۰ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
زیارت کربلا به چه بها؟

هیچ کس در عظمت امام حسین(ع) و ارزش زیارت ایشان نباید تردید کند.

کشته شدن ده زائر ایرانی در عراق، خبری که در ۹۲/۱۰/۱۵ در برخی از سایت‌های اطلاع‌رسانی آمده بود، مایه تألم و تأمل گردید. نویسنده می‌داند سخن گفتن در این باره برخی را به اعتراض‌های تند می‌کشاند و احساسات مذهبی دسته‌ای را بر می‌انگیزد. حتی بعضی وی را به عدم درک حقیت و عظمت زیارت و عشق به امام متهم می‌کنند، به ویژه آنان که در این میان از منافعی برخوردارند؛ اما با همه این‌ها نمی‌توان از کنار این قضیه به سادگی گذشت. در روایات مذهبی، به فراوانی از اهمیت زیارت قبر امام حسین(ع) سخن به میان آمده است۱، راز این مطالبه بر اهل اندیشه و حقیق پوشیده نیست. در دوره‌های مختلف تاریخی، به ویژه عهد امامان شیعه این اقتدار تاریک‌اندیشان بود که بر جهان اسلام غلبه داشت و نام و یاد امام حسین(ع) البته می‌توانست به عنوان راه و حربه‌ای برای مبارزه با ستم و بی‌عدالتی و وسیله‌ای برای افشای ناجوانمردی‌های زمانه باشد، چنان که بوده است. همین نقش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی موجب می‌شد تا رهبران مذهبی هر چه بیشتر به ترغیب شیعه بپردازند و انجام زیارت قبر امام حسین(ع) را به هر بهای ممکن، امری شایسته بخوانند و خود نیز پیشتاز آنان، در این مسیر گام نهند و جلودار مردمان باشند. نویسنده در این جهت کاملا با عاشقان اهل بیت(ع) و امام شهیدان همراه است و به عواطف مذهبی‌شان احترام می‌گذارد، اما آیا امروزه حکم زیارت همان است که در گذشته بود یا حداقل به طور موقت باید در آن تجدید نظر کرد؟ به ویژه آن که در متون شیعی از پیش چنین امری دیده شده بود که اگر به جهاتی امکان زیارت از نزدیک وجود نداشته باشد، از راه دور می‌توان به همان ثواب و پاداش دست یافت.۲

ذکر این نکته بنیادین نیز بایسته است که در عهد غیبت کبری، این علمای بزرگند که مرجعیت و پیشوایی مردم را در امور مذهبی بر دوش دارند و سیره آنان علی‌القاعده باید الگوی سنت مذهبی رهروان باشد. آیا در این چند سال هیچ عالم بزرگورای به زیارت کربلا رفت؟ اگر چنین امری امروزه ضروری بود قطعا آنان پیش‌تر از همه به سراغ آن می‌رفتند، اما چرا چنین نکرده‌اند؟

واقعیت آن است که مشکلات موجود در سرزمین عراق، نه از سر دشمنی با امام حسین(ع) یا مخالفت با زائران آن حضرت، بلکه زاده دسته‌ای از امور سیاسی داخلی و خارجی و بر آمده از نوع تعاملات منطقه‌ای است که موجب ناامنی آن سرزمین شده است، به گونه ای که خود عراقیان برای حفظ جان خویش از برخی مناطق فاصله می‌گیرند یا به کشورهای همسایه پناه می‌برند، طبعا در چنین زمانی رفتن به آ ن دیار نه بزرگداشت امام حسین(ع) یا مبارزه با محدودیت‌های مذهبی یا حفظ شعائر مذهبی، بلکه خطر کردنی است که تبعات آن دامن‌گیر بسیاری از افراد خواهد شد. چه خوب است در این باره بزرگان مذهبی اظهار نظر فرمایند و متولیان فرهنگ مذهبی این همه بر اهمیت زیارت پافشاری نکنند و رسانه‌های فرهنگ‌ساز نیز اندکی در تبلیغ این عمل و آیین احتیاط کنند. به راستی چه کسی تاوان این کشته شدن‌ها را خواهد داد و بازماندگانشان به کجا باید شکوه کنند؟ آیا نظام جمهوری اسلامی در حفظ جان شهروندان خویش مسئولیتی ندارد و اگر دارد چرا برای این مسأله اندیشه نمی‌کند و تا زمان تأمین امنیت مانع رفتن دل‌دادگان عاشق نمی‌شود یا چرا کشور میزبان را به حفظ جان ایرانیانی که بخش عمده روزی آنان را تأمین می‌کنند، ملزم نمی‌سازد؟

 


۱- الکافی، کلینی، ج۴، ص۵۸۱؛ کامل الزیارات، ابن قولویه، ص۱۷۵.
