عموها و خاله های برنامه کودک از پورنگ تا شادونه این روزها مانند هر برنامه تلویزیونی دیگر برای دوام وشادابی برنامه هایشان متوسل به پشتیبانان مالی شده اند.

اینکه برای کمک مالی برنامه سازان، از تبلیغات در رسانه بهره گرفته می شود چیز عجیبی نیست. آنجا این ماجرا شگفت آور می شود که بدون اجازه شما از کودکتان این مبالغ دریافت می شود!

نگاهی به این تبلیغات اگر بیاندازید به شماره های تلفن ویژه خدمات با پیش شماره 909 برخواهید خورد. این شماره ها که می تواند خدمات متنوعی را از مشاوره حقوقی تا تعمیرات رایانه و خودرو تا فال و شعر حافظ و قصه گویی برای کودکان را پشتیبانی کند ،  به فراخور خدمات  خویش مبالغی را از دقیقه ای 200 تومان و 500 تومان دریافت می کند.

جالب اینکه متصدیان انجام این خدمات نه تنها با روی خوش و با طمانینه! با مخاطبین خویش ارتباط می گیرند ، بلکه با درنگی  مثال زدنی و وکمال آرامش برای پاسخگویی وقت را می کشند.

این ماجرا چنان در میان خانه ها رسوخ کرده که دیگر برایمان عادی جلوه می کند اما پرسش اینست که اگر فروشنده کالا یا خدماتی به در خانه تان آمد ، آیا حکم معامله کودکتان با هر میزان پول ولو اندک ، به دلیل عدم اهلیت خریدار ، حکم معامله باطل نخواهد بود؟

برای روشن شدن موضوع کافیست نگاهی به این مواد قانونی بیاندازیم:

ماده 190 - برای صحت هرمعامله شرایط ذیل اساسی است : 1) قصد طرفین ورضای آنها . 2) اهلیت موضوع . 3) موضوع معین که مورد معامله باشد . 4) مشروعیت جهت معامله .

ماده 210 - متعاملین بایدبرای معامله اهلیت داشته باشند. ماده 211 - برای اینکه متعاملین اهل محسوب شوندباید بالغ وعاقل و رشیدباشند.

ماده 212 - معامله بااشخاصی که بالغ یاعاقل یارشیدنیستندبه واسطه عدم اهلیت باطل است .

والسلام

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری