به گزارش خبر آنلاین بالاخره شنبه صبح پل صدر و تونل نیایش زیر بار ترافیکی رفت.در این مراسم همانطور پیش بینی می شد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشت و به جز او سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و محمدباقر قالیباف شهردار تهران جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران هم از حاضرین این مراسم بودند.
حدود 26 ماه پیش و با همت متخصصین کشورمان و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پروژه ی پل صدر و تونل نیایش کلید خورد.پل صدر که 11کیلومتر طول دارد بر روی اتوبان صدر کشیده شد و تنها پل تک پایه در کشورمان است.این پل از اتوبان امام علی(ع) و بابایی شروع می شود و تا اتوبان چمران و مدرس امتداد می یابد. این سازه توسط مرکز "کنترل یکپارچه پل و تونل" به صورت یکپارچه کنترل میشود و انواع مختلفی از تجهیزات در روی پل فعال است این را حجت الله بهروز قائم مقام معاون فنی و عمران شهردار تهران بیان داشته و می گوید:" شهروندان میتوانند با خیال آسوده و ایمنی از روی این پل عبور کنند. در این راستا بیش از 170 دوربین نظارت تصویری در پل و تونل نصب شده است. سرعت مجاز بر روی پل60 کیلومتر است و عبور کامیون، موتورسیکلت و اتوبوس مثل تونل ممنوع بوده و با سیستمهای مرکزی، کنترل میشود."
خوبی ها را هم ببینیم
همچنین مهندس عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتمالانبیاء پیمانکار پروژه در این مراسم از مسیر و روند کار گفت: "در مورد پروژهها گاهی نظریههای دور از انصاف گفته میشود؛ چرا خوبیها را نمی بینیم، قطعا کارهای بزرگ مشکلاتی نیز ممکن است، داشته باشند و پروژه بزرگراه طبقاتی شهیدصدر پروژه ای بی نظیر است که کسی نمی تواند از نظر فنی ایرادی به آن وارد کند.، پنج هزار نفر در اجرای این پروژه مشغول کار بودند،هر وقت یک پروژه در کشور افتتاح میشود، نامیدی برای دشمن ایجاد میشود.عبداللهی همچنین گفت:اگر در جامعه شغل ایجاد کنیم، فساد، بیکاری و اعتیاد از بین میرود و از دشمنان بینیاز میشویم."
امکان اخذ عوارض
اما نکته ای که این روزها سر و صدا کرده بود گرفتن عوارض برای عبور از روی این پل است سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم در مورد عوارضی و تجهیزات کنترلی این پل گفت:" 51 دوربین کنترل، نظارت، سرعت و مسیر اضطرار برای این پل در نظر گرفته شده است که البته پیشبینی میشود 40 درصد ترافیک روی پل و 60 درصد در زیر پل باشد. در خصوص اخذ عوارض نیز، در صورتیکه سامانهای راهاندازی و عوارض از روی پلاک اخذ شود، این کار انجام پذیر است.محدودیت ترافیکی در نظر گرفته برای عبور از پل صدر نیز شامل تریلی، کامیون، کامیونت، اتوبوس، ینیبوس و موتورسیکلت است و همچنین توقف در میان خطوط معابر نیز ممنوع است."
مردم سختی های زیادی کشیدند
اما این پل دردسر های هم داشته است محسن سرخو عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم در مورد این پل و اشکالاتش گفت: "شهروندان در جریان فعالیتهای عمرانی پروژه صدر سختیهای زیادی کشیدند که امیدواریم با افتتاح این پل آرامش به ساکنین منطقه بازگردد.او همچنین بیان کرد: اشکالات جزئی این پروژه برطرف شود و شهرداری تهران نیز تمهیدات لازم را برای تراز منفی صفر صدر انجام دهد تا شاهد برطرف شدن ترافیک سنگین محدوده صدر باشیم. مهمتر از افتتاح این پروژهها باید حمل و نقل عمومی در شهر تهران گسترش یابد، هر بزرگراهی که ساخته و به بهرهبرداری میرسد به نوعی دعوت مردم به سمت تردد در بزرگراههاست که این، ناخواسته آلودگی صوتی و هوا را فراهم میکند. مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم گفت: گفت: هرآنچه در توان داشتیم در راستای زیباسازی و اقدامات موثر شهرسازی در این محدوده صورت دادیم. در راستای خواسته های مردم و براورده کردن نیاز شهروندان به لحاظ زیباسازی و بهینه سازی منظر شهری در این مسیر تمام اقدامات صورت گرفته است. امیدواریم با راه اندازی صدر گره بزرگ ترافیکی شهر تهران حل شود ."
کاهش 30 درصدی طول سفر
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ی این پروژه و تاثیراتش اعتقاد دارد: این دو پروژه منجر به کاهش طول سفر به میزان 30 درصد برای رانندگانی می شود که قصد دارند از مناطق شرقی و شمالی به نواحی غربی و مرکزی تهران عزیمت نمایند.تشکری هاشمی همچنین در مورد تجهیزات این پروژه گفت: تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر مجموعا به 274 دستگاه دوربین مجهز هستند که از این تعداد 98 دوربین نظارت تصویری، 115 دوربین تشخیص حوادث، 23 دوربین ثبت تخلف سرعت، 17 دوربین ثبت تخلف عبور از خط اضطرار، 10 دوربین ثبت تخلف تردد خودروهای سنگین، 6 دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و 5 دوربین تشخیص روشنایی است. 285 تابلو نیز در تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر نصب شده که از این تابلوها، 154 تابلو کنترل خطوط عبوری (LCS)، 71 تابلو نشانگر محدودیت سرعت و 33 تابلو اطلاع رسان (VMS) است و علاوه بر آن 33 تلفن اضطراری، 61 ترددشمار،50 فانوس راهنمایی و 14 راهبند نیز در این دو مجموعه نصب شده است. بیش از 4 هزار چراغ روشنایی در داخل تونل نیایش و بر روی بزرگراه طبقاتی شهید صدر نصب شده، که از این تعداد یک هزار و 254 چراغ بر روی بزرگراه نصب شده، ضمن این که 6 سنسور تشخیص یخ زدگی نیز از دیگر امکانات و تجهیزاتی است که این پروژه به آن مجهز است.او به این موضوع هم اشاره کرد که: مرکز کنترل ترافیک محلی این محدوده به صورت مشترک و به طور 24 ساعته تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر را رصد می کند،این بزرگراه 11 کیلومتری دارای دو خط عبوری و یک خط اضطراری است و طول رمپ های آن به 4 کیلومتر می رسد و بی تردید پروژه صدر ،بر ترافیک کل شبکه معابر تهران تاثیر می-گذارد.
حال باید دید که چقدر افتتاح و تکمیل این پروژه ی بزرگ و پر هزینه چه تاثیری روی ترافیک فاجعه بار تهران خواهد گذاشت.
45233