در ماه گذشته ابعاد جدال میان داعش با القاعده به هدف حذف آن از تحولات عراق و سوریه جدی تر شده و مشایخ سنی سطح پایین وابسته به داعش وارد جدال سختی با رهبران القاعده و نیز رهبران نظامی و فکری محلی آن در سوریه شده اند.

ماه هاست که پس از جدایی ابوبکر بغدادی از جبهه النصره و استقرار در عراق و ادعای تشکیل دولت اسلامی عراق و شام، میان او و ایمن الظواهری و سران القاعده در سوریه و مهم ترین رهبر نظامی شان یعنی ابومحمد جولانی اختلاف افتاده است.
این اختلاف در یک مقطع با حمایت برخی از وساط روی به کاهش گذاشت و پول که مسأله اصلی بود، به صورت نصف و نصف میان آنها تقسیم شد. مقصود از پول درآمدهایی بود که از طریق مبرات مردمی در سعودی و دیگر بلاد و از طرف دولت های حامی جریان های افراطی و احیانا توسط امریکایی ها و اروپایی ها می رسید.
اما روشن بود که قدرت طلبی داعش برای تسلط بر کل منطقه تحت سلطه افراطی ها ، و بعد هم ادعای خلافت، به این معناست که دیگر جایی برای القاعده در این مناطق نیست و کار ظواهری به پایان رسیده است.

طبعا وقتی قرار شد ابوبکر بغدادی خلیفه باشد، دیگر ظواهری چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟‌ طبیعی است که عوامل ایمن الظواهری در سوریه یعنی جولانی نیز جایی نخواهند داشت.
اکنون کار این منازعه بالا گرفته و عوامل تبلیغاتی داعش هر روز برنامه تازه ای علیه جبهه النصره تدوین و تنظیم کرده در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. یکی از آخرین آنها مطالبی است که عمر مهدی زیدان، شیخ طرفدار داعش ساخته و با شدت هرچه تمام تر به جولانی و ظواهری تاخته و به خصوص در تابلویی که در پایین می بیند، گفته است که امریکایی ها از وجود تو! ای جولانی! خوشحال خواهند شد.

در ماه گذشته زمانی که یکی از چهره های النصره با نام ابوخالد السوری کشته شد و ظواهری پیام رادیویی برای او و در رثای او داد، این عمر مهدی زیدان به شدت با او برخورد کرده ادبیات او را مانند روافض دانسته که همیشه در اول سخنرانی های خود از امامان و مشایخ خود یاد می کنند.

او در سراسر این برنامه، به انتقاد از ظواهری پرداخته و با تعبیر هداه الله اقدامات او را نادرست دانسته و جولانی را مورد استهزاء قرار داده است. او معتقد است که ظواهری سبب انشقاق در نیروها شده و بقیه را از الدوله الاسلامیه جدا کرده است. گویا این الدوله از سالها قبل بوده و ظواهری، جولانی را از آن جدا کرده است!؟ او معتقد است که اساس مال و اموال و سلاح جولانی از طریق همین الدوله الاسلامیه بوده است. او معتقد است که اساس فتنه از ظواهری است. اطلاعات وی بسیار ارزشمند است. متن نوار صوتی او را در آدرس زیر می توانید ملاحظه کنید.
https://www.youtube.com/watch?v=LNQgxfQOlCg

علاوه بر این، برنامه های ویدئویی دیگری علیه برخی از مشایخ طرفدار جبهه النصره ساخته و در یوتیوپ گذاشته است. از جمله مطالبی علیه شیخ محیسنی مطرح کرده که با عنوان «رد الشیخ ابوالمنذر عمر مهدی الزیدان علی الظالم الدوله الاسلامیه» در یوتیوپ قابل مشاهده است.
در مقابل برخی از مشایخ طرفدار القاعده مانند دکتر محمد المسعری نیز عمر مهدی زیدان را دجال کذاب نامیده و برنامه ویدئویی علیه وی با عنوان «الرد علی الکذاب الدجال عمر مهدی الزیدان» گذاشته است.
https://www.youtube.com/watch?v=IWo0YLz3D_s