ هوای تهران خوب شد. یعنی دلیل فقط این محدودیت ها نبود؛ ابر و باد و مه و خورشید و فلک به یاری مردم تهران آمدند و هوا خوب شد. (اینجا، اینجا، اینجا و اینجا

به هرحال مقررات منع رفت و آمد برای برخی خودروها و کاهش ساعت کار ادارات هم به کار آمد و البته برای اینکه اوضاع بدتر نشود، گفته شد این مقررات بعد از تعطیلات هم ادامه دارد (اینجا)

اما آلودگی بزرگ هنوز مانده است، یعنی از یکی دو هفته دیگر شروع می شود و باید برای آن روزها آماده شویم. ادامه طرح سراسری زوج و فرد هم برای پیشگیری از آلودگی بیشتر است. هرچند که راهکاری ضعیف باشد.

با این حال برای آلودگی هوای تهران و ۸ شهر بزرگ دیگر باید چه کرد؟ معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست می گوید نیاز به همکاری ۱۵ دستگاه است (اینجا)

او هرچند بخشی از آلودگی هوا را به دلیل تحریم ها می داند و از دبیر کل سازمان ملل خواست به خاطر محیط زیست هم که شده، برای کاهش و لغو تحریم ها تلاش کند (اینجا) هرچند که رتبه زیست محیطی ایران ۶۳ پله پایین آمده است (اینجا)

اما یکی از دلایل افزایش آلودگی هوای تهران، افزایش سن معاینه فنی خودروهاست. ماجرایی که همه بسیار درباره آن می دانند. اما مجلس از مهرماه اعلام کرده است که پیگیر کاهش سن معاینه فنی خودروهاست (اینجا) همچنین تلاش می کند سوخت خودروها حتما یورو ۴ شود (اینجا)

البته شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی پیش دستی کرده اند و از راه های قانونی برای کاهش آلودگی هوا استفاده کرده اند، فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی با معاینه فنی و فک پلاک خودروهای دودزا (اینجا)

با این حال، خبرهایی که از مجلس درباره تغییر زمان معاینه فنی می رسد، تناقض زیادی دارد. (اینجا،‌ اینجا و اینجا)

وسط همه این گرفت و گیرها، اما یکی از مصوبات کمیته اضطرار کاهش آلودگی تهران با چالش مواجه شده است؛ تعطیلی مدارس ابندایی و بلاتکلیفی مادران شاغل. آنها هم باید با فرزندانشان تعطیل شوند؟ (اینجا) معاون امور زنان رییس جمهور می گوید برای دادن مرخصی به زنان شاغلی که بچه مدرسه ای دارند، تلاش می کند. (اینجا) اما معاون عمرانی استاندار تهران جواب جالبی داده است: بچه هایتان را به محل کارتان ببرید! (اینجا

راستی یک نکته فراموش نشود؛ در روزهای آلودگی، غیر از اینکه از خانه بیرون نمی آیید، شیر هم بخورید. البته اگر آغوز گاوی باشد که بهتر! (اینجا)

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهالی گلباف کرمان IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    7 2
    دوستان هزار بار گفته ایم و هزاران بار دیگه میگیم که تنها راه بهتر شدن آلودگی هوای کلان شهرها آزاد شدن واردات خودرو است.با این کار خودروهایی به خیابانه میان که باعث آلودگی نمیشن.با این کار دولت مجبور نیست بره سراغ طرح زوج و فرد.با این کار مرگ و میرهایی که بخاطر آلودگی خودروهای ایرانی بوجود میاد تموم میشه.با این کار مردم میدانند پولی رو که میدهند برای خودرویی میدهند که هم پاک هست و هم ارزش داره.کسانی هم که منافعی در این خودروسازی دارند با شعار حمایت از تولید ملی از اینها حمایت نکنند.تولید ملی که این خودروسازها نیستند،برن سراغ هزارن کارخانه دیگه.یا لااقل واردات خودروهای 3سال کار خارجی رو آزاد کنند تا بازار خودروسازی از انحصاری در بیاد و برن فکری برای کیفیت و قیمت بکنند