با نگاهی به اسامی قطعات موجود در این مجموعه می توان دریافت که این آلبوم گویای حال و هوای متفاوت هر یک از مناطق جغرافیایی تهران، ری، دمشق، روم و آندلس است.
نایب محمدی به عنوان آهنگساز سعی کرده است با تدوین آثارغیرایرانی همچنان وفا داری به اصالت های اجرایی را نیز جدی بگیرد .
گردآورنده این مجموعه کوشیده است فضاهای صوتی گوناگون و حتی گاه نامتجانس را به مخاطب ارائه کند ، موسیقی که در حوزه کشورهای اسلامی تعریف می شود اما هر یک بافت و صدای منحصر به خود را دارد.
نایب محمدی در این آلبوم، در جایی به ساخت اثری کامل مبتنی بر ذائقه شخصی خود دست می زند (قطعه تهران) و در جای دیگر با الهام از قطعه ای که ضبط یا انتخاب کرده، پیش درآمدی خلق می کند (قطعات ری، دمشق و اندلس) و گاه تنها به همنوازی در یک اثر می پردازد.(قطعه روم)
مجموعه ˈری تا رومˈ بر تکثر صداها، رنگ ها و فنون آوازی در گستره جغرافیایی خاورمیانه تا مغرب عربی متمرکز است ، هرچند عامل پیوند این قطعات متنوع، حضور ساز عود به عنوان ساز مادر موسیقی های حوزه اسلامی است که همنشینی و همخوانی آن در همه قطعات این آلبوم، به ویژگی مهم آن تبدیل شده است.در این اثر که از سوی موسسه فرهنگی و هنری آوای باربد منتشر شده، قربانی خواننده سنتی کشورمان، قطعه تهران را خوانده و مصطفی کریم (خواننده عرب) قطعه دمشق، عباس قربانی قطعه ری، ارسین چلیک قطعه روم و یواخین گومز قطعه اندلس را خوانده اند.
6424