سید محمد حسین میرمحمدی

موضوع مشارکت اجتماعی و فعالیت‏ های عام المنفعه بخش خصوصی بیش از هرچیز به تعهد اخلاقی و انگیزه ‏های درونی فعالان اقتصادی بر می‏ گردد. این فعالیت‏ ها که برای انجام آن‏ها هیچ چارچوب و قانون خاصی وضع نشده، اعمالی کاملا اختیاری است که فعالان اقتصادی می‏توانند در صورت تمایل درونی آن را انجام دهند اما در یک نگاه بلند مدت و برای جلب نظر بیشتر فعالان اقتصادیِ کمتر حاضر در مسائل اجتماعی می‏توانیم تشکل ها و نهادهایی را در نظر بگیریم که برای هم‏گرایی بیشتر و مشارکت فعالانه تلاش کنند.

در هیچ جای دنیا قوانین و مقررات نیستند که در فعالیت ‏های عام المنفعه به مثابه اهرم صاحبان سرمایه را وادار به انجام کار خیر کنند بلکه این خود افراد هستند که باید انگیزه کافی داشته باشند. به هرحال حضور فعالان اقتصادی در مسائل اجتماعی، فکر آن‏ها، کمک آن‏ها، قدم آن‏ها و قلم و سرمایه آن‏ها می‏تواند در سطح جامعه تحول بزرگی ایجاد کند و با توجه به این، نقشی که برای این دوستان در این حوزه‏ ها در نظر می‏گیریم بسیار پررنگ است.

به نظر من مردم تشویق برای حضور بخش خصوصی در فعالیت اجتماعی و انگیزه‏های درونی افراد، در کنار هم و به عبارت دیگر موازی با هم، می‏توانند ارتقای جایگاه این بخش را در مشارکت اجتماعی همراه داشته باشد.

من احساس می‏کنم در چند سال اخیر به دلیل افت و خیزهایی که شرایط اقتصادی‏مان را دچار نوسان کرد کمتر شاهد حضور بخش خصوصی در این زمینه‏ ها بوده‏ایم. به هرحال شرایط اقتصادی بر این مسئله بی تاثیر نیست که اگر بهبود یابد تاثیر مثبتی بر اقدامات اجتماعی فعالان اقتصادی خواهد داشت. هرچند همیشه کسانی از این بخش پیش قدم مشارکت اجتماعی هستند اما با کار فرهنگی باید انگیزه مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی را درونی کنیم و بنگاه‏های اقتصادی را در متن مسائل اجتماعی و اقتصادی قرار بدهیم. هم چنین بنگاه ‏ها بویژه آن دسته که دارای انگیزه‏های درونی هستند باید این مسئله را در دسته اولویت‏های اول بنگاه‏ها و شرکت‏هایشان قرار دهند. در این باره  دولت با سیاست گذاری و مجلس با قانونگذاری می‏تواند موفق عمل کند با این حال من بازهم تاکید می‏کنم که موثرتر از سیاست‏های دولت و قانونگذاری مجلس کار فرهنگی است. سیاست‏های تشویقی دولت به عنوان مثال در بحث مالیات و نظام مالیاتی می‏تواند ترغیب کننده باشد. در نظر گرفتن تشویق‏ها و ترغیب‏هایی از سوی نهادهای قانون گذار می‏تواند حرکت‏هایی ایجاد کند ولی بیشتر از این‏ها کار فرهنگی و رسانه‏ای است که قادر خواهد آن بخش از فعالان اقتصادی غیردولتی و صاحبان سرمایه را که نسبت به اجتماع بنا به هر دلیلی مسئول نیستند و فعالیت نمی‏کنند، وارد عرصه مشارکت‏های اجتماعی کنند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی

 

منبع: خبرآنلاین