به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وزارت آموزش و پرورش در گزارش عملکرد خود در 100 دولت،به مشکلات این وزارتخانه،مشکلات بودجه ای و برنامه هایی که برای آینده دارد اشاره کرده است.
مهمترین مشکلات، محدودیتها و معضلات موجود وزارت آموزش و پرورش در جدول زیر آمده است:
موضوع | شرح موضوع |
برنامههای آموزشی و پرورشی و نیروی انسانی | - طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بدون امکان سنجی لازم و با شتابزدگی به اجرا درآمده است. ضعف مطالعات کارشناسی در استقرار نظام جدی آموزشی مشکلات زیر را بهوجود آورده است.اسناد زیر نظامهای ششگانه و برنامههای میان مدت و کوتاهمدت برای اجرای همهجانبه و کامل طرح تحول تهیه و تنظیم نشده است.ضوابط و مقررات آموزشی و پرورشی لازم برای اجرای دقیق برنامهها و تدوین نشده است. اجرای شتابزده ساختار جدیدی بهویژه اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی موجب کسری شدید آموزگار در این دوره شده است که برای رفع این مشکل تعداد قابل توجهی از نیروهای قرارداد کار معین که عموماً از میان نیروهای خدماتی و راننده بودهاند بدون احراز شرایط لازم به عنوان آموزگار به کلاسهای درس هدایت شدهاند.با وجود تمهیدات بهکار گرفته شده، سال تحصیلی با کمبود حدود 24000 معلم دوره ابتدایی آغاز شده است. دورههای آموزشی لازم برای پایههای تحصیلی جدید برگزار نشده است و با شرایط نامناسب و غالباً بدون کیفیت لازماجرا شده است. بهدلیل پوشش کامل دانش آموزان دوره ابتدایی که متأسفانه بنا به دلایل فوق با رشد زیادی مواجه شده بود، دوره پیشدبستانی با وجوداهمیت آن بهویژه در مناطق محروم و دو زبانه جمعآوری و یا با کاهش خدمات مواجه شده است. - به دلیل پیشبینی نشدن مکانیزمهای لازم از جمله توجه جدی به موضوعات نظارت و کنترل پدیده جعل در مدارک تحصیلی و یا صدور مدارک خلاف واقع با سیر صعودی زیادی مواجه شده است بنحوی که در سال 91 حجم این پرونده جمعاً برابر 8 سال گذشته بوده است. - اختصاص ناصحیح منابع از یکطرف و کسری اعتبارات آموزش و پرورش از سوی دیگر باعث نابسمانی شرایط رفاهی و مالی مدارس شبانهروزی شده است بنحوی که در برخی مواقع امکان تهیه یک وعده غذای گرم محتوی موارد پروتئینی در طول یکماه ممکن نشده است!!؟ - برنامهریزی درسی بهویژه برای پایههای جدید در ساختار اجرا شده، عمدتاً با تناقص فرآیندی مواجه بوده است بنحوی که امکان همسویی آنها با برنامه درس ملی فراهم نشده است و مراحل اعتبار بخش خود را بنحو مطلوب طی نکرده است.در چاپ و توزیع کتابهای درسی نیز به دلیل تنگناهای زمانی مشکلاتی بروز کرده است. - توزیع نیروی انسانی در بین مناطق کشور و میان دورههای مختلف تحصیلی با مشکلات عدیده مواجه است. در حالی که نسبت جنسی دانشآموزان حدود 51 پسر به 49 دختر میباشد. اما نسبت معلمان زن به مرد حدود 65 به 35 بوده است که این نسبت در برخی استانها تا 75 به 25 در تغییر بوده است.در سال جار تحصیلی، آموزش و پرورش با حدود 000/50 نفر نیروی مازاد مواجه بوده است و این در حالی است که به دلیل توزیع نامتقارن نیروی انسانی حدود 58000 کمبود در سایر مناطق و یا رشتههای تحصیلی، آموزش و پرورش را وادار به پرداخت حقالتدریس اضافه کرده است. |
بودجه و منابع مالی |
