افشین علاء

امسال عید برنامه سال تحویل قند پهلو خاطره‌ای ماندگار شد که آدم کم حوصله‌ای چون مرا پای تلویزیون نشاند. باید اعتراف کنم که در سال‌های گذشته فقط برای شنیدن لحظه تحویل سال و پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب پای تلویزیون می نشستم . چرا که دیدن سفره هفت سین کلیشه ای و گپ و گفت های طبق معمول مجریان محترم آن هم صرفا با چاشنی حضور خوانندگان و هنر پیشگان برای من شاعر جذابیتی نداشت.

ولی کاری که مدیریت محترم شبکه آموزش با تهیه کنندگی جوانی فرهیخته (امیر قمیشی) ومجری و داوران کاربلد و اندیشمند قند پهلو انجام داد کاری کم نظیر و به یاد ماندنی بود.

حضور شاعران نامدار طنز پرداز در اجرای برنامه و مهمانان ارجمندی چون استاد سید علی موسوی گرمارودی - دکتر بهاء الدین خرمشاهی و جناب ابوالفضل زرویی نصر اباد به جای خود اما حضور مجدد چهره محبوب سالیان دراز ساعد باقری بزرگوار که سال‌ها از نعمت دیدار چهره نورانی وشنیدن صدای آسمانی اش در قاب تلویزیون محروم بودیم اتفاق اصلی برنامه امسال بود.

باید به مدیریت محترم سیما و مدیریت محترم شبکه آموزش دست مریزاد گفت. سالها منتظر چنین ترکیبی در چنین برنامه مهم تحویل سال بودیم. این برنامه نشان داد که اهالی ادبیات این آب و خاک چه بسا بیشتر از سایر هنر مندان توانایی ایجاد اوقاتی مفرح اما پر محتوا برای مخاطب خاص و عام را دارند. به شرط آن که عوامل برنامه از نعمت فرهیختگی و موانست با بزرگان شعر و ادبیات هم برخوردار باشند و فکر نکنند که شرط موفقیت یک برنامه در لحظه های تحویل سال به تنهایی حضور ستاره های سینما و تلویزیون  یا موسیقی است.

مروری بر کاریکاتور های دهه 60 و 70 گل آقا  و اشاره به سعه صدر مسولان دولتی وقت از نو آوری‌های دیگر این برنامه بود.

حضور چهره‌های سرشناسی با گرایش‌های مختلف سیاسی از جمله آقایان دکترعلی اکبر ولایتی، دکتر حداد عادل، محمد علی نجفی، دکتر فاضل، دکتر ملک زاده، دکتر مرندی، سید محمد غرضی، عیسی کلانتری و... هم نشان دهنده درایت مدیران و نهیه کننده برنامه در دعوت از بزرگان بود به ویژه آنکه در این برنامه طی اقدامی شایسته از چهره ماندگاری چون زنده یاد دکتر حسن حبیبی به بهترین نحو تجلیل به عمل آمد.

ای کاش نوع نگرش همکران من در سیما هر چه بیشتر به این سمت معطوف شود و پس از این هم شاهد رویکرد های جدید و خلاق در عرصه تلویزیون باشیم.

اینکه می گویم همکاران من به این دلیل است که بنده بیش از 25 سال است که در صدا و سیما هستم و اگر چه از دور دستی برآتش دارم ولی با ضرورت‌های ساخت برنامه ای که همزمان بتواند هم مخاطب عام و هم خواص را جذب خود نماید غریبه نیستم هرچند معمولا مدیران محترم سازمان صدا و سیما علی‌رغم رعایت احترام و حفظ شان امسال بنده معمولا کمتر جویای نظرات ما بوده اند و گلایه های زیادی در دلمان باقی است. اما همه اینها دلیلی برآن نیست تا در برابر اتفاق‌های مبارک و برازنده‌ای چون ویژه برنامه تحویل سال قند پهلو بی تفاوت بنشینم و مراتب قدر دانی خود را از مسولان محترم این کونه برنامه‌ها ابراز نکنم.

5757

منبع: خبرآنلاین