در باب تخطئه پدیدهها متأسفانه باید گفت «امری اجتنابناپذیر است» چه پدیدهها، شخصیتها باشند، اثری ماندگار باشد، حرکت مؤثری باشد و یا واقعهای اثرگذار.آنچه مسلم است آنها که یا عرضه انجام کار ماندگاری را ندارند و یا تعهد لازم را در خود نمیبینند و بهانهها و توجیهات دستوپاگیر اجازه کاری را به آنها نداده و یا قابلیت انجام آن را ندارند شروع میکنند به گرفتن ایراد و اشکال به حرکت و یا اثر ایجاد شده و یا شخصیت خالق آن، خوب بالاخره یک جوری باید بیعرضگی، ترس، ناتوانی و یا تنبلی خود را توجیه کنند. این اتفاق در مورد خالقین عادی و آثار آنان در قالب تخریب شخصیت و اثر او و ورود ایراد و اشکال به آن شکل میگیرد چراکه بستر تخریب آن فراهم است و در خصوص اشخاص و آثار خاص آنان مانند پیرامبران و اثر جاودان حسین بنعلی (ع) به دلیل حریم غیر قابل نفوذ اعتقادی جامعه بر شخصیتهای این چنین، در قالب تحریف اصل واقعه یا اتفاقات آن و یا عناصر و ابزار اعتقادی مردم صورت میپذیرد، از آنجا که این اتفاقات و پدیدآورندگان آنها همواره موضوعی برای شکلگیری یک جریان فکری و عقیدتی و مرکزی برای تجمع و اتحاد طرفداران آن بودهاند مورد توجه جدی دولتمردانی که از این وحدت نظر و اجماع عمومی احساس خطر میکردهاند هم بوده و هست. بنابراین طبیعی است که انسان این آمادگی را داشته باشد که همواره این تخریبها و تحریفها وجود داشته باشد. لیکن باید جمعی به بررسی حوزه نفوذ و اثر این مقابلهها بپردازد تا چنانچه احساس خطر جدی شد به رفع نگرانیها پرداخته و از ساحت آن و خالقان آن جهت پیشگیری از آثار تخریبی اقدامات صورت گرفته دفاع نمایند.
از اموری که همواره درمعرض تخریب آنها که منافع خود را در خطر میدیدند بوده است، اعتقادات مردم است، به دو دلیل بسیار کم میتوان یافت که شخصیتهای خالق پدیدههای اعتقادی مورد تخریب قرار گیرند. اول آنکه خالقین این آثار از پیامبران که عقیده تازهای را جهت گرایش به مردم عرضه کردهاند، تا امیرالمومنین که خالق اثر گرانسنگ نهجالبلاغه است، امام سجاد (ع) که رساله بینظیر حقوق از ایشان است،اباعبداللهالحسین (ع) که با خلق حماسه بینظیر عاشورا جهانی را به اندیشه و حرکتی بیتوقف واداشت و امثال این وجود شریف خود پاکترین انسانهای عهد خود بودهاند، انتخاب آنها از سوی پرودگار برای انجام رسالت عظیمی که موظف به انجام آن شدهاند از میان پاکترین و بینقصترین انسانهای عهد خود بوده است تا از هرگونه تعرض شخصیتی مصون باشند، انسانهایی که الگو زیستهاند و الگو بودهاند، نمیشد به شخصیت آنها ایراد وارد نمود و مورد تمجید و تقدیس همعهدان و حتی نسلهای بعدی بودهاند.
