تغییر هرم جمعیتی، کاهش متقاضیان ورود به دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه ها، تکثیر دانشگاه های خصوصی و رشد سریع دوره های پودمانی و غیر حضوری خصوصا در دهه هشتاد، باعث جدی و نفسگیر شدن رقابت دانشگاه ها برای جذب داوطلبان شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ طبق آمارها، تنها ۱۷ درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی درس می خوانند و البته بقیه به دانشگاه های غیردولتی که همگی هم شهریه آزاد دارند، ادامه تحصیل می دهند. توسعه دانشگاه های غیردولتی در دولت گذشته، موجب کاهش کیفیت آموزش عالی شد و اکنون بیش از ۵۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد. پس طبیعی است که دانشگاه های غیردولتی تلاش کنند سهم بیشتری از ظرف محدود پشت کنکوری ها داشته باشند. هرچند که دوره های پولی دانشگاه های دولتی هم در نوع خود جالب هستند. 

اما رقابت براي جذب دانشجو که بویژه در دانشگاه های غیر دولتی و به عبارت دیگر دانشگاه های وابسته به شهریه خود را بیشتر نشان می دهد این روزها به سطح رسانه ها، خیابان ها و حتی پیامکها و شبکه های اجتماعی کشیده شده و دانشگاه های مختلف می کوشند تا در مهلت انتخاب رشته و تا پیش از آغاز سال تحصیلی دانشجویان بیشتری را جذب کنند. اتفاقی که تا کمتر از یک دهه پیش به افسانه ها شبیه بود. بدون آزمون بودن بیشتر این رشته ها و عدم نیاز به کسب امتیاز در کنکور سراسری عنصر مشترک بسیاری از این تبلیغات است.

دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی در میدان تبلیغات گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده اند و با بیلبوردهای مختلف، با بیان رشته ها و دوره ها سعی در رهايي از خطر ورشكستگي و جذب دانشجو دارند.

یکی دیگر از راه های تبلیغاتی این دانشگاه ها پیامک های پرشمار و معمولا با عنوان «ورود بدون کنکور به دانشگاه» است که این روزها بویژه به صورت محلی برای ساکنان شهر های همجوار این دانشگاه ها ارسال می شود.

دانشگاه پیام نور هم با وجود غيرحضوري بودن، با بيلبوردهاي بزرگ و ارسال پيامك و حتي تسهيل جذب دانشجو توسط موسسات بيروني سعی می کند، پشت کنکوری ها را مجذوب کند. 

دانشگاه آزاد هم از اين قافله عقب نمانده است و با انتخاب شعار بزرگ ترين دانشگاه حضوري جهان، برای پشت کنکوری ها، خودنمایی می کند.

حال باید منتظر بود و دید که آیا این فضای رقابتی بين دانشگاه هاي غير دولتي در نهايت منجر به رقابت در ارائه آموزش عالی با کیفیت تر نیز خواهد شد یا خیر؟؟

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین
"