روزنامه اطلاعات در یادداشتی با اشاره به خدمات پس از فروش شرکتهای تولیدکننده خودرو داخلی نوشت:

خدمات پس از فروش در اين مجموعه‌ها به دليل ساختار دولتي و عدم وجود رقابت فاصله‌اي معنادار با استانداردهاي روز دنيا دارند و بسياري از كساني كه دهها ميليون تومان براي خريد يك خودرو پرداخت كرده‌اند، در همان دوران گارانتي از خدمات مطلوبي بهره نمي‌برند.

در مراجعه به نمايندگي‌ها اغلب مي‌شنوند كه: فلان قطعه را نداريم. سفارش داده‌ايم تا بيايد هر وقت آمد خبرتان مي‌كنيم. تكليف مشتري در مدت توقف خودرو مشخص نيست. بسياري از تعميراتي كه در تعميرگاه‌هاي خصوصي يك‌روزه يا حداكثر 3 يا 4 روزه انجام مي‌گيرد، در اين مراكز چند برابر بيشتر وقت مي‌برد و جالب اينكه خودرويي كه حداقل بايد در يكي دو سال اول هيچ مشكلي نداشته باشد، در بسياري از موارد همان هفته‌هاي اول به مشكل مي‌خورد و كارت طلايي كه طبق تبليغات شركت‌ها بايد كلي خدمات ارائه بدهد در عمل چندان به كار نمي‌آيد.

بيمه بدنه اتومبيل توسط خود شركت و شركت بيمه‌اي كه خود شركت درست كرده ارائه مي‌شود و درحالي كه شركت‌هاي بيمه با تعيين خسارت بلافاصله معادل ريالي آن‌را مي‌پردازند تا شما بتوانيد با اختيار كامل نسبت به تعمير خودرو اقدام كنيد. در اينجا بعد از تعيين خسارت موظفيد كه به تعميرگاه خود شركت براي تعمير برويد و براي تعميراتي كه دو سه روزه يا حداكثر يك هفته قابل انجام است دو تا سه هفته معطل بمانيد و متأسفانه در همه اين موارد نمي‌توانيد از وسيله نقليه خود استفاده كنيد. در همه جاي دنيا خدمات پس از فروش و نوع و كيفيت آن يك اصل مسلّم موفقيت يا عدم موفقيت يك شركت است و از جلمه حقوق مسلّم شهروندي و مشتري مداري به حساب مي‌آيد كه در ايران به دليل همين شرايط انحصاري چندان وضعيت مطلوبي بر آن حاكم نيست.

 

1717