آنهایی که بدرستی شرایط محیط زیست ایران را می دانند این روزها بشدت نگرانند، نه از بابت آنکه هوا آلوده است، نه از بابت آنکه دریاچه ارومیه خشکیده است، نه از بابت آنکه ریزگردها نیمی از کشور را غیر قابل سکونت کرده اند، نه از بابت آنکه نه تنها بلوطها که حتی گَوَنهای زاگرس هم خشک شده اند، نه از بابت خشکی زاینده رود و کارون و گاوخونی و شادگان و هامون و پریشان و طشک و میقان، نه از بابت قتل عام حیات وحش و نه از بابت آلوده بودن محصولات کشاورزی به انواع سموم و کودها، بلکه از بابت آنکه دیگر صورت مسئله دارد پاک می شود، انحلال تنها متولی قانونی محیط زیست کشور یعنی "سازمان حفاظت محیط زیست".

طرحی با امضای 63 نماینده محترم مجلس به امضاء رسیده که می خواهند سازمان محیط زیست را جمع کنند. دلایل آنها در یک جمله: کوچک کردن دولت به دلیل سنخیت سازمان محیط زیست با سازمان جنگلها و مراتع و بردن آن زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی تا اینکه نظارت مجلس هم بر آن قوی تر شود". اینکه نیت این نمایندگان محترم چیست برای این نگارنده که نه سیاست بلد است و نه دوست دارد وقت خود را به آن صرف کند بسیار سخت است. اما تعجب من آن است که راستی چرا حالا درست در این شرایط بحرانی محیط زیست نمایندگان محترم احساس کرده اند که کشور ما دیگر به سازمان حفظ محیط زیست نیاز ندارد؟ آنها خودشان پاسدار اصل 50 قانون اساسی هستند. آنها می دانند حتی در اوایل انقلاب که عده ای می خواستند با انگ درباری این سازمان را منحل کنند، نظام جوان جمهوری اسلامی به درستی از آن پاسداری کرد.

شاید این نمایندگان محترم خواسته اند نعل وارونه بزنند و بگویند سازمانی که نتوانسته اینهمه مشکلات محیط زیست را حل کند بهتر است که نباشد. شاید خواسته اند به رئیس جمهور محترم بفهمانند که آقای رئیس جمهور این سازمان آنقدر ناتوان است که حتی نمی تواند از یک گوزن در بند خود در مقر فرماندهی پردیسان حفاظت کند، شاید خواسته اند که بگویند آقای رئیس جمهور مردم اهواز از این همه آلودگی نای نفس ندارند و این سازمان نمی تواند برایشان کاری کند، وضع مردم اراک و اصفهان هر روز بدتر می شود و این سازمان کاری نمی کند، شاید خواسته اند به رئیس جمهور بفهمانند که این سازمان نمی تواند چهار تا مهندس وزارت نیرو را مجاب کند که دست از لجبازی بردارید و حقابه ارومیه را بدهید، شاید خواسته اند بگویند آخر کشوری با این تمدن و غنای طبیعی و تاریخی که باید در تمیزی سرآمد و الگوی تمام دنیا باشد پر شده است از زباله و این سازمان هیچ کاری نمی کند، شاید خواسته اند بگویند سالی 8 میلیارد دلار خسارت آلودگی به این کشور تحمیل می شود بخاطر این است که این سازمان ناکارا زورش به دو شرکت خودروساز نمی رسد و نمی تواند وزارت نفت را مجاب کند بنزین پاک به مردم بدهد، پس بهتر است بشود یک دفتر در وزارت کشاورزی تا تتمه این کارمندان ناتوان آن هم بازنشسته شوند. آنها حق داشته اند که انحلال سازمان محیط زیست را بخواهند وقتی می بینند که این سازمان حتی از خاک خودش هم در وسط تهران نمی تواند دفاع کند و می خواهد آن را به شهرداری واگذاری می کند. خوب چه بهتر که جمعش کنند و لااقل مردم دلشان به چنین سازمانی خوش نباشد و از آن انتظار هوایی پاک، کشوری تمیز و طبیعتی سالم را نداشته باشند.

نمایندگان عزیز طراح انحلال سازمان محیط زیست، اتفاقا ما با شمایم. دستان شما را هم می بوسیم که بخوبی دانسته اید که این سازمان فعلی جایگاهش بیشتر از دفتری در سازمان جنگلها و مراتع نیست. سازمانی که رئیسش نتوانسته چهار تا مدیر از درون خودش انتخاب کند و رفته از این اداره و آن اداره قرض گرفته چگونه می تواند مشکلات سنگین محیط زیست را حل کند و چه بهتر که منحل شود.

خوب حالا که شما اینرا به خوبی فهیمیده اید بیایید و این مرده را زنده کنید. بیایید کاری کنید کارستان. بیایید با نفس قانونتان سازمان بی رمق محیط زیست را به وزارتخانه ای مقتدر و توانمند تبدیل کنید تا به مجلس پاسخگو باشد، بیایید با ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگلها و مراتع سازمان هوا شناسی و گردشگری وزارتی مقتدر و منسجم به نام " وزارت محیط زیست، میراث طبیعی و گردشگری" درست کنید که دیگر این سازمان ناکارا مایه نگرانی شما نباشد. دیگر اگر دریاچه ای خشک شد، شما با سوال و استیضاح وزیر را به مجلس بکشانید، اگر جنگلی سوخت وزیر را بازخواست کنید و اگر گلوله ای گلوی گوزن و آهوی مظلومی را نشانه رفت با نظارت مستمر خود از آن تشکیلات پرس و جو کنید، ما هم با شماییم.

شما بهتر از ما می دانید که امنیت در آینده با محیط زیست در آمیخته است. نمی شود امنیت کشور را به سازمانی داد که نمی تواند وظایف قانونی خود را بدرستی انجام دهد. در تمام دنیا وزارت محیط زیست از جمله مهمترین وزارتخانه های یک کشور است، ولی در ایران یک سازمان بیشتر دکوری بوده و قدرتی در حل مشکلات محیط زیست ندارد. شما که حتی برای ورزش جوانان وزارتخانه تاسیس کردید، بهتر می دانید که تاسیس وزارت محیط زیست با اینهمه وظایف متنوع و سنگین 1000 برابر واجبتر است. پس ما منتظریم، منتظر قانونی هستیم که قوی ترین وزارتخانه ایران را تاسیس کند تا هم سلامت برای هم وطنان و زیست مندان آن و هم امنیت برای جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف آن به ارمغان آورد و هم نظارت نمایندگان مردم را بر آن تحکیم بخشد و هم شما را در تاریخ پارلمانی ایران ماندگار کند. ریه کودکان ما و قلب تپنده آهوان ما منتظر رای قاطع شما به "وزارت محیط زیست، میراث طبیعی و گردشگری" است.