فارس نوشت:

نخست وزیر آبخازیا ضمن تکذیب خبر خودداری ساختارهای نظامی از اجرای فرامینش رئیس‌جمهوری اعلام کرد که «الکساندر آنکواب» برای تامین امنیت بیشتر در پایگاه نظامی روسیه در خاک این جمهوری بسر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، «لئونید لاکربایا»، نخست وزیر آبخازیا اعلام کرد که «الکساندر آنکواب» رئیس‌جمهوری برای تامین امنیت بیشتر در پایگاه نظامی روسیه در منطقه «گوداوت» بسر می برد.

لاکربایا گفت: «برخی بسیار مایلند که اتفاق بدی برای رئیس‌جمهور آنکواب بیفتد. البته چنین رخدادی برای آبخازیا یک فاجعه خواهد بود، نه بخاطر شخص وی، بلکه وی سمبل وحدت کشور است. روز جمعه اخباری در خصوص بازگشت وی به سوخومی شنیده شد و بلافاصله چندین گروه خود را آماده سوء قصد به جان وی در مسیر حرکت او به سمت پایتخت نموده بودند که خوشبختانه موفق نشدند.»

نخست وزیر آبخازیا در عین حال یادآور شد که «آنکواب» حاضر به مذاکره با معترضن مخالف است که قرار است روز دوشنبه در میدان آزادی «سوخومی» تجمع کنند.

وی همچنین خبر منتشره در مورد اینکه ساختارهای نظامی آبخازیا از اجرای دستورات رئیس‌جمهور سرباز زده اند را تکذیب کرده و  گفت: «چنین مسئله ای واقعیت ندارد.»

این در حالی است که مخالفان در آبخازیا معتقدند که رئیس جمهور «آنکواب» دیگر قانونی بودن خود را از دست داده و باید قدرت را به پارلمان و شورای موقت اعتماد ملی بسپارد.

به گفته آنها، لازم است تا برای بازگشت ثبات به کشور، هرچه سریعتر انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری برگزار شود.

روز پنج شنبه پارلمان آبخازیا به آنکواب توصیه کرده بودند ند که برای حل و فصل اوضاع در این جمهوری داوطلبانه از سمت خویش کناره گیری کند.

مخالفان نیز شورای موقت اعتماد ملی متشکل از 21 نفر تشکیل داده و درصدد کنترل اوضاع در سوخومی هستند.

لازم به یادآوری است که عصر روز سه شنبه مخالفان جمهوری آبخازی که در سال 2008 و به همراه اوستیای جنوبی و با حمایت روسیه از کشور گرجستان اعلام استقلال کردند، کنترل ساختمان دولت را در اختیار گرفته و اعلام کردند که دولت موقت تشکیل خواهند داد. آنها خواستار برکناری آنکواب از سمت ریاست‌جمهوری و انجام اصلاحات در کشورشان شدند. رئیس جمهوری آبخازیا این حرکت مهالفان را «تلاش برای کودتای نظامی» نامید. روسیه در واکنش به این تحولات اعلام کرده در امور داخلی آن مداخله نمی‌کند.

49261

منبع: فارس

برچسب‌ها