احمد طالبی‌نژاد معتقد است براساس تعریفی که از لمپن وجود دارد، برخی شخصیت‌های اصلی فیلم‌های کیمیایی لمپن‌اند، اما جواد طوسی این نظر را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طالبی‌نژاد و طوسی در کافه خبر درباره «متروپل» و سینمای کیمیایی به گفت‌و‌گو نشستند و در بخشی از سخنانشان در مورد خاستگاه شخصیت‌های اصلی و فرعی در فیلم‌های این کارگردان صحبت کردند.

طالبی‌نژاد دیدگاه خود را در این زمینه چنین مطرح کرد: «رضا (رضا موتوری) کیست؟ رضا در خوشبینانه‌ترین شکلش یک لمپن است، او کسی است که فیلم می‌برد. فیلم‌برها، پادوها و تمام کسانی که نقش واسطه‌ای در جامعه دارند به تعبیر علمی لمپن هستند.»

طوسی در واکنش به این صحبت طالبی‌نژاد نظر خود را این طور گفت: «او (رضا موتوری) کجا مورد بهره‌برداری از جانب یک سیستم حکومتی قرار می‌گیرد؟ یکی از ویژگی‌های لمپن این است که ابزار و دستاویز یک حکومت می‌شود و فاقد دیدگاه و وابستگی‌های خانوادگی و عاطفی هستند.»

طالبی نژاد در مورد شخصیت سید در «گوزن‌ها» گفت: «سید «گوزن‌ها» یک لمپن به تمام معناست و البته قدرت به نظر من آرمان‌گراست.»

طوسی در پاسخ به این نظر گفت: «سید هم آرمان‌گراست، او در کنار و همراه با قدرت در موقعیتی قرار می‌گیرد که انتخاب می‌کند و به اتفاق هم آن موقعیت انقلابی را رقم می‌زنند.»

طالبی‌نژاد در ادامه گفت: «شخصیت‌هایی مانند سید، رضا موتوری و خیلی از این شخصیت‌هایی که در فیلم‌های اخیر کیمیایی می‌بینیم، مثلا داریوش ارجمند در «اعتراض» و چند شخصیت دیگر، کسانی‌‌اند که صاحب جهان‌بینی نیستند و در شرایط اجتماعی موجود به موضع انفعالی افتاده‌اند. این‌ها معلول شرایط اجتماعی‌اند و به همین دلیل شخصیت لمپنی دارند.»

او همچنین گفت: «در تاریخ اجتماعی ما همواره این موضوع بوده که لمپن‌ها یا براساس غیرت و تعصب یا به خاطر پولی که می‌گرفتند همواره قصد بهم ریختن جریانی را می‌کردند. اما یک ویژگی مهم وجود دارد و آن هم همین انتخابی است که تو به آن اشاره کردی. بله قیصر مرگ را انتخاب می‌کند. او از همان قتل اول که انجام می‌دهد می‌داند که اگر او را بگیرند، حکمش اعدام است، ولی آگاهانه انتخاب می‌کند. اینجاست که وارد دنیای تراژیک می‌شود. بنابراین کیمیایی علاوه بر همه آن ویژگی‌هایی که گفتیم، گرایش شدیدی هم به  تراژدی دارد. این نکته بسیار مهمی است.»

طوسی نیز گفت: «از اینجا به بعد لمپنیسم منتفی می‌شود. وقتی ما به تراژدی فکر کنیم و وابسته‌های آن دیگر موجبات تکوین و شکل‌گیری لمپنیسم وجود نخواهد داشت. انسانی که نهایتاً دنیایی تراژیک را برای خود پایه‌ریزی می‌کند که نسبتی با لمپن و لمپنیسم ندارد!»

متن کامل گفت‌و‌گوی این دو منتقد را در مورد سینمای مسعود کیمیایی اینجا بخوانید.

57243

منبع: خبرآنلاین