ایسنا نوشت:

یک پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در چهارمحال و بختیاری گفت: دوری جستن از عوامل آلرژی‌زا و تقویت سیستم ایمنی بدن موجب کاهش حساسیت و آلرژی‌ها در فصل بهار می‌شود.

دکتر محمدعلی زمانی اظهارکرد: همزمان با فرا رسیدن فصل بهار آلرژن‏‌های (مواد آلرژی ‌زا) مختلفی وارد محیط می‌شود که اغلب این آلرژن‌ها گرده‏‌های گیاهان هستند.

وی خاطرنشان کرد: آبریزش و خارش بینی، عطسه‌های فراوان، سرفه و سوزش گلو از علایم استنشاق گرده‏‌های آلرژی ‌زا است.

به گفته وی، بیماری آلرژی بهاره یک بیماری ژنتیک است که هنوز درمان قطعی ندارند و بهترین درمان آن، دوری جستن از عوامل آلرژی زا است.

زمانی گفت: بیشتر متخصصین گوش، حلق و بینی، بهترین کار برای جلوگیری از بروز آلرژی بهاره را پرهیز از ارتباط با ماده حساسیت ‌زا با استفاده از ماسک بر روی دهان و دوری از محیط‌‌های گرده ‌زا می‌دانند.

این فوق تخصص آلرژی افزود: تقریباً تمام داروهایی که در مورد انواع مختلف آلرژی‌ها تجویز می‌‌شوند تنها آرامش ‌بخش و ضد التهاب هستند و این داروها به طور موقت، ‌شدت برانگیختگی سیستم ایمنی را کاهش می‌‌دهند و فرد را کمی آرام می‌کنند.

زمانی اظهارکرد: تا زمانی که فرد در ارتباط با ماده آلرژی ‌زا است و این ماده وارد بدن می‌شود تحریک سیستم ایمنی ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، در فصل بهار به علت وجود آلرژن‏‌ها، برخی به حملات شدیدی با کنترل سخت دچار می‌شوند؛ بنابراین این افراد و مبتلایان به بیماری‌‏های تنفسی ‏باید در بهار بیشتر مراقب خود باشند و به بیمارانی که آلرژی آن‌ها فصلی است، توصیه می‌شود که در فصل مذکور داروهای شان را مصرف کنند.

این فوق تخصص آلرژی خاطرنشان کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن موجب کاهش حساسیت و آلرژی‌های ایجاد شده در فصل بهار می‌شود و از آنجایی که مصرف هویج و اسفناج سیستم ایمنی بدن را تقویت و از بروز حساسیت‌های فصل بهار پیشگیری می‌کنند مصرف این مواد غذایی و سایر سبزی‌های رنگی حاوی بتاکاروتن و آنتی اکسیدان از سوی متخصصین تغذیه به افراد توصیه می‌شود.

 

23503

منبع: ایسنا