بخش بزرگی از مخاطب ایرانی به لحاظ پایگاه فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، متنوع و جست‌وجوگر است. تجربه نشان داده است این گروه برای شنیدن یا یافتن پاسخ و رسیدن به اغناء، از میان رسانه‌های مختلف دست به گزینش‌گری می‌زند و اگر رسانه ملی برای او پاسخی نداشته باشد، به رسانه‌های دیگر رجوع می‌کند

17 آبان‌‌ماه رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جدید صداوسیما را منصوب کردند. جانشین عزت‌الله ضرغامی کسی نبود جز معاون برون‌مرزی‌اش یعنی محمد سرافراز. اگرچه وی اهل و صاحب رسانه بوده است اما به نظر می‌رسد برای درک چالش‌های اداره بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رسانه کشور بایستی هم‌عرض توجه به داشته‌های خود و همکارانش، به بیرون از سازمان هم بیاید. سرافراز در شرایطی مدیریت صداوسیما را بر عهده گرفته که رقبای فراوانی پیدا کرده است. با قطعیت می‌توان گفت که در هیچ دوره تاریخی‌ای صنعت و هنر صدا و تصویر، شاهد تحولات و پیشرفت‌های لحظه‌ای زمان فعلی نبوده است. امروزه، زندگی بدون صدا و تصویری که رسانه‌ها ارائه می‌دهند، مفهوم ندارد. رسانه‌ها و بویژه رسانه‌های ماهواره‌ای، اینترنتی و هوشمند که جدی‌ترین رقیب صدا و سیما نیز محسوب می‌شوند، بر سبک زندگی مردم تأثیرگذار و بلکه تعیین‌کننده هستند، افکار عمومی را ساخته و با ارزش‌ها و باورهای خود، همسو می‌کنند و خلاصه اینکه در معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، نقش‌های پیچیده و چند وجهی بر عهده گرفته و تلاش می‌کنند سلائق گوناگون را پوشش دهند. بدیهی است جذب مخاطب بیشتر در چنین شرایطی کار ساده‌ای نبوده و تابعی از برنامه‌ریزی‌های علمی، یافتن راه‌حل‌های جامع و تلاش آگاهانه خواهد بود. جدای از گروه‌های مخاطبی که همواره به رسانه‌ملی اعتماد می‌کنند، بخش بزرگی از مخاطب ایرانی به لحاظ پایگاه فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، متنوع و جست‌وجوگر است. تجربه نشان داده است این گروه برای شنیدن یا یافتن پاسخ و رسیدن به اغناء، از میان رسانه‌های مختلف دست به گزینش‌گری می‌زند و اگر رسانه ملی برای او پاسخی نداشته باشد، به رسانه‌های دیگر رجوع می‌کند و این همان نقطه‌ای است که یا قابل برگشت نیست یا اگر هم باشد، زمان‌بر است. اینها همان گروه‌هایی هستند که سرافراز باید از نظرات و دیدگاه‌هایشان مطلع شده و برای جذبشان به عنوان مخاطب جدید برنامه‌ریزی کند. امید است سرافراز پس از شناخت دقیق و جامع وضعیت فعلی رسانه ملی و میزان اعتماد مردم به آن، با چاشنی ابتکار و خلاقیت در برنامه‌ریزی‌ها به انتظارات جامعه از رادیو و تلویزیون پاسخ مناسب بدهد.