این روزها خبری منتشر شد که گروهی از زندانیان مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند و با رسانه ای شدن آن ، همگان با نگاهی حساس پی جوی حقیقت ماجرا شدند.

در پی آن رییس سازمان زندانها ضمن دروغ خواندن خبر ، صرفا از یک بازرسی ساده و عمومی از یک بند زندان خبر داد و فردایش در تکمیل خبر گفت ، چون برخی از زندانیان از داخل زندان نسبت به انعکاس اخبار دروغ به شبکه های خبری بیگانه اقدام می کردند.

در ادامه نیز منابع خبری آگاه  گفتند : در این بازرسی دستگاه تلفن همراه، سیم کارت های رایتل و ایرانسل، تبلت، فلش مموری، کارت های شارژ اعتباری ایرانسل و حتی وسایل لهو و لعب مانند آلات قمار و مشروبات الکی کشف گردید.

بنظر می رسد که خلاصه تمام داستان همین باشد که نوشتم و اگر درست باشد چند نکته قابل تامل خواهد بود:

یکم: اقتضا و طبیعت یک زندانی ، تمایل به آزادیست و اینکه زندانی بخواهد تبلت یا موبایل داشته باشد چیز عجیبی نیست، هرچند خلاف آیین نامه زندان ها باشد.

دوم: در ماده یازده از آیین نامه اجرایی بازداشتگاههای موقت پیش بینی شده که  متهمان می توانند از وسایل شخصی خود مانند تلفن همراه و رایانه استفاده نمایند.

سوم: آنچه که بنا بر اظهارات روسای زندان رخ داده است ،  ورود اشیایی است که آنرا غیر مجاز می دانند. آیا در این میان مجازات زندانبان اقوی  و اولی بر زندانی نیست؟ که اگر ورود مشروبات الکلی را فرض به صحت کنیم ، نگهبانی زندانبان جای پرسشی اساسی دارد.

چهارم: حداکثر مجازات تنبیهی یک زندانی چیست؟ در ماده 169از آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور  می خوانیم: تندخویی، دشنام، ادای الفاظ رکیک یا تنبیه بدنی متهمان و محکومان و اعمال تنبیه‏ های خشن، مشقت‏بار و موهن در مؤسسه‏ ها و زندان‏ها به کلی ممنوع است.

 همچنین در ماده 175 این آیین نامه به مجازات تنبیهی به شرح زیر اشاره شده است:.
ماده 175 ـ تنبیه‏های انضباطی عبارتند از:
1ـ محرومیت از ملاقات حداکثر سه نوبت.
2ـ محرومیت از مرخصی تا 3 ماه.
3 ـ عدم پیشنهاد عفو و آزادی مشروط حداکثر تا 6 ماه.
4ـ نگهداری در واحدهای تک نفره حداکثر تا بیست روز.

والسلام

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

 

"