۲- مصباح المتهجد، شیخ طوسی، ص۷۷۲.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیاس A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    55 39
    شرمنده ایم ز حسین که دل نیست قابلش ،،، باید برای هدیه سری دست و پا کنیم.....
    • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      65 17
      همين طرز فكرها است كه باعث شده تفكرات و اهداف "اصلي" اين امام مهجور بمونه و همه به ظاهر قضيه بيشتر توجه كنن تا به عمق هدف آن امام
  • vahid korde A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    28 15
    dorod bar sharafat
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      4 4
      sharaf bar doroodet
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    86 26
    مطلب و موضوع به جا و متینی است
    • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      25 64
      نه جالب بود نه متين زيارت آن حضرت مانند قيام ايشان نماد امر به معروف و نهى از منكراست و معمولا خون ميطلبد
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    54 7
    از مراجع انتظار ميره كه اين قضيه رو مطرح كنن كه آيا در اين شرايط كه خطر آسيب به جان و مال وجود دارد هنوز رفتن به كربلا مستحب و ارزشمند است؟ آيا اين يكي از وظايف اين عزيزان نيست؟!
    • مهدی A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      3 10
      صلی الله علیک یا ابا عبدالله یا لیتنا کنت معکم فافوز و فوزا عظیما این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست با احترام به همه عزیزان باید عرض کنم که در باب سید الشهدا ع خیلی از بزرگان و علما احتیاط مییکنند و اگر موردی باشد که نیاز به تذکر و نظر باشد را قطعا میفرمایند یاد مان نرود که مراجع متخصصین دین و کارشناسان دین هستند و خودشان میدانند که چه موقعی اظهار نظر کنند این عشق الهی ست ........... یا علی
  • بی نام RO ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    42 19
    حالا یکی نیست به اون زائرا بگه آخه جونتون برای خودتون مهم نیست چرا بچه هاتون رو یتیم میکنید؟ باید توی اون دنیا همین پدران و مادران جوابگو باشند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    50 3
    باور بفرماييد امام حسين الان مظلوم تر از قبل است، اينكه اصلا در سطح جامعه به هدف والاي آن امام فكر نميشه و راجع بهش بحث نميشه دليلش همين رويكرد به فقط "ظاهر" قضيه كه طرز كشته شدن ايشان است مي باشد، بهرحال هر انساني طوري بايد از دنيا برود چه امام چه غير امام و براي امامان طبق گفته خودشان شهادت رستگاري است پس نبايد براي آنها ناراحت و غمگين بود، تاحالا فكر كردين كه چرا نسبت به ساير امامان كمتر از امام حسين روايت و حديث و دستورالعمل معروف در سطح جامعه داريم؟ آيا غير از اين است كه ايشان هم قبل از شهادتشان سالها در ميان مردم زندگي كرده اند و بايد راجع به زندگي و خط مشي ايشان هم بحث بشه؟‌ بس نيست ظاهر بيني؟ البته نيت نفي زيارت يا عزاداري براي ايشان نيست اما انصافا در اين عزاداري پي چه چيزي هستيم؟
  • فربد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    33 9
    كاملا درست فرموده ايد. اي كاش جسارت داشتن اين نگاه درست را برخي از آقايان علما دشتند.
