ایسنا نوشت:

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی، فعالیت افاغنه در پروژه‌های ساختمانی را از مهمترین عوامل بیکاری کارگران داخلی دانست.

محمدرضا داوری گفت: ساخت‌وسازهایی که اکنون در سطح استان انجام می‌شود توسط کارگران افاغنه صورت می‌گیرد و این کارگران اغلب به دلیل اینکه زیرقیمت کار می‌کنند و سرعت عمل بالایی دارند از سوی کارفرمایان جذب می‌شوند.

او گفت: حتی در پروژه‌های مسکن مهر که دولتی است کارگران افغانی کار می‌کنند و تنها راه حل برای این مشکل سازماندهی و کنترل وضعیت کارگران اتباع بیگانه است که به این منظور باید یکی از سازمان‌های مربوط به ماجرا متولی شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی گفت: به علت رکود خرید و فروش مسکن و نیز تورم در سال‌های اخیر صنعت ساخت و ساز دچار مشکل شده و امسال نیز این مشکل گریبان‌گیر کارگران ساختمانی استان شده و جمعیت زیادی از آنان در حال حاضر بیکار هستند.

او ، تعداد کارگران ساختمانی استان را 85 هزار نفر، اعلام کرد و گفت: از این تعداد 56 هزار نفر در سطح شهر مشهد فعالیت می‌کنند و حدود 43 هزار نفر از کارگران ساختمانی استان بیمه شده‌اند. جمعیت کارگران ساختمانی کل کشور یک میلیون و 800 هزار نفر است که از این تعداد 800 هزار نفر در چهار سال اخیر بیمه شده‌اند.

داوری گفت: در بیمه کارگران ساختمانی 7 درصد حق بیمه معادل 52 هزار تومان توسط شخص و 20 درصد معادل حدود 127هزار تومان توسط دولت پرداخت می‌شود اما این بیمه شامل بیمه بیکاری برای کارگران نمی‌شود و آن‌ها در هنگام بیکاری با مشکلاتی مثل تامین معیشت روبه‌رو هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه برخی نمایندگان از ادامه روند بیمه شدن کارگران ساختمانی کشور جلوگیری کرده‌اند و امیدواریم دوباره با دادن رای قاطع به این موضوع بیمه شدن سایر کارگران از سر گرفته شود.

او گفت: نمایندگان مجلس فراموش نکنند که وکیل همه مردم از جمله کارگران هستند و با رای آن‌ها به اینجا رسیده‌اند آنها باید حامی مردم و کارگران بوده و از آنان به هر نحوی حمایت کنند.

 

23231

 

منبع: ایسنا
"