عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با دفاع از طرح تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی گفت: این که سرنوشت کنکوری ها تنها در 4 ساعت رقم می خورد عادلانه نبود و به همین خاطر تصمیم گرفتیم کل چهار سال تحصیلی ملاک سنجش برای پذیرش در دانشگاه باشد.

به گزارش خبرآنلاین، قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در مورد اعتراض کنکوری ها به تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی گفت: قانونی که برای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه تصویب شد مبتنی بر این بود که طی 5 سال شرایط طوری پیش برود که تمامی پیش زمینه ها برای برگزاری امتحانات استاندارد توسط آموزش و پرورش ایجاد شود.


وی ادامه داد: مقرر شد آموزش و پرورش آزمون های استاندارد برگزار کند که 85 درصد پذیرش کنکور مبتنی بر سوابق تحصیلی باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به معایب کنکور گفت: در حال حاضر سرنوشت یک فرد تنها در 4 ساعت رقم می خورد که این، همیشه مشکل کنکوری ها بود. این که آن روز ممکن است اتفاقی برای فرد بیفتد یا بچه ها استرس داشته باشند و نتوانند آن طور که باید و شاید دانسته هایشان را ارائه دهند اصلا جالب نبود و تصمیم گیران را به فکر چاره می انداخت.


او افزود: این که طی چهارسال سوابق تحصیلی بررسی شود و همه چیز منوط به چهارساعت سرنوشت ساز نباشد، عادلانه تر به نظر می رسد به شط آن که آموزش و پرورش آزمون های استاندارد که قابل پذیرش از نظر علمی و معقول و مقبول باشند ارائه کند.
قاسم جعفری گفت: وقتی این آزمون ها درست برگزار شود، سوابق تحصیلی کاملا نشان دهنده توانمندی فرد است. اگر کسی یک سال ضعیف بود می تواند سال بعد آن را جبران کند و نتیجه وابسته به چهارساعت تست زدن نباشد.


او درباره این نکته که خیلی از کسانی که در گذشته کنکور داده اند از تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی خبر نداشته اند و به همین خاطر معترض تاثیر هستند گفت: این مورد اصلا صحیح نیست چرا که مقرر شده تنها تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی از زمانی باشد که آزمون های استاندارد برگزار شده و قبل از آن مشمول این طرح نمی شود.


جعفری در پاسخ به این که آیا مصحح ها نحوه تصحیح ورقه شان یکسان است و آیا بیم این نیست که در تصحیح خطایی صورت بگیرد گفت: به هر حال هر کاری یک سری ایرادات دارد اما وقتی می گوییم آزمون استاندارد برگزار شود یعنی به طوری سوال طراحی شود که تصحیح نیز استاندارد باشد تا خطا بیش از 5 تا 10 درصد شکل نگیرد.


او در مورد احتمال تقلب در امتحان و یا لو رفتن سوالات امتحانی هم گفت: این مشکل فرهنگی باید به شکل جدی حل شود. ما این مورد را پیش بینی کردیم و حتی گفتیم شاید در شهرهای کوچک، یک معلم با شرافت و وجدان کاری هم تحت فشار قرار بگیرد و مجبور شود به خاطر روابط خانوادگی و دوستی، از اخلاق تخطی کند. ما برای این موارد هم راهکار پیشنهاد دادیم و تمامی این موارد را در طرح پیش بینی کردیم.


جعفری در پایان گفت: حل مشکل فرهنگی درکنار استفاده از تکنولوژی برای طراحی سوال و تصحیح و نظارت بر آزمون، تضمین کننده سلامت آزمون هاست که قرار است بر کنکور تاثیر مستقیم داشته باشند.
17304