  • عباس A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    14 54
    واقعا براتون متاسفم که چنین طرز فکری دارید عاشقان امام حسین ع وقتی عزم سفر زیارت این امام را میکنند از همه چیز خود گذشته و تمام خطر ها را به جان میخرند و فقط به زیارت امام حسین ع فکر میکنند. چرا سعی میکنید به بهانه های مختلف امام حسین ع و مکتب ما را کمرنگ کنید. مطمئن باشید با این انفجار ها و بمب ها نه تنها عشق و علاقه مردم به امام حسین ع کم نمیشه بلکه بیشتر از قبل راهی کربلا میشوند.
    • عاشق امام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      22 0
      چرا به جای فکر کردن از امام حسین هزینه می کنین؟ هیچ وقت ائمه از پیروانشون نمی خوان که جونشونو برای زیارت و ثواب بردن از دست بدن. تو همون روایتی که بالا گفته شده برو، امام باقر به یکی از شیعه ها که گفت اگر به دلیل دوری راه و سختی ها نتونیم روز عاشورا به کربلا بریم چکار کنیم؟ امام فرمود: به صحرا یا پشت بام خانه برید و از آن جا به امام حسین(ع) سلام بدین و براش گریه کنین، همان ثواب زیارت قبر امام رو می برین. بعدفرمود: من این ثوابو ضمانت می کنم. ببنید امام باقر(ع) چه زیبا راهنمایی می کنه. شما رو به خدا ارزش زیارت و قیام امام حسین(ع) رو با این کارها مقایسه نکنین
    • سید علی‌رضا واسعی A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      14 0
      جناب آقای عباس بزرگوار، با سلام. ضمن تعظیم فرمایش حضرت عالی، نویسنده هرگز اهمیت عاشورا، امام حسین(ع)، زیارت و عشق به خاندان رسول خدا(ص) را مورد گفتگو قرار نداده است و از جان گذشتن شیعه برای اهداف امامت را نیز امری ارجمند می‌داند، چنان که در نوشته‌های متعدد خود، فراوان در این باره سخن گفته است، بلکه تمام سخن این است که در زمان ناامنی کشور عراق و وجود نابسامانی در آن دیار، یا باید از راه دور به حفظ شعائر مذهبی پرداخت یا برای تأمین امنیت زائران، کشور عراق را ملزم کرد. این مطلب روشنی است. توفیق الهی یارتان باد.
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      7 1
      اون وقت این وسط چه بدست امام حسین میرسد من فراموش نمیکنم دختر کوچولویی رو که میگفت من بدون بابام چکار کنم کاش این پولها خرج سروسامان دادن به کار وزندگی مردم کربلا میشد که اینقدر فقیر نباشند
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    37 8
    باسلام و احترام و با تشکر از تذکر خوب تان بنده خودم رو از نوکرای حضرت سید الشهدا میدانم و عاشق حضرت ابا عبد الله هستم ولی در این مورد کاملا با نویسنده هم عقیده هستم و منافاتی ندارد حفظ جان انسان و مسلمان و اینکه با تاخیر و بعد از اینکه امنیت برقرار شد به زیارت حضرت برویم انشاالله که ریشه همه ظالمان و خونخواران از روی زمین برداشته شود.حرف کاملا منطقی است
  • ابوذر A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    6 21
    بسمه تعالی. ضمن احترام به نظر نویسنده گرامی که حتما از روی خیرخواهی و دلسوزی بوده است، توجه کنید که اولا زیارت امام حسین " مستحب " است و نه " واجب"و هیچکس مجبور نیست به این زیارت برود .بنابراین انتظار از علما و مراجع برای ورود به این قضیه چه دلیلی دارد؟ آیا انتظار دارید مراجع با توجه به وضعیت موجود ، زیارت عتبات را" حرام" یا "مکروه "اعلام کنند؟ ... ثانیا به مانند قضیه شهادت امام حسین ، که با حساب و کتاب های منطقی رایج منطبق نبود ، شاید رسم زیارت ایشان نیز نمی بایست از منطق سود وزیان پیروی کند...آنچه میخواهم بگویم را شاید مولانا بهتر گفته باشد: " ملت عاشق ز ملت ها جداست..."
