تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰

چرا به بچه ها اجازه داده نمی شود در پارکها دوچرخه سواری کنند؟

روز جمعه به اتفاق پسرم و یکی از دوستان و بچه هایش با دوچرخه اطراف پارک گفتگو رفتیم. از حاشیه چمران دور پارک را گشتیم تا کشف کنیم آیا در برنامه ریزی خط 7 مترو ایستگاهی برای ساکنان بالای گیشا در نظر گرفته شده است؟ البته پاسخ این سوال را نیافتیم. فقط شنیدیم که عملیات ساخت مترو در این منطقه متوقف شده است. اما به محض آنکه از اتوبان به جنوب پارک رفتیم، مامورهای پارک با ما برخورد کردند که چرا با دوچرخه آمدید. هر چه توضیح دادیم، ما پیاده هستیم و خونه مون این بالا است، هر ماموری را راضی می کردیم، چند قدم بعد تر یکی دیگر می آمد و روی اعصابمان رژه می رفت. به آنها گفتم، به خدا این دوچرخه است، اینها هم سه تا بچه کوچکند، ما نه قاتلیم و نه مواد فروش، می گفتند که نمیشه!

بلاخره از یکی از آنها پرسیدم چرا شما ول کن نیستید؟ گفت سیستم کنترل اینجا به گونه ای است که اگر در اینجا دوچرخه ای را ببینند ماموران کنترل به مدیریت خبر می دهند و سر ماه 30 هزار تومان از حقوق ما به خاطر این دوچرخه شما کم می شود. چهار سال پیش هم که در همین پارک با پسرم آمده بودم عکس بگیرم ماموران مانع شدند و گفتند که دوربین شما حرفه ای است و نمی توانید عکس بگیرید. آن موقع هم مقاومت من بی فایده بود، چون تعداد زیادی مامور آمدند و مانده بود که مرا دستگیر کنند! ذره ای هم درک نمی کردند که من با بچه سه ساله هستم و رعایت اخلاق در برخورد مهم است.

روی سخنم با شماست آقای قالیباف. شما در زمان انتخابات حرفهای خیلی قشنگی می زدید، ولی هنوز فرهنگ و مقررات برخورد با مردم را به درستی به پارکبان هایتان نیاموخته اید. احتمالا بخشی از مدیران شما با این مقوله ها آشنا نیستند. بخصوص وقتی پدر و مادری با فرزند کوچکش به پارک می آید آرامش می خواهد، کسی حق ندارد با وی برخورد کند. شما قدم به قدم پارک گفتگو را مامور گذاشته اید، اگر پای عابری به چمن بخورد، به ثانیه نمی رسد که سر و کله ماموران باتوم دار شما پیدا می شود. این پارک از عوارض ما شهروندان درست شده است؛ ما حق داریم در این محیط بدون مزاحمت ماموران شما با بچه مان قدم بزنیم. من نمی گویم اجازه دهید مردم پارک را خراب کنند و البته که حفظ آن کار درستی است. ولی من گیاهشناس که سابقه زندگی در آلمان، انگلیس و آمریکا را دارم و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا را دیده ام بخوبی می دانم که چمن را نه برای نمایش فعالیت مسئولین که اتفاقا برای پا گذاشتن می کارند. احساس اینکه پای بچه ها به چمن بخورد برای آرامش آنها مفید است. همه اش که نباید روی آسفالت و بتن راه رفت. وگرنه ضرورتی به کاشت چمن نبود و پوشش طبیعی منطقه بسیار بهتر بود. این رفتار نظامی گری شایسته شهروندان نیست.

چرا عبور دو چرخه را در این پارک ممنوع کرده اید؟ اینکه شما در خیابان دوچرخه کرایه بدهید، راهکار تشویق مردم به استفاده از دوچرخه سواری نیست. باید زیر ساخت استفاده از دوچرخه در محل مسکونی مردم درست شود. کافی است با خط کشی یک لاین دوچرخه در اطراف پارک گفتگو اختصاص دهید تا ساکنین گیشا با دوچرخه به پارک بیایند. بچه ها دوچرخه سواری را خیلی دوست دارند. هم برای سلامت آنها مفید است و هم استفاده از خودرو کمتر می شود. آنها اگر امکان دوچرخه سواری داشته باشند، خود را با بازیهای کامپیوتری و یا ماهواره سر گرم نمی کنند. امیدوارم دستور دهید این مسئله پیگیری و بزودی حل شود.