۱ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
قیصر و رضا موتوری لمپن‌اند؟

احمد طالبی‌نژاد معتقد است براساس تعریفی که از لمپن وجود دارد، برخی شخصیت‌های اصلی فیلم‌های کیمیایی لمپن‌اند، اما جواد طوسی این نظر را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طالبی‌نژاد و طوسی در کافه خبر درباره «متروپل» و سینمای کیمیایی به گفت‌و‌گو نشستند و در بخشی از سخنانشان در مورد خاستگاه شخصیت‌های اصلی و فرعی در فیلم‌های این کارگردان صحبت کردند.

طالبی‌نژاد دیدگاه خود را در این زمینه چنین مطرح کرد: «رضا (رضا موتوری) کیست؟ رضا در خوشبینانه‌ترین شکلش یک لمپن است، او کسی است که فیلم می‌برد. فیلم‌برها، پادوها و تمام کسانی که نقش واسطه‌ای در جامعه دارند به تعبیر علمی لمپن هستند.»

طوسی در واکنش به این صحبت طالبی‌نژاد نظر خود را این طور گفت: «او (رضا موتوری) کجا مورد بهره‌برداری از جانب یک سیستم حکومتی قرار می‌گیرد؟ یکی از ویژگی‌های لمپن این است که ابزار و دستاویز یک حکومت می‌شود و فاقد دیدگاه و وابستگی‌های خانوادگی و عاطفی هستند.»

طالبی نژاد در مورد شخصیت سید در «گوزن‌ها» گفت: «سید «گوزن‌ها» یک لمپن به تمام معناست و البته قدرت به نظر من آرمان‌گراست.»

طوسی در پاسخ به این نظر گفت: «سید هم آرمان‌گراست، او در کنار و همراه با قدرت در موقعیتی قرار می‌گیرد که انتخاب می‌کند و به اتفاق هم آن موقعیت انقلابی را رقم می‌زنند.»

طالبی‌نژاد در ادامه گفت: «شخصیت‌هایی مانند سید، رضا موتوری و خیلی از این شخصیت‌هایی که در فیلم‌های اخیر کیمیایی می‌بینیم، مثلا داریوش ارجمند در «اعتراض» و چند شخصیت دیگر، کسانی‌‌اند که صاحب جهان‌بینی نیستند و در شرایط اجتماعی موجود به موضع انفعالی افتاده‌اند. این‌ها معلول شرایط اجتماعی‌اند و به همین دلیل شخصیت لمپنی دارند.»

او همچنین گفت: «در تاریخ اجتماعی ما همواره این موضوع بوده که لمپن‌ها یا براساس غیرت و تعصب یا به خاطر پولی که می‌گرفتند همواره قصد بهم ریختن جریانی را می‌کردند. اما یک ویژگی مهم وجود دارد و آن هم همین انتخابی است که تو به آن اشاره کردی. بله قیصر مرگ را انتخاب می‌کند. او از همان قتل اول که انجام می‌دهد می‌داند که اگر او را بگیرند، حکمش اعدام است، ولی آگاهانه انتخاب می‌کند. اینجاست که وارد دنیای تراژیک می‌شود. بنابراین کیمیایی علاوه بر همه آن ویژگی‌هایی که گفتیم، گرایش شدیدی هم به  تراژدی دارد. این نکته بسیار مهمی است.»

طوسی نیز گفت: «از اینجا به بعد لمپنیسم منتفی می‌شود. وقتی ما به تراژدی فکر کنیم و وابسته‌های آن دیگر موجبات تکوین و شکل‌گیری لمپنیسم وجود نخواهد داشت. انسانی که نهایتاً دنیایی تراژیک را برای خود پایه‌ریزی می‌کند که نسبتی با لمپن و لمپنیسم ندارد!»