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    18 0
    حرف درستی است. به هر حال عاشق بودن منافاتی با احتیاط نباید داشته باشد. با این حال، حتی اگر موافقین و مخالفین این مقاله، حاضر به پذیرش نگاه طرف مقابل نیستند، اما در مورد جملات پایانی این مطلب قطعا اتفاق نظر وجود دارد؛ اینکه جمهوری اسلامی در پیگیری امنیت و سلامت زائران ایرانی در عراق، اعمال قدرت کند.
  • من A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    15 1
    اميد دارم با خبر انتشار سخناني ازين دست علما فردا كفن بر تن نكنند و به كربلا رهسپار شوند كه در قبال اين سخنان كه به زعم اقاي عباس در كامنت بالا در پي كمرنگ كردن امام حسين در مكتب است بايستند.،. و همچنان خوشبينم كه اين حرف ها ميتواند تلنگري براي تعمق در هدف اصلي عاشورا و سرچشمه ي نهضت حسيني باشد كه يقينا ااشك و زيارت و روضه خواني نبوده و چه بسا اگر به اين درك درست رسيده و رهسپار زيارت شديم به معناي واقعي كلمه مفهموم ازاده بودن و زيستن و مردن را فهميده ايم.
  • آرش A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    5 20
    هرکسی که به این زیارت باور داره و علم و اطلاع کافی هم ازمخاطرات این سفر داره و نگران ازدست رفتن جانش هم نیست یا اصلا" این خطرها براش اهمیت نداره خوب بره و هیچ کس نباید مانعش بشه و حتی توصیه به نرفتن بکنه.هرکسی مسئول زندگی وباورهای خودشه ودیگران وظیفشون فقط اطلاع رسانیه و نباید توی حوزه خصوصی اشخاص دخالت کرد.
  • حقگو IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    13 26
    راه امام حسین(ع) مشکلات خاص خودش را دارد هرکه دارد هوس کرببلا بسم الله
  • مرتضی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    9 22
    به قیمت جان خودم و خانواده ام. برای همین بود که با همه اعضای خانواده ام پا در سفر به محراب عشق حسنی گذاشتم. چه افتخاری بالاتر از جان دادن در راه عزیز زهرا سلام الله علیها. او همه چیزش را داد حالا ما در مقابل ایشان از جان ناقابلمون نگذریم؟؟؟
  • مجید IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    5 20
    متاسفم برای این نویسنده .مثل این میمونه که من میگم نویسندگی نکن ممکنه سرت رو بر باد بدیها!
    • سروش EU ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      9 3
      هر چند مثال بی‌ربطی بود، با این حال باید گفت شیعه حسینی بودن الزاما با زیارت رفتن تعریف نمیشه! اگر هم بخوایم مقایسه کنیم باید «شیعه بودن» رو با نوییسندگی قیاس کرد؛ همونطور که یه نویسنده نباید الکی الکی سرش رو به باد بده، یه شیعه هم نباید بی دلیل خطر کنه. دوستان همه یه جوری گارد گرفتن انگار گفته شده زیارت نرید! چرا آقا، باید رفت، خیلی هم خوبه. اما احتیاط هم شرط عقله. اینکه «من میرم هر چی شد شد» که نمیشه عاشق حسین بودن! دوستان لطفا منطقی باشید و قضیه رو طوری نکنید که راه تبادل نظر بسته بشه! اینکه امام حسین بخاطر راهش و هدفش قیام کرد و به همراه تمام عزیزانش کشته شد خیلی موضوع بزرگیه، اما میشه بگید چه ربطی داره به کشته شدن یا خطر کردن در مسیر زیارت؟!