- مدیریت ناصحیح بر بودجه و ا ختصاص آن، باعث شده تا سهم اعتبارات پرسنلی به غیر پرسنلی به بیش از 99 درصد بالغ شود و تنها حدود 1 درصد از اعتبارات را میتوان برای اجرای برنامههای کیفیت بخشی اختصاص داد. - آموزش و پرورش در آغاز دولت یازدهم و برای شروع سال تحصیلی بالغ بر 600 میلیارد ریال کمبود منابع مالی برای تأمین مابهالتفاوت حذف ارز مرجع به تهیه کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی مواجه بوده است. - انباشت مطالبات پرسنلی و رفاهی فرهنگیان در دو سال گذشته که بالغ بر 970 میلیارد ریال شده است، نارضایتی فرهنگیان را ایجاد کرده است. - ضعف در مدیریت منابع مالی و نظام پرداختهای پرسنلی باعث شده است تا اعتبار حقوق و مزایا در سال جاری بالغ بر 600/16 میلیارد ریال شود. - مصرف بیرویه اعتبارات رفاهی کارکنان باعث شده است تا اعتبار کافی برای پرداخت کامل حق بیمه طلایی کارکنان در 9 ماه منتهی به آغاز دولت یازهم فراهم شود و نارضایتیهایی را در فرهگیان ایجاد کند. میزان بدهکاری یارانه بیمهطلایی فرهنگیان در 4 ماه آخر دولت گذشته به رقم 940 میلیارد ریال بالغ شده است. چنانچه سایر اقلام بدهی دولت بابت بیمه طلایی را در نظر بگیریم مبلغ 200 میلیارد ریال مجموع بدهی خواهد بود. |
مشارکتهای مردم و مدارس غیردولتی | - اتخاذ سیاستهای متناقض در آموزش و پرورش از قبیل توسعه بیرویه مدارس نمونه دولتی و مدارس پرورش استعدادهای درخشان در مناطق مختلف کشور بدون توجه به تأثیر مخرب آن بر سرمایهگذاری مؤسسان مدارس غیرانتفاعی وتسهیلات بانکی پرداختی به آنان. - کمتوجهی به مشارکت تشکلهای صنفی مؤسسان مدارس غیرانتفاعی در زمینه سیاستگذاری و برنامهریزیها - اعمال سختگیریهای نام تعارف گزینش در زمینه بهکارگیری نیروی انسانی مجرب در مدارس غیرانتفاعی - کاهش کارآیی و اثربخشی انجمن اولیا و مربیان ناشی از ابهامات جایگاه مدیریتی و حقوق و مالی پس از ادغام آن در سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و خانواده. |
فضا و تجهیزات آموزشی | - به دلیل عدم تعهدات دولت قبل، پیمانکاران پروژههای آموزشی هر یک 2500 میلیارد ریال طلب دارند که همین موضوع باعث راکد شدن ادامه پروژهها شده است. - برای تکمیل قریب 6700 پروژه نیمه تمام، بالغ بر 32000 میلیارد ریال کسری اعتبار میباشد. - در هنگام تحویل دولت یازدهم مطالبات وزارت آموزش و پرورش برای تجهیزات گرمایشی ایمن و استاندارد پرداخت نشده بود (2000 میلیارد ریال) - در عموم هنرستانهای کشور به دلیل بروز نشدن وسایل و تجهیزات کمکآموزشی و آزمایشگاهی و کارگاهی، مشکل جدی در ارائه برنامههای آموزشی وجود دارد. |
رهبری و مدیریت | - وجود ضوابط و مقررات رائد و غیرضروری - فقدان شبکه اطلاعات مدیریتی بهروز و کارآآمد متناسب با نیاز سیاستگذاریها و برنامهریزیها - اتخاذ تصمیمات خلقالساعه بدون توجه به یافتههای پژوهشی و نظرات کارشناسان و نخبگان حوزه تعلیم و تربیت. - کمتوجهی به فرهنگسازی (درونسازمانی و برونسازمان) بر ایتحول بنیادین آموزش و پرورش - سیاستزدگی در عزل و نصب مدیران
|
رئوس برنامههای آتی
باتوجه به برنامه ارائه شده به مجلس و سیاستهای دولت یازدهم، اهم برنامههای آتی وزارت خانه در جدول زیر آمده است:
موضوع | شرح موضوع |
توسعه مشارکتهای بخش غیردولتی | 1- شناسایی و تلاش برای اصلاح و تعدیل قوانین و مقرراتی هک به عنوان مانع جلب مشارکت مردم و بخشهای غیردولتی فرا روی نظام آموزشی و پرورشی قرار دارد. 2- شناسایی ظرفیتهای موجود در نظام آموزش و پرورش که بالقوه امکان بهرهگیری بیشتر از مشارکتهای مردمی و غیردولتی را دارا هستند. 3- ظرفیتسازی جدید برای بهرهمندی از مشارکت بخش غیردولتی بهویژه در قوانین و مقررات جاری |
45232