گروهک تروریستی داعش که از هفته گذشته استان های شمالی عراق را نا امن کرده است ، این روزها افکار عمومی کشورمان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

سيد صادق روحاني: داعش نام اختصاري دولت اسلامي عراق و شام است. گروهکي تروريستي که آرزوهاي بزرگي را در سر مي پرورانند. مهمترين وجه مميزه اين گروهک تروريستي با ساير گروه هاي تروريستي بنيادگرا خشونت بي حد و حصر و قساوت قلب آن هاست که شيعه و سني نمي شناسد و همانطور که در اخبار ديديم به فجيع ترين شکل ممکن امام جماعت اهل سنت موصل را کشته و تکه تکه کردند. اين گروه پيش از اين در سوريه و در مقابل بشار اسد مي جنگيدند و پس از ناکامي در آن جنگ راه خود را به سمت عراق کج کردند و اکنون اين کشور را نا امن کرده اند. حالا سوالي که مطرح است اين است که آيا داعش در عراق خواهد ماند؟ به زبان ساده تر آيا داعش امنيت ايران را نيز تهديد مي کند؟پاسخ سردار سلامي به اين مسئله روشن است.

جانشین فرمانده کل سپاه در اينباره با بیان اینکه "نگران هیچگونه تهدیدی علیه ایران اسلامی در هیچ سمت و ابعادی نیستیم"، به ناآرامی‌های عراق اشاره کرد و گفت: بی‌تردید روند رو به جلوی گروه‌های افراطی در عراق معکوس خواهد شد.

هفته گذشته فارين پاليسي در گزارشي داعش را طرح سعودي ها براي مبارزه با نفوذ ايران در منطقه عنوان کرد و نوشت: نبرد کنونی داعش در عراق در واقع نبرد سعودی علیه ایران به ‌جهت تسلط بر خاورمیانه است.

يک روز بعد روزنامه نيويورک تايمز به نقل از یک مقام ارشد دولت عراق هشدار داد که اگر آمریکا به کمک عراق نیاید شاید بغداد برای گرفتن کمک‌های نظامی به ایران متمایل شود.

مسئله احتمال ورود ايران براي مقابله با گروهک تروريستي داعش ، مسئله اي بود که خبرنگاران روز گذشته در کنفرانس خبري با رئيس جمهور مطرح کردند. رییس جمهور با اشاره به اینکه به عنوان جمهوری اسلامی ایران، دوست و همسایه عراق هستیم و روابط نزدیکی با دولت عراق داریم، ادامه داد: اگر کمکی دولت عراق بخواهد مورد رسیدگی قرار می دهیم، تا امروز درخواست کمک خاصی نشده است اما آمادگی کمک داریم که در چارچوب قواعد بین الملل و درخواست رسمی ملت و دولت عراق به این کشور کمک کنیم.

روحانی درخصوص احتمال همکاری ایران و آمریکا در موضوع عراق هم اظهار داشت: آمریکایی ها هم ممکن است اقداماتی کنند از طرح آنها بی خبرم اما آنچه برای ما امروز مهم است خواست ملت عراق و دولت این کشور است و کمکی بربیاید به ملت عراق کمک کنیم آمادگی داریم. به مردم خودمان اطمینان می دهیم که ملت عراق خودش قادر به دفع تروریزم است فتوایی که مرجعیت عراق صادر کرده و گفته برای دفاع هرکی می تواند سلاح در دست بگیرد و از کشور دفاع کند فتوایی مهم است.

روحاني در ادامه در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص احتمال نزدیک شدن گروه های تروریستی به مرزهای ایران از یک سو و احتمال اقدامات تروریستی آنها در کربلا و نجف و ورود ایران به عراق برای حل این موضوع، گفت: اگر گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود حتما برخورد می کنیم و ما احساس تهدید کنیم قطعا برخورد می کنیم اما در کشور دیگر کمک کردن یک مقوله است ورود یک مقوله است. دولت عراق از ما درخواست کمک کند ممکن است به آنها برای مبارزه با تروریسم کمک مي کنيم اما ورورد نیروای ایرانی تاکنون مطرح نبوده و در هیچ کشوری تاکنون اینکار را نکردیم.

در همين حال مرضيه افخم سخنگوي وزارت امورخارجه ايران نيز ضمن تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هر گونه دخالت نظامی خارجی در عراق گفت: عراق از ظرفیت و آمادگی‌های لازم نظامی و توان و انگیزه مردمی در برابر عوامل تروریسم و افراط گرایی برخوردار است.

از سوي ديگر ماري هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اظهار داشت که آمریکا درباره موضوع داعش هیچ گفت‌وگویی با ایران نداشته است.

با وجود اينکه ايران هرگونه دخالت نظامي در عراق را تکذيب مي کند اما نگران اوضاع در عراق است. رسانه های خارجی اخبار ضد و نقیضی را درباره وضعیت جلولاء در نزدیک مرزهای ایران و سیطره داعش بر این منطقه منتشر کرده اند. انور حسین یکی از مسئولان محلی منطقه جلولاء در استان دیاله امروز اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ در مقابل حمله گروه داعش ایستادگی کردند.

از سوي ديگر فرمانده مرزبانی ايران با اعلام اینکه کنترل مرزها را برای جلوگیری از ورود اعضای داعش به کشور تشدید کردیم، گفت: ممکن است تعدادی از مهاجران عراقی به دلیل شرایط نامناسب این کشور به ایران مهاجرت کنند.سردار حسين ذوالفقاري در حاشيه ديدار با رئيس ساختار ضدتروريسم منطقه سازمان همكاري شانگهاي در خصوص اقدامات امنيتي در مرزهاي غربي کشور با توجه به تحرکات اخير گروهگ تروریستی داعش در کشور عراق، گفت: در اين خصوص اقدامات امنيتي لازم از جمله شوراي تامين استان ها تشکيل شده چرا که ممکن است اقدامات اخير اين گروه پيامدهاي مختلفي به دنبال داشته باشد.

در همين حال روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شده نیروهای سپاه پاسداران ایران وارد عراق شده و در زمینه بازپس گیری کنترل بخش اعظم شهر تکریت، به نیروهای نظامی عراقی کمک رسانده اند. به ادعای این روزنامه، ایرانیان مذکور متعلق به نیروی قدس سپاه پاسداران هستند. این روزنامه می نویسد نیروهای ایرانی- عراقی توانسته اند امروز کنترل 85 درصد از محدوده شهر تکریت را از گروه های تروریست تکفیری باز پس گیرند. از سوی دیگر، نیروهای قدس در زمینه محافظت از اماکن مقدس شیعیان در شهرهای نجف و کربلا فعال شده اند. بخش دیگری از این نیروها نیز در مرز ایران و عراق مستقر شده و به تروریست ها هشدار داده اند که اگر به فاصله 100 کیلومتری مرز برسند، آن ها را بمباران خواهند کرد.

اگرچه ايران هنوز به صورت رسمي حضور نيروهاي خود در عراق را تاييد نکرده است و اگرچه اخبار روزنامه وال استريت ژورنال هنوز به تاييد مقامات رسمي نرسيده است اما همانگونه که رئيس جمهور در کنفرانس خبري تاکيد کرد ايران آمادگي براي کمک به دولت عراق براي مبارزه با تروريست ها را دارد. همچنين ايران اقدامات پيشگيرانه اي را در اين زمينه انجام داده است.

2929

 

 

منبع: خبرآنلاین
"