  • قربانی از سایت اف میمه A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    3 15
    این طرزتفکر لیبرالی است و درست در جهت تحق اهداف تروریستهاست البته خواسته یا ناخوسته بودنش خدا داند اینگونه حرکتها از طرف شیعیان حسینی ونوعی مقاومت در برابر دشمنان دین بوده مثلا همین حضور بیست میلیونی رائران در کربلا و راهپیمایی از مدینه تا کربلا جهت شرکت در ایام اربعین علیرغم تهدیدات تروریستها موجب یاس و نومیدی تروریستها شد در حدی که کمر انها را شکست اقایان غصه یتیمی فرزند زائران را نخورند چرا که ما در کاروان امام حسین هر الگویی من جمله یتیم داری را داریم این زندگی چند روزه به هر حال میگذرد پس بگذارید با عزت بگذرد انقدر عافیت طلبی زمینه را برای رشد دشمن مفت خور مساعدتر میکند
  • بی نام FI ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    13 15
    عزیزم آمار تلفات اتوبان تهران.قم خیلی بیشتر از زوار شهید ایرانی در عراقه . با منطق شما پس باید اتوبان بسته بشه یا مراجع تحریمش کنن؟ نویسنده عزیز در مسائل مربوط به سیدالشهدا(ع) خیلی با احتیاط باید اظهار نظر کرد
    • بی نام EU ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      16 2
      در این که باید در مسائل مربوط به سیدالشهدا با احتیاط اظهار نظر کرد، کاملا منم موافقم. اما تو همین مثالی که زدی، آیا شما اگر بشنوی امروز اتوبان قم-تهران برف اومده و مسیر خیلی خطرناکه، بازم باید بری؟ خب نه، کمی صبر می‌کنی ببینی بهتر میشه یا نه. بخث سر این نیست که چون مسیر عراق خطرناکه کلا نباید رفت. بحث سر اینه که میشه لااقل زمان‌هایی که کمی آرومتره رفت، یا لااقل حسب نیاز آدم بره. مثلا کسی که تا حالا نرفته با در نظر گرفتن همه جوانب احتیاط، با تورها و گروه‌های مطمئن‌تر بره. نه اینکه بعضیا سالی ۲-۳ بار میرن و افتخارشونم سختی‌های بی‌دلیلیه که تو مسیر و موقع عبور از مرز کشیدن! البته بهترین راه اینه که واقعا رفت و آمد کم شه، اونوقت مجبور می‌شن برای درامد خودشونم که شده به بحث امنیت بیشتر بها بدن
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    12 1
    به جای اینکه به اهداف واقعه کربلا بپردازیم اینجوری می خوایم بریم بهشت . والا به خدا باید به هدف امام عزیزمون فکر کنیم به ازادگیش به درسهایی که از واقعه کربلا و فلسفه کربلا میشه گرفت . کجا امام عزیزمون گفته به خاطر زیارت من زن و بچه مردمو له کنید تا از مرز عبور کنید این فقط یک نمونه است .
  • شایان IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 10
    لطفا از زاویه ای دیگر نیز به این موضوع بنگرید: 1- اصل خبر تکذیب شده است! (ایسنا به نقل از سازمان حج و زیارت) 2- مراجع تقلید اتفاقا در مورد زیارت کربلا نظر به روز هم داده اند برای نمونه ن.ک: مصاحبه شفقنا با آیت الله شبیری زنجانی که فرموده بودند "اگر میتوانستم پیاده به کربلا میرفتم." 3- (حتی در فرض صحت خبر) از حدود یک و نیم میلیون زائر ایرانی اربعین امسال حدود ده نفر کشته شده اند. این نسبت را از حیث عقل روزمره با نسبت مرگ های از آلودگی هوا در تهران (6000 نفر بر 12میلیون جمعیت تهران) - مرگهای از تصادفات رانندگی (هر سال قریب 20 هزار نفر) و امثالهم مقایسه کنید تا معلوم شود این سخن به همان اندازه منطقی است که درخواست فتوا برای ترک تهران یا عدم استفاده از ماشین در جاده!
