سومین فصل کاوش تپه شغالی،شهرستان پیشوا برای بررسی دوره انتقالی روستا نشینی به شهرنشینی استان تهران امروز " سه شنبه " شروع شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی حصاری سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر هدف دیگر این فصل از کاوش را بررسی شواهد معماری و باستان شناسی توصیف کرد.

او گفت: برنامه پژوهشی کاوش با همکاری متخصصان دانشگاه هنر اصفهان،آزاد اسلامی پیشوا و با همکاری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران و پژوهشکده باستان شناسی با پرسش هایی درباره نحوه ی استقرار در دوره های روستانشینی و شهرنشینی به ویژه نوع معماری و یافته های شاخص استقراری و مدیریتی از این دو دوره فرهنگی ارائه و تصویب شد.

این باستان شناس گفت: یکی از اهداف این فصل کاوش مطالعه جامع در خصوص مرحله انتقالی دوره روستانشینی به شهرنشینی در این استقرارگاه است.

حصاری گفت: کاوش در بخش احتمالی دوره آغاز نگارش، می تواند شرق دشت ری(دشت ورامین، پیشوا و جوادآباد) را در مرکز فلات ایران به عنوان منطقه ای محوری در مسیر جاده خراسان بزرگ و جنوب غرب ایران متمایز کند.

در کاوش های قبلی این منطقه مقدار قابل توجهی ابزار سنگی و تعداد محدودی ابزار مفرغی و همچنین ظرف سفالی کشف شده است.

تپه شغالی واقع در شمال شهر پیشوا متعلق به هزاره 4 تا هزاره اول قبل از میلاد است که در تاریخ 11 شهریور1382 با شماره ثبت 9889 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین
"