. از جمله برنامههای جالب اجرا شده در اپرا هاوس مسقط میتوان به اپرای "توراندخت" شاهکار کارگردان شهیر ایتالیایی "فرانکو زفیره لی" به عنوان برنامه ی افتتاحیه در پائیز سال ۱۳۹۰ هجری خورشیدی اشاره کرد. همین طور بالههای "دن کیشوت" و "دریاچه ی قو" و اپراهای "کارمن" و "فندق شکن" و کنسرت خواننده ی معروف و محبوب ایتالیایی " بوچلی" نیز در در این سالن اجرا شده است .به عنوان یک ایرانی همیشه انتظار میکشیدم تا برنامه ای از گروههای موسیقی ایرانی یا اجرای نوازندگان ایرانی در قالب گروههای بین المللی را در اپرای سلطنتی مسقط به تماشا بنشینم که این آرزو با خبر آمدن گروه بین المللی "راه ابریشم" به اپرای مسقط برآورده شد. مطلبی که در ادامه میآید را ساعتی بعد از اینکه سالن را به سمت خانه ترک کردم نوشتم.
نزدیک به هزار نفر امشب سوم بهمن ماه یا بیست و سوم ژانویه به احترام گروه موسیقی "راه ابریشم" با حضور استاد موسیقی ایران "کیهان کلهر" با شدت تمام و برای دقایق طولانی ایشان را در اپرای سلطنتی مسقط تشویق میکردند. حدود بیست نفر از ایرانیان مقیم مسقط هم از نزدیک شاهد اجرای این گروه بودند. این گروه موسیقی چند ملیتی از پانزده سال پیش به فعالیت مشغول است. "کیهان کلهر" نوازنده ی نام آشنا و برجسته ی "کمانچه" به نظر مسنترین عضو گروه میآمد. برنامه با هنر نمائی دو نوازنده ی سازهای بادی در دو انتهای صحنه، از سمت راست یا شرق جهان! نوازنده چینی با ساز سونا (سازی مانند یک شیپور کوچک) و سمت چپ یا غرب جهان! نوازنده ی زن اسپانیائی با تمام شور و حال در حال نواختن ساز محلی مانند نی انبان البته با شکل و شمایلی متفاوت که در بروشور برنامه به زبان انگلیسی "گیتا" نام داشت، آغاز شد. شروعی البته با تمام قدرت و هنر نمائی که در یک گفتگوی دوطرفه بین دو نوازنده شکل میگرفت. در همین حال بقیه ی نوازندهها در جای خود ایستاده یا نشسته بودند و به کار این دو به نوبت نگاه میکردند، در این لحظهها نور پردازی صحنه بقیه را در تاریکی قرار داده و این دو نوازنده ی متحرک را با نور موضعی دنبال میکرد و در نهایت گروه به این اجرای دو نفره ملحق شد. سر و شکل نوازندهها از موی بور گرفته تا سیاه و قد کوتاه و قد بلند و زن و مرد تفاوت میکرد. موسیقی البته شرقی و خاور میانه ای بود اما همان طور که آقای "یو یو ما" سرپرست و ایجاد کننده ی گروه در بروشور برنامه تاکید میکند این پروژه سر آن دارد تا به تمام موسیقیهای جهان بپردازد و با موسیقی میان ملل و فرهنگهای گوناگون گفت و گو برقرار کند. برنامه از دو قسمت پنجاه دقیقه ای تشکیل میشد که قطعه ی پایانی قسمت اول ساخته ی کیهان کلهر به نام "آبی مثل شبهای فیروزه ای نیشابور" بود. کلهر با لباس فیروزه ای در مرکز صحنه به حالت چهار زانو نشسته بود در حالی که پایه ی نت در مقابل او سازش را برای خیلی از تماشاگران پوشانده بود. در معرفی برنامه گفته شد این کار از همسایه ی کشور عمان یعنی ایران است. قطعه ای در دستگاه چهارگاه که با حس اضطراب انگیزی که ویلنها و ویلن سلها ایجاد میکردند شروع شد. کلهر در ساختن این قطعه با حرفه ای گری تمام از وسوسه ی تکنوازی دست شسته و در جاهایی که آدم فکر میکرد اینجا کلهر میتواند با تکنوازی خود قیامت به پا کند آن را به همراه سازهای دیگر اجرا میکرد. کار چون از درآمد به در آمد به تدریج اوج گرفت و حالا موهای سپید از فرق سر باز شده ی کلهر با رعشههای جانگداز و نفس گیر ساز این نوازنده ی پر آوازه که تاکنون چهار بار نامزد دریافت جایزه ی "گرمی" شده به سرعت به چپ و راست میخزیدند و تماشاگران را بی حرکت در صندلیهای خود میخکوب میکردند . این قطعه که تمام شد نفسی گرفتم تا جان در بدن بماند! تماشاگران که اغلب از نژادهای اروپائی، خاورمیانه ای و آسیای دور بودند به شدت نوازندگان را تشویق میکردند و کیهان کلهر با اشاره ی دست به تماشاگران میگفت اگر همکارانم نبودند این کار شکل نمی گرفت. برنامه در قسمت دوم هم با چند اجرای زیبا از آسیای مرکزی پی گرفته شد و با قطعه ی پایانی از کشور سوریه به پایان رسید. کیهان کلهر در دو قسمت حضور داشت و در یکی از قسمتها تکنوازی کوتاهی در مایه ی موسیقی عربی اجرا کرد. نوازنده ی جوان، چیره دست و خندان ساز "طبلا" ی هندی خیلی خوب انگلیسی صحبت میکرد و حسابی هم سر و صدا به پا کرده بود به ویژه در هنگام تشویقهای پایانی که تعظیم کردن نوازندگان برای تماشاگران را رهبری میکرد به گونه ای که لبخند بر چهره ی جدی کلهر ظاهر میشد. در قسمت آخر هم گروه به همراه چند نوازنده ی عمانی حاصل کار کارگاهی خود را به اجرا گذاشتند تا برنامه به پایان برسد. جای همه ی دوستان علاقمند به موسیقی خالی! امشب باز هم فرهنگها و ملل گوناگون در اپرا هاوس مسقط سخن و کلام را کناری نهاده و موسیقی آغاز کردند...