متن کامل گفت‌و‌گوی این دو منتقد را در مورد سینمای مسعود کیمیایی اینجا بخوانید.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهررای ساغشکی A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    1 5
    سلام چون چرخ بکام يک خردمند نگشت خواهی تو فلک هفت شمُر خواهی هشت چون بايد مرد و آرزوها همه هِشت چه مور خورد به گور و چه گرگ به دشت خیام
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    18 12
    شاید در آینده نیز به بعضی از آثار پر طرفدار کنونی هم لقب لمپن بدهند. ملاک فرهنگ زمان آن اثر یا فیلم است.
  • بی نام EU ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    3 3
    دل خوش سیری چند؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    23 7
    کی واسه ما زره ای معرفت رو کرد که ما واسش خروارخروار مردونگی خرج کنیم
  • مسعود A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    9 16
    قیصر تنها شخصیت فیلمهای کیمیایی است که لمپن نیست که هیچ فلسفه هم دارد.اهمیت اوانتخاب درست درنقطه عطف زندگی است.دیدگاه هایی که باخان دایی وغروبها در چندپلان مطرح میکند حاکیست فلسفه دارد.اگرچه ممکن است حرف آقای طالبی نژاد درموردفلسفی ندیدن مسائل توسط کیمیایی درست باشد
  • ایرانی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    20 17
    این دوتا کی هستن که درمورد کیمیایی و فیلماش و بازیگرای ایرانی حرف بزنن متاسفم برای همچی آدمایی که به شعور و خاطرات مردم توهین میکنن
    • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      3 0
      اشکال کار این است که منتقدان محترم یادشون رفته که سواد مردم از ان موقع تا حالا آب رفته و اصلا معنی لمپن هم نمیدونند چیه. داداش متن رو بخون کسی با کیمیایی کاری نداره داره در مورد لمپنیسم صحبت میکنه
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    8 16
    همین لمپنیسم تبلیغی در فیلم های امثال کیمیایی چه بلاهایی که سر این مملکت نیاورد کارشون بجای روشن کردن فکر و ذهن مردم ترویج لمپنیسم بود.
    • بی نام UA ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      18 4
      شما انگار از کوچه های قدیم اون زمان خبری بهتون نرسیده ، این ها پایه های سینمای ایران قدیم هستند ... شما با پاک کردن بخشی از تاریخ.... نمیتوانید منکر آن شوید
  • چوپان IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    11 30
    فیلم های کیمیایی مساوی است با لمپن پروری.. بله واقعا لمپنن.. یه عمره این حرف دل منه که امروز دیدم چاپ کردی خبر جان تشکر واقعا...کسی که با این قشر زندگی کرده میدونه ایناچین...من نمیدونم کیمیایی تو فیلماش دنبال چی میگرده.. آقا چرا بیخیال نمیشی؟ اصلا میدونی زندان چیه؟ خانواده زندانی چیا میکشن؟ معتاد کیه؟ معتاد ها و چاقو کش هایی که قهرمان نشون میدی رو میدونی چه آسیبی به خودشون، خانوادشون و جامعه میزنن؟ چند روز بینشون زندگی کردی؟ تا کی لمپن پروری؟ خبر عاجزانه خواهش میکنم حرفامو منتشر کنی.. آقای کیمیایی سینمات هیچی نداره..خیلی دوست دارم یروزی این حرفو بهت بزنم... شخصیات های فیلمتو من از نزدیک لمس کردم هرموقع هم باهاشون از نزدیک روبه رو میشم یاد شما و فیلمات میوفتم... سینمات جزلمپن پروری هیچی نداره
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    7 10
    آره لمپن هستند وقتی پلیس در جامعه وجوددارد مجازات کردن شخصی چیزی بیشتر از لمپن بودن است
  • سید گوزن ها IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    17 19
    شمارو چه به صحبت درمورد استاد .کسی که عمری فیلم ساخته ومستقل بوده. عاشقتم استاد
  • جاهل قدیم UA ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    1 10
    این شکل قضاوت در باره گذشته صحیح نیست ..لمپن بودن و هنجارها سیال و نسبی هستند ... سالها بعد ممکن است به هنجار های امروز ما ایرادات جدی وارد شود