شوک به مذاکرات؛ این خلاصه تاثیر تحریم های جدید آمریکایی ها به توافقی است که این روزها به سرانجام رسیدنش وضعیتی مبهم پیدا کرده است.

محمود عزیزی:اگر قبل از تمدید چهار ماهه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، امید به سرانجام رسیدن مذاکرات زیاد بود، بعد از تمدید مذاکرات حالا همه با شک و تردید درباره سرانجام آن اظهار نظر می کنند.

این تحلیل را می توان از حرفهای عباس عراقچی که به نوعی دست راست وزیر خارجه در مذاکرات است، دریافت. عراقچی اگر چه می گوید:«میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد.» اما در گفت و گویش با شبکه لبنانی المیادین تاکید می کند که «مسایل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می کردیم.»

 سناریو های خوب و بد

فاصله نسبتا زیادی که در مواضع دو طرف وجود دارد به تفسیر آنها از من مذاکرات 3 آذر 92 باز می گردد.آمریکایی ها معتقدند ایران باید نیاز عملی اش به غنی سازی از طرف آمریکا مورد شناسایی قرار بگیرد و ایران تاکید دارد که  غنی سازی صنعتی، حقی طبیعی است که بر اساس قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را دارا است و نیازی به اجازه از آمریکایی ها ندارد.

همین پیچیدگی ها است که موجب شد وقتی خبرنگار از عراقچی سوال می کند «اگر مذاکرات شکست بخورد، چه شرایطی به وجود خواهد آمد؟» تصریح می کند:«اجازه بدهید به سناریوهای مثبت و خوب فکر کنیم. همواره جایی برای سناریوهای بد وجود دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی هم همچون رئیس جمهور تحریم های جدید آمریکایی ها را «مخالف روح توافقنامه ژنو» می خواند. سخنان دیروز رئیس جمهور در کنفرانس خبری هم همین معنا را مخابره کرد.

 تردید های کلامی

سوال های زیادی که درباره تحریم هایی جدید آمریکا و چشم انداز مذاکرات از رئیس جمهور مطرح شد،اگر تا قبل از تمدید مذاکرات هسته ای بیشتر مبتنی بر خوش بینی های رئیس جمهور بود، حالا عبارات رئیس جمهور با چاشنی شک و تردید همراه است.

وقتی خبرنگاری به رئیس جمهور گفت که متن مشترک توافق تا 60 درصد آماده است و 40 درصد باقی مانده نیازمند توافق سیاسی است،آیا این توافق به وقع می پیوندد: گفت که «این کار سخت است اما معنایش این نیست که به نتیجه نمی رسیم.»

اگر در ماههای گذشته روحانی از«خوشبینی» هایش می گفت، در کنفرانس خبری اش از عبارت «به نتیجه کار بدبین نیستم » استفاده کرد و بعد هم گفت:«گرچه کار سخت و پیچیده است اما با امیدواری کار را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم.»

این شک و تردید ها به دلیل اظهار نظر رسمی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا بود که تاکید کرده بود باید در مذاکرات نهایی روی موشک های بالستیک به نتیجه برسیم.

خط قرمز ایران و اصرار آمریکا

موضوعی که رئیس جمهور در دیدار چندی قبل با آمانو و دیدار امروز با وزیر خارجه فنلاند به صراحت به آمریکایی ها پاسخ آن را داد.« ایران به هیچ وجه در خصوص توان دفاعی و موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.»

فردا در شرایطی ظریف و اشتون بعد از چند ماه مذاکره می کنند که امیدها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات کمتر از قبل است.شوکی که به  مذاکرات وارد شده است برای رفع شدن نیازمند معجزه ای است که بعید است خروجی جلسه اشتون و ظریف باشد.

 /27212

منبع: خبرآنلاین
"