لوح سند ثبتی زمین لغزش کبیرکوه به عنوان بزرگترین رویداد زمین لغزشی جهان با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام، فرمانده نیروی انتظامی ایلام، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام و جمعی از فعالان میراث فرهنگی در ایلام رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ایلام به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ایلام در آیین رونمایی از این لوح گفت: زمین لغزش کبیرکوه به عنوان یک اثر طبیعی متعلق به استان ایلام به تازگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: زمین لغزش کبیرکوه، 11 هزار سال پیش در دره شهر روی داده و باعث تخریب کبیرکوه، مسدود شدن رودخانه سیمره و شکل گرفتن یک سد طبیعی شده است.

وی ادامه داد: در اثر این زمین لغزه، کبیرکوه 19 کیلومتر جابجا شده ودریاچه پشت سد ایجاد شده 80 کیلومتر طول و 182 متر عمق داشته است.

وی اظهار کرد: این سد نیز بعد از چند هزار سال از بین رفته و محل دریاچه سد بدلیل حاصلخیزی زمین به محل زندگی و استقرار عصر مفرغ و دوره های تاریخی و پیدایش کشاورزی تبدیل شده است.
شنبه زاده گفت: سال گذشته پرونده این اثر برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال و به شماره ثبت 240 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی یادآور شد: این اثر شاخص طبیعی دارای اهمیت زمین شناسی برای انجام تحقیقات علمی را دارد و باعث جذب گردشگر نیز خواهد شد.

تاکنون شش اثر طبیعی استان ایلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .