یک متخصص رایانه ایرانی مول اسکوپ ساخته است . مول اسکوپ میکروسکوپی به اندازه انگشت شست دست است که با دوربین تلفن هوشمند کار و به تشخیص سرطان های احتمالی پوست کمک می کند.

ایرنا نوشت:

ˈمول اسکوپ که توسط مریم صادقی محقق شرکت ˈمتا اوپتیماˈ در ونکوور کانادا ساخته شده است به انسان اجازه می دهد تا تصاویر خال های مشکوک را جمع آوری کند و در صورت لزوم این تصاویر را برای آزمایش و یا گرفتن درمان های لازم به متخصص ارسال کند.

صادقی گفت : با ساخت این دستگاه توانسته ایم مراجعه به مطب پزشک را کاهش دهیم و با ارایه اولویت به بیمارانی که لازم است به درمان های فوری دسترسی داشته باشند، مراقبت های پزشکی با کیفیت تری ارایه دهیم.

صادقی گفت: وقتی می دیدم که مردم برای اطلاع از این که آیا خال های پوستی آنها خطرناک هستند یا خیر باید روزها، هفته ها و یا حتی ماه ها منتظر بمانند، بر آن شدم تا این ابزار تلفن هوشمند را بسازم.

متخصصان پوست برای تشخیص سرطان پوست به سرنخ های بصری تکیه دارند و این موضوع بر اهمیت سامانه مول اسکوپ که به کاربران اجازه می دهد پوست خود را مشاهده کنند و تصاویر را برای تجزیه و تحلیل به کارشناسان ارسال کنند، می افزاید.

مطب های شلوغ، ساعت های طولانی انتظار و صرف هزینه برای رفت و آمد به مطب پزشک در سامانه تشخیصی فعلی برطرف شده است.

سامانه مول اسکوپ می تواند در مناطق روستایی و نواحی دور افتاده که دسترسی به پزشک متخصص پوست دشوار است نیز مورد استفاده قرار گیرد.

5353

منبع: ایرنا