    • عبدالله IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      10 1
      اولا آیت الله شبیری فرمودن اگر می توانستم و یکی از عوامل نتوانستنش همین وجود خطرهاست . ثانیا آیت الله محمد رضا نکونام در درس خارج خود فرمودند در جامعه اسلامی باید به دنبال اجرای عدالت و رفع ظلم باشیم...در جامعه ای که افراد آن به خاطر گرفتاری ها، کلیه می فروشند و به خاطر فقر دچار نقص عضو می شوند رفتن به سفر عمره جایز نیست. افراد هزینه حج عمره را به فقرا بپردازند تا مجبور نشوند کلیه بفروشند.
  • سعید خان A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 11
    جناب آقای واسعی، این جور نوشته ها نه تهور است نه شاهکار و نه شرافت - همه دنیا امام حسین را دوست دارند تا پای جان . اما این جانها چقدر تحت تاثیر و سیطره ولایت حضرت سیدالشهدا به طهارت روحی و رشد شخصیتی میرسند . چقدر از جوامع انسانی از عدم شناخت مکتب اهل بیت دچار رنج ابدی شده اند . اگر دردنامه علامه استاد جعفری را در آثارش را بخوانید و آتش جهل حاکم بر جوامع را ببینید به جای انتقاد به زائران کربلا حتما مسافران نفسانیت سایر مکان ها را می کوبیدید.
    • سروش EU ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      7 0
      ۱- لطفا همه دنیا را تعریف کنید! ۲- یه چیزی تو کشورمون باب شده، و اون اینکه هر کسی یه چیزی می‌گه، در مقابلش می‌گن مشکلات جای دیگه رو نمی‌بینی! مثلا دولت تصمیم می‌گیره فلان قسمت رو اصلاح کنه، همه تیکه میندازن که خب الان همه مشکلاتمون حل شد! هر چیزی جای خودش، اینکه مسافرت به سایر مکان‌ها چقدر کار صحیحی است یا نه، بحث دیگری است؛ اما این قیاسی برای بحث مسافرت به عراق نمیشه که. ۳- تا اونجایی که من متن رو خوندم، کسی زائران کربلا رو نکوبیده ۴- در مورد عدم شناخت مکتب اهل بیت هم، ممنون میشم توضیح بدید رفتن به کشوری دیگر در شرایط ناامنی اون‌هم به دلیل اتفاقات داخلی اون کشور، چه ارتباطی به این مکتب داره؟ ۵- کشته شدن در مسیر زیارت، قطعا ستودنی است؛ اما نه بر اساس بی توجهی و احتیاط نکردن؛ اونم به اسم عاشقی!
  • حامد A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 14
    امام حسین ع در راه احیای مجدد دین اسلام تمام داشتهایش را اجمله روح ملکوتی ومقدسش تقدیم کرد همجنین فرزندانش را یتیم شدند مسلمانان نیز به تاسی از مولایشان باید آماده فداکاری باشند
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    فقط نظر من ایراد داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      0 0
      یحتمل
  • سعید خان A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 5
    آقای سروش منظور از عبارت یا استعاره " دنیا " به معنی فراگیر بودن عشق و علاقه به امام حسین است . در مورد ضعف یاعدم شناخت مکتب اهل بیت مخاطبم شخص آقای واسعی بود با استدلال های استاد جعفری .در مورد امنیت عراق و زائران کربلا بحث بسیار سنگین تر از آن است ما بتوانیم در چند سطرحکم صادر کنیم . تاریخ کوفه و عراق و امنبت این کشور از اوایل قرون اسلام و جهل ابدی حاکم بر اوضاع این منطقه و خیلی از مسائلی از این دست را وقتی در نظر بگیریم از همان اول رفتن به آنجا را باید منع می کردند . احترام به امام حسین و زیارتشان نوعی مبارزه با جهل و ظلم است اگر این را نفهمیم ................. .