دلیل دوم آنکه حرکت و اثر آنها ریشه در اعتقادات دینی مردم داشته است و به دلیل دست نیافتنی و یا خدشهناپذیری عقیده و ایمان مردم (به معنای عمومیت جامعه است نه مقاطعی که افرادی یا جامعهای دچار تغییرات یا انحرافات عقدیتی شده است.) مقاومت عمومی مردم و مقابله آنها با مخالفین دین و مذهب اجازه تخریب شخصیتی یا پدیدهای به مخالفین نداده است، اما آنها که منافع خود را در تخریب و انحراف این پدیدهها میدانستند بیکار نبوده و راههای متعددی را برای نیل به اهداف خود امتحان کردهاند که یکی از مهمترین آنها ایجاد انحراف از مسیر تحریف موضوع بوده تا به مصداق اثرگذاری دیر زمان اقدامات فرهنگی در آینده بتوانند به مقاصد خود برسند، چه آن تحریفهایی که شهید مطهری در قالب واژهها، سوگنامهها، مرثیهها، تعزیهها، کتابها و نوشتههای مرتبط با واقعه عاشورا از آن به تلخی یاد کردهاند تا از این انحرافات مراقبت شود و چه پدیدههای شومی که این روزها در تخریب و انحراف واقعه عظیم عاشورا در دستجات عزاداری میبینیم تا تلاش مخالفین پیام عاشورا را به نتیجه مورد نظرشان نزدیک کند، با نهایت تأسف روز عاشورا که روز یادآوری قیام سراسر تنبیه و هشدار جوامع بشری به آزادگی فداکاری و ایثار، دینداری و جانفشانی در راه دین و اعتقادات دینی است میرود تا تبدیل به نمایشگاهی شود که نه تنها از هرگونه پیامی برای نسلهای جدید در راستای دینشناسی و جانبازی در راه دین، آزاد مردی و ایستادگی در مقابل انحراف، ولایتشناسی و آمادگی برای جهاد چند باره در دفاع از ولایت خالی است، بلکه پیامهای مهمی برای منتظران بیمحتوا شدن این گردهمایی و تجمع خارقالعاده مسلمین درکشور دارد، از حدود 40 سال پیش که آرام آرام دستهها ورای سنج و طبل که اعلام رسمی عزاداری بود به فلوت و قرهنی و ساکسیفون مجهز شد تا این سالهای اخیر که متأسفانه ارگ و تار و ویولون به دستجات راه پیدا کرده است، از همان سالها که قمه زدن و علمهای صلیبی شکل بیمحتوا که هیچ سابقه دینی و تاریخی در اسلام و دستجات عزاداری مسلمین در قرنهای متمادی نداشته تا اشعار بیمحتوا و حتی گاه مغرضانه و ترانهگونهای که در برخی دستجات خوانده میشود و به لطف بیتوجهی و سهلانگاری و بیمسئولیتی متولیان امر آرایش غلیط و خودنمایی غیرمتعارف دخترها و چشم و ابرو برداشتن و خودسازی غیر معقول پسرها، متأسفانه آمار آرایشگاههای زنانه و مردانه که این روزها البته خیلی قابل تفکیک نیستند در دو شب متهی به عاشورا شرمآور است، آنچنان که دیگر به واقع نمیشود روز عاشورا وارد دستجات شد و صدا و سیما هم جداً نمیتواند تصویری از آنچه میگذرد پخش کند، قابل حضور و قابل پخش، عزاداریهای ساده و بیآلایشی است که توسط مردم عادی بدون علمهای بیمصرف آنچنانی و دک و پزهای معمول روز عاشورا در قبل و بعد از عاشورا در تجمعهای عاشورائیان صورت میگیرد، آرام آرام میرودتا روز عظیم و باشکوه عاشورا آن هم در ماه جانسور محرمالحرام به جایگاهی جهت اجرای انواع کنسرتها، نمایشگاههای مدل لباس، عرضههای بدون کنترل دخترها و پسرها و هجوم خرافهها و انحرافات تبدیل شود، سالها خاطرم هست که علما و مجتهدین در خصوص خطر انحراف و تحریف در برگزاری مراسم روز عاشورا هشدار دادهاند. از بدحجابیها در دستهرویها و تماشاچیان آنها، قمهزنیهای بیریشه که موجب وهن دین میشود تا علمهای بیاصل و نسبی که هر روز سنگینتر، بزرگتر و بیشتر میشوند. مطمئناً علمای عزیز و مجتهدین بزرگوار و دلسوزان و شیفتگان اسلام اصیل از پیشگاه مقدس اباعبدالله و امام زمان (عج) عذر تقصیر میطلبند که در امالقری اسلام و خاستگاه شیعه چه بر سر حماسه جانسوز کربلا میرود و تا چه حد خرافه و انحراف به جان این نماد دینداری و مبارزه با انحراف افتاده است و اگر چارهای برای اصلاح آن نشود بدتر از این هم خواهد شد.
رسالت و مسئولیت متولیان امر در جلوگیری از این تحریفها و انحرافات بسی سنگین و غیر قابل انکار است. امید است شورای فرهنگی عمومی کشور، شورای فرهنگی عمومی استانها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت کشور و دیگر سازمانهای متولی تا دیر نشده نسبت به اصلاح روند و پیشگیری از هرگونه انحراف و سوء استفاده معاندان اقدام کنند، البته وظیفه و رسالت هیأتهای امنای تکایا و مساجد و هیأتها و مردم در اصلاح این انحرافات نیز به جای خود باقی است.
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
با توجه به اتمام ماه صفر و پایان عزاداری های دوماهه واقعه مصیبت بار عاشورا لازم است مواردی که در عاشورای امسال وجود داشته و به گونه ای شان و عظمت این واقعه اثرگذار تاریخی را تهدید می کند مورد بررسی قرار گیرد تا انشاء الله در سال های بعد از آن ها اجتناب شود.