سید رامین حسینی‌نژاد، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 6 می‌گوید: زمان طراحی نرده‌های چهارراه ولیعصر این مساله مطرح شد که بین آنها پوشیده باشد و مردم نتوانند رد شوند اما به دلیل احترامی که برایشان قائل بودیم این کار را نکردیم.

فهیمه حسن‌میری: یکی از تازه‌ترین اتفاقاتی که برای تهرانی‌ها افتاده، احداث زیرگذر چهارراه ولیعصر است. این زیرگذر قرار است از بار ترافیکی منطقه کم کند و مردم را برای رسیدن به نقاط مختلف شهر، از زیر زمین هدایت کند اما در کنار اثرات مثبتی که دارد، انتقادهایی هم به آن وارد شده و باعث ایجاد صحنه‌های ناخوشایندی هم شده است. درباره این پروژه عظیم، مزایایی که دارد و انتقادهایی که به آن می‌شود با سید رامین حسینی‌نژاد، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 6 گفت‌وگو کردیم.

 آقای حسینی‌نژاد، چه شد که برای چهارراه ولیعصر به فکر ساخت زیرگذر افتادید؟

به علت تردد بیش از حد عابران به فکر یک راه حل برای چهارراه ولیعصر افتادیم و آن هم زیرگذر بود. بیش از 14 هزار و 400 نفر در روز از این چهارراه عبور می‌کردند که ترافیک زیادی را در این نقطه ایجاد می‌کرد و این ترافیک را به سایر نقاط شهر هم هدایت می‌کرد بنابراین باید فکری برای آن می‌شد. هم عابران پیاده می‌خواستند از این چهارراه عبور کنند، هم کسانی که از مترو استفاده می‌کردند، هم تاکسی‌سواران و هم استفاده‌کنندگان از خطوط بی‌آرتی، بنابراین در اواخر سال 90 این پیشنهاد داده شد سپس طرح آن آماده و در فروردین سال 91 این کار آغاز شد.

 در طول این مدت که این طرح اجرا شده، از آن بازدید داشته و میزان رضایت مردم از این پروژه را ارزیابی کرده‌اید؟ دیده‌اید که بعضی از مردم از لای نرده ها رد می‌شوند؟

ما مرتبا موضوع را رصد می‌کنیم. به نظر می‌رسد مردم از این پروژه راضی هستند و بیشتر از 95 درصد آنها از این زیرگذر استفاده می‌کنند. اما با این حال این موضوع هم وجود دارد و می‌دانیم که عده‌ای هنوز از بین نرده‌ها عبور می‌کنند و از زیرگذر استفاده نمی‌کنند.

یکی از دلایل عبور از نرده‌ها این است که مردم برای استفاده از تاکسی دچار مشکل هستند. زیرگذر طوری طراحی شده که افراد با استفاده از آن فقط به ایستگاه‌های بی‌آرتی، مترو یا پیاده‌رویی که توسط نرده‌ها پوشانده شده و به خیابان دسترسی ندارد می‌رسند که یا باید مسیری را پیاده بروند یا این که از نرده‌ها عبور کنند که منظره زشتی را هم در چهارراه ایجاد کرده است.

ما زمان طراحی این نرده‌ها این پیش‌بینی را می‌کردیم که مردم از بین نرده‌ها رد شوند و حتی این مساله مطرح شد که نرده‌ها را طوری طراحی کنیم که بین آنها پوشیده باشد و مردم نتوانند رد شوند اما به دلیل احترامی که برایشان قائل بودیم این کار را نکردیم. اگر دیده باشید، بین نرده‌ها فضای باز هست، می‌خواستیم مردم با این که می‌توانند از این نرده‌ها عبور کنند، اما این کار را نکنند. نمی‌خواستیم برایشان حصار ایجاد کنیم بنابراین گذاشتیم فضای بازی میان نرده‌ها وجود داشته باشد تا اگر کسی خواست از بین آنها رد شود، بتواند این کار را بکند. می‌خواستیم هم الزامی به آن شدت وجود نداشته باشد و هم مردم ترجیح بدهند از زیرگذر استفاده کنند. ضمن این که نظرمان این بود که به جای استفاده از تاکسی، از خطوط مترو و بی‌آرتی استفاده کنند.

بهتر نبود این احترام را قائل می‌شدید و اصلا نرده‌ای نمی‌گذاشتید؟ نمی‌شد به جای نرده گذاشتن، برای استفاده از زیرگذر فرهنگ‌سازی کار کرد؟

در کنار این که باید از طرق مختلف فرهنگ‌سازی کرد، گاهی خود اجبار می‌تواند فرهنگ‌سازی ایجاد کند مانند مساله استفاده از کمربند ایمنی. وقتی در ابتدا اجبار وجود داشته باشد که یک کار انجام شود رفته‌رفته و بر اثر تکرار آن کار می‌تواند به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و طوری شود که حتی بدون این که از مردم خواسته شود، خودشان ترجیح بدهند آن کار را انجام بدهند.

از میزان رضایت مردم از فضای داخلی زیرگذر هم اطلاع دارید؟ امکان طراحی ساده‌تری برای آن وجود نداشت؟

تعداد ورودی و خروجی‌هایی که باید در نظر گرفته می‌شد زیاد بود و امکان حذف شدن هیچکدام از آنها وجود نداشت چون باید هم برای پیاده‌روها خروجی در نظر گرفته می‌شود و هم برای خطوط مختلف مترو و بی‌آرتی. ممکن است در ابتدا به نظر مردم گیج‌کننده برسد ولی از آنجا که بیشتر استفاده‌کنندگان از این زیرگذر این مسیرها را تکرار می‌کنند و جزو مسیر هرروزه‌شان است، بعد از مدت کوتاهی خروجی‌هایی را که از آنها استفاده می‌کنند می‌شناسند و این مشکل حل می‌شود. ضمن این که ما این سردرگمی را هم پیش‌بینی می‌کردیم و به همین دلیل تعداد زیادی از شهریاران جوان و ماموران راهنما را برای راهنمایی کردن مردم در زیرگذر مستقر کردیم.

قرار است پروژه مشابهی در بقیه چهارراه‌ها و میادین هم انجام شود؟

قرار است برای 15 نقطه دیگر هم چنین کاری انجام شود اما این که کدام میدان‌ها یا تقاطع‌ها باشند هنوز مشخص نیست. فعلا منتظر بررسی نتایج این پروژه و نقاط قوت و ضعف آن هستیم.

 در این زیرگذر صندوق انتقاد یا پیشنهاد برای عابران وجود ندارد. چطور اگر مشکلی وجود داشته باشد به گوش شما می‌رسد و برای رفع آن یا در نظر گرفتن آن برای سایر پروژه‌ها استفاده می‌کنید؟

ما فقط معاونت اجرایی هستیم اما بعد از اتمام پروژه، بهره‌بردار حضور دارد و نتایج آن را ارزیابی می‌کند و ما را در جریان می‌گذارد.

47234

منبع: خبرآنلاین