    • واسعی EU ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      1 0
      جناب آقای سعیدخان، با سلام. از لطف شما سپاس گزارم و از این که توصیه می فرمایید شناخت خود را نسبت به اهل بیت(ع) بالا ببرم بسیار به جاست و من اضافه می کنم که تمام مشکلات ما برخاسته از جهالت های ماست و چه خوب است که معرفتمان را نسبت به دیانت اسلامی، مذهب شیعه و مکتب اهل بیت(ع) بیفزاییم تا خدای نکرده به خطا نرویم. اساسا نوشته این جانب ناظر به اصل زیارت، اهمیت امام و ائمه و نیز مقوله ارزش عشق ورزی نبوده و نیست و این که در همیشه تاریخ کوفه و عراق چنین بوده باز نافی غرض نویسنده قلمداد نمی شود. سخن در اهمیت جان انسان و ضرورت تأمین امنیت آن است تا خدای نکرده خونی به هدر نرود. هر قطره خون شیعه باید هدف دار و در راستای مبارزه با جهل و ظلم باشد و هیچ امامی نمی پسندد انسان خود را در خطر غیر مفیدبیفکند.
  • مسعود -ر A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 8
    انشالله اگه در تقدیرم باشه ماه بعد ارباب رو زیارت خواهم کرد. یعنی میشه خدایا؟!
  • آرام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 3
    سلام . آیا انتخاب نوع مردن با خود شخص است ؟ اگر قرار باشد آمار مرگ و میر راه ها و اتوبانها و بیماریها و...را با این مطلب مقایسه کنیم پس هر کس نوع مرگش را خودش انتخاب میکند ...قطعا کسی که به قصد زیارت وارد کربلا و عتبات عالیات میشود برای زیارت رفته نه برای مردن. مطلب فوق از عدم عشق به حسین(ع) نیست از کنترل منطقی این عشق است...
  • ضرغام خرمی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    1 6
    حضور میلیونی مردم برای زیارت امام حسین (ع) برای این است که دشمنان اسلام ووهابیت از خودبپرسند که این حسین کیست که عام دیوانه اوست ؟
  • سهراب IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    1 2
    تعصب بیش از حد که خود امری بسیار مخرب در روابت اجتماعی است باعث شده که نویسنده با احتیاط کامل حرف بزند البته که زیارت کربلا یک امر مستحب است و حفظ جان و مال یک امر واجب ضروری است که از همه چیز واجب تر است چرا نباید در این خصوص اقدام جدی صورت گیرد ؟ این یک قصور نا بخشودنی است از سوی دولت مردان که متا سفانه به آن نگاه واقع بینانه ای نمی شود .
  • زائر A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    3 1
    در طول تاریخ شیعه دشمنان با هر بهانه ای راه زیارت امام عشق را سد کردند حتی مزار مطهرشان را شخم زدند و گندمزار کردند. این چیز جدیدی نیست بعد از کربلا و به خاطر تأثیر عمیق خون خدا بر دلها زائرانش را از رفتن به حرمش منع کردند و امروز شما با این به اصطلاح منطق خود می خواهید زحمات 1400 ساله شیعه را برای زنده نگه داشتن یادش و راهش به باد تمسخر بگیرید.....قربان گلوی بریده و لب خشکیده ات حسین یک هفته دیگر تا وصال کویت مانده................................................
  • حامد A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    2 1
    در راه کربلا هر چه خوف بیشتر باشد ثوابش هم بیشتر است ر ک کامل الزیارات ص 127 اساساً روایاتی که در مورد زیارت کربلا از ائمه علیهم السلام صادر شده در زمان خوف وخطر بوده در زمان خلفای خونخوار اموی وعباسی که حساسیت شدیدی نسبت به زیارت مردم داشتند
  • سینا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    3 0
    خود ائمه معصومین علیهم السلام سفارش کردند که هیچ وقت زیارت کربلا ترک نشه آیا اونها نمیدونستند چنین خطراتی وجود داره ؟؟ در زمان معصومین مگر چنین خطراتی نبود ؟ شما اگر در زمان خود سیدالشهدا علیه السلام هم بودید به اصحاب حضرت اعتراض میکردید که چرا خون شون رو نثار می کنند؟ ان شاءالله جواب تون با مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها