تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

محمدعلی اینانلو

همه می‌گویند رسیدن والیبال ایران به این سطح اتفاق فوق العاده بزرگی بود كه ما در خواب هم نمی‌دیدیم. اتفاقا همه درست می‌گویند و من هم چنین نظری داریم. ولی باید بگویم كه كواچ مدال ما را گرفت. ما می‌توانستیم در فینال شركت كنیم. درست است كه بچه‌ها خسته بودند و بازی سنگینی مقابل برزیل انجام دادند. ولی یادمان باشد كه برزیل هم مقابل ما همین بازی سنگین را گذرانده بود. با این حال برزیل آمد و ایتالیا را شكست داد و ما به آمریكا باختیم. اینجا بحث بدنسازی پیش می‌آید كه چرا برزیل خسته نبود و ما خسته بودیم؟
كواچ در حد تیم ملی ایران نیست. در سوابق او بازی ملی وجود ندارد. گرچه داورزنی از او تعریف می‌كند اما در كارنامه كواچ سابقه مربیگری در رده ملی وجود ندارد. او در رده باشگاهی مربیگری كرده و نتایج خوبی هم گرفته. ولی والیبال یك اصولی دارد كه هرمربی در هر سطحی باید آن را رعایت كند. كواچ اما بعضی از این اصول را رعایت نمی‌كرد.
ما در آینده مسابقات مهمی در پیش داریم. لیگ جهانی، جام جهانی و المپیك پیش روی ماست و بهتر است فدراسیون در مورد مربی تیم ملی تجدید نظری كند. من در كار كواچ ایرادهایی دیدم كه بعضی از آن‌ها پیش پا افتاده و بچه گانه بود. ست آخر بازی با روسیه، 5-1 جلو بودیم اما در نهایت 15 - 8 باختیم. یعنی روسیه 14 امتیاز گرفت و ما تنها 3 امتیاز گرفتیم. در طول مدتی كه روسیه 14 امتیاز گرفت، كواچ حتی یك وقت استراحت هم نگرفت. یكی از داشته‌های مربی این است كه وقت استراحت بگیرد. ویدئو چك هم امكانی دیگر است كه مربی می‌تواند از آن برای وقت كشی استفاده كند. مربی حتی اگر اعتراض منطقی نداشته باشد می‌تواند از ویدئو چك برای تاخیر انداختن در سرویس‌های حریف استفاده كند. كواچ زمانی كه روسیه 14 امتیاز گرفت از تایم اوت‌های خودش استفاده نكرد. از ویدئو چك هم درست استفاده نكرد و علاوه بر آن از تعویض‌ها هم به درستی استفاده نكرد.
در ست سوم بازی آخرمان با ایتالیا هم ارنج خوبی نداشتیم. عبادی پور یك ست و نیم به جای میرزاجانپور بازی كرد. گرچه عبادی پور آینده درخشانی دارد ولی میرزاجانپور بازیكن فوق العاده با تكنیك، خوش پرش و با فكری است كه بازی كردن عبادی پور به جای او، آن هم به اندازه 40 امتیاز جای سوال داشت.
یكی دیگر از ایرادهایی كه من به كواچ می‌گیرم، نیمكت نشین كردن امیر غفور از اول بود. گرچه شهرام محمودی بسیار امتیازآور است ولی نباید غفور نیمكت نشین او باشد. كواچ باید طوری تركیب را می‌چید كه غفور هم در بازی باشد. هر كسی جای غفور بود، با روحیه خرد شده می‌آمد داخل زمین و چنین بازی‌هایی انجام نمی‌داد.
در لیگ جهانی امسال دیدیم كه در بعضی لحظات، مغز كواچ قفل می‌كرد. هر مربی درجه سه دیگری هم می‌دانست كه چه زمانی باید تعویض انجام دهد اما كواچ از داشته‌های خودش استفاده نكرد. جایگاه ایران در فینال بود نه در بازی رده بندی. به عنوان شخصی كه سال‌ها از زندگی‌اش را كنار والیبال بوده، به آقای داورزنی توصیه می‌كنم كه در كادر فنی تیم ملی تجدید نظر كند. ولاسكو به خاطر میهن پرستی‌اش به آرژانتین برگشت و با این تیم موفق نبود. ما هم با كواچ موفق نبودیم و به همین دلیل پیشنهادم به داورزنی این است كه با ولاسكو صحبت كند و تجدید نظری در مورد كادر فنی تیم ملی داشته باشد. اگر ولاسكو امسال هم سرمربی تیم ملی ایران بود، ایران به فینال می‌رسید. او ریزه كاری‌هایی انجام می‌دهد كه عالی است.
البته من خودم هم پیش بینی نمی‌كردم كه تیم ملی به جمع 4 تیم برسد ولی حالا كه به این مرحله رسیده‌ایم، بهتر است كه از یك مربی با ذهن آماده استفاده كنیم تا آمادگی حضور در چنین مرحله‌ای داشته باشد.
43 43

منبع: خبرآنلاین
"