حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین آنیده تقابل میان حزب الله و اسرائیل را بررسی کرده است.

 

سعید جعفری- درگیری و بازهم نزاع در منطقه خاورمیانه، در جایی که باز هم اسرائیل شروع‌کننده آن بوده و حالا حزب‌الله هم به‌تلافی آن اقدام حملاتی را انجام داده است. شاید مهم‌تر از اینکه چه اتفاقاتی در لبنان و مرزهای اشغالی افتاده یا می‌افتد این باشد که نتیجه این درگیری‌ها چه تأثیری بر منافع ما می‌گذارد. تأثیری که مطمئناً بر روی تلاش‌های رو به نتیجه برای پایان بخشی به گفتگوهای هسته‌ای مثبت نخواهد بود و تنها حصول تفاهم را دشوارتر می‌نماید. حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین البته معتقد است نتانیاهو دست به چنین حماقتی نمی‌زند و بعید است حمله و جنگی تازه در این منطقه شکل گیرد. در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل بین‌الملل را می‌خوانید.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل گفته هیچ گریزی از جنگ سوم اسرائیل نیست، آیا باید منتظر اقدام تازه نظامی در منطقه باشیم؟

لیبرمن کار سیاسی که به آن مکلف هست را هم نمی‌تواند به‌درستی انجام دهد و بهتر است بگذارد نظامیان درباره اقدامات نظامی تصمیم بگیرند. نظامیآن‌هم به‌خوبی می‌دانند که توانایی مقابله و درگیر شدن با حزب‌الله را ندارند و هرگز چنین اشتباه استراتژیکی را مرتکب نمی‌شوند. واقعیت ماجرا این است که جریان‌های تندرو مانند لیبرمن و یا نتانیاهو سعی دارند وضعیت موجود را برای انتخابات پیش رو در سال 2016 بر هم بزنند. این رفتار تازه هم نیست و اگر شما گذشته را نگاه کنید می‌بینید که به‌عنوان مثال در سال 96 هم‌چنین رفتاری از سوی گروه‌های تندرو در پیش گرفته شد. اما به‌هرحال اگر نتانیاهو ذره‌ای عقل داشته باشد دست به چنین حماقتی نخواهد زد، چراکه می‌داند جز شکست سرنوشت دیگری در انتظارش نخواهد بود.

اقدامات متقابلی که اسرائیل و حزب‌الله در هفته‌های اخیر انجام دادند باعث بر هم خوردن نظم موجود در منطقه و درنتیجه به ضرر ایران نبوده است؟

اسرائیل این وضعیت را به هم زده است. چراکه منطقه جولان طبق توافق 1974 در اختیار سوری‌هاست و اسرائیل با حمله به این منطقه این توافق را شکسته است. اسرائیل در این مدت هم این منطقه را به جبهه النصره داده بود و جولان را از حالت بی‌طرفی خارج کرد و قواعد بازی را به هم زد. اما وقتی حزب‌الله به اسرائیل حمله کرد، رژیم صهیونیستی کاملاً دست‌پاچه شد و درنتیجه از کرده خود پشیمان گشت.

اقدام حزب‌الله آن‌هم در شرایطی که ما نزدیک به توافق هسته‌ای هستیم، به‌نوعی بازی کردن در زمین اسرائیل نیست؟ چون در این شرایط نتانیاهو از هر اقدامی که به تغییر وضعیت فعلی منجر شود استقبال می‌کند  

ببینید اقدامی که حزب‌الله انجام داد کاملاً هوشمندانه بود چراکه به مزارع شعبا که در حیطه مناطق اشغالی است حمله کرد، درنتیجه رفتار حزب‌الله به‌هیچ‌وجه غلط نبوده است، ضمن اینکه اسرائیل تااندازه‌ای دست‌پاچه شد که حتی یک صلح بان سازمان ملل را هم به اشتباه به قتل رساند. به همین دلیل است که آمریکا از طرفین خواسته به خط آبی احترام بگذارد.

مقصود من این است که حزب‌الله در دامی که نتانیاهو برای ما و لبنان تدارک دیده وارد نشود. چون نخست‌وزیر اسرائیل بارها تأکید کرده که از هیچ تلاشی برای بر هم زدن توافق ایران و غرب خودداری نخواهد کرد. در این شرایط و با توجه به اینکه به باور همگان این توافق بیش از همیشه نزدیک و در دسترس است چنین اقداماتی باعث نمی‌شود منطقه متشنج شود و اوضاع به ضرر ما تغییر کند؟

نتانیاهو چنین قصدی دارد ولی مطمئن باشید که هر اقدام نظامی که انجام دهد با شکست این رژیم همراه خواهد بود.

فارغ از اینکه شکست بخورد یا پیروز شود موضوع این است که هر نوع درگیری و ناآرامی در منطقه به‌شدت به ضرر ایران و روند رو به توافق میان ما و غرب است.

بله، درست است که به ضرر ماست ولی نباید این نکته را فراموش کنید که نتانیاهو در هر درگیری که وارد می‌شود تنها به دنبال پیروزی است و در نزاعی وارد نمی‌شود جز اینکه به دنبال شکست حریف باشد. درنتیجه و با توجه به مشاوره‌های نظامی که ژنرال‌ها به او می‌دهند می‌داند در صورت ورود به جنگ شکست را تجربه خواهد کرد و نتیجتاً چنین حماقتی را مرتکب نخواهد شد. ضمن اینکه خود صهیونیست‌ها هم می‌دانند که وقتی سید حسن نصرالله حرفی را می‌زند باید آن را جدی گرفت و حتی آن‌ها هم به صداقت این سید پی برده‌اند. درنتیجه می‌دانند وقتی حسن نصرالله گفته پناهگاه‌هایتان را آماده کنید باید این تهدید را جدی بگیرند.

49308

 

منبع: خبرآنلاین