معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: لزوم تشدید مجازات‌های مربوط به مواد مخدر باید به عنوان یک موضوع بین قوه‌ای مطرح و اینکه تشدید مجازات‌ها چقدر تاکنون موثر بوده است، بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ الهام امین زاده گفت: راهکارهای مختلفی جهت مبارزه با اعتیاد وجود دارد و این مساله بستگی دارد که مخاطب آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد چه کسانی باشند. نوع آموزش‌های پیشگیرانه در مدارس، دانشگاه، کارخانه‌ها و ... متفاوت است و هرکدام ادبیات خاص خود را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه رسانه ملی نقش مهمی در آگاهی بخشی عمومی در مورد ابعاد پیدا و پنهان گسترش اعتیاد و اثرات اجتماعی، فردی و منفی آن حتی در سطح بین المللی دارد، افزود: نهادهای آموزشی باید در سطوح زیر دیپلم برای دانش آموزان عواقب مصرف انواع مختلف مواد مخدر سنتی و صنعتی را به نمایش گذارند و در دانشگاه‌ها نیز با همکاری نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر این مواد را به دانشجویان نشان داده و آثار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت همچنین منجر به فوت این مواد را هشدار دهند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه اعتیاد آثار زیادی در از هم پاشیدگی خانواده‌ها دارد، بیان داشت: همه وزارتخانه‌ها باید درگیر معضل مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد باشند. این مساله دغدغه مهم اجتماعی در تمام کشور است و افراد زیادی را در جامعه درگیر ساخته است؛ لذا همکاری همه جانبه مردم و دستگاه‌ها امری ضروری به شمار می‌رود.

معاون حقوقی رئیس جمهور نخستین پایه در پیشگیری از اعتیاد را اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برشمرد و افزود: باید به معتاد به عنوان یک بیمار نگاه کنیم و برای کسانی که از اعتیاد پاک شده و بهبودیافته‌اند نیز زمینه را برای بازگشت سالم و اشتغال زایی آنها فراهم کرد. در صورتی که این موضوعات به صورت زنجیره‌ای مورد توجه قرار گیرد، قطعا در مبارزه با مواد مخدر به موفقیت بزرگ دست می‌یابیم.

امین زاده در ادامه اشتغال زایی، سرگرمی و ورزش را از راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از عودت مجدد اعتیاد دانست و عنوان داشت: باید از روش‌های مبتنی بر ورزش، هنر، مباحث و مسابقات تفریحی سالم در پیشگیری از اعتیاد گام برداریم.

وی بی هدفی، بی مسئولیتی و نبود وضعیت تفریحی را از علل اعتیاد میان جوانان برشمرد و گفت: ورزش‌های مختلفی برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان پیش بینی شده است ولی اطلاع رسانی ها به اندازه کافی نیست. حتی برای زنان امکانات مناسبی در نظر گرفته شده و اعزام به مراکز تفریحی و ورزشی برای بانوان باید از طریق فرهنگسراها گسترش یابد.

امین زاده گفت: ارائه آموزش‌های آئین زندگی، کنترل خشم و مدیریت زندگی برای جلوگیری از معضلات اجتماعی لازم است. مباحث اعتقادی ـ ایمانی، توکل به خدا و توسل در دین مبین اسلام مورد توجه بوده و تاکید شده است لذا این موارد در جلوگیری از گرایش مصرف مواد مخدر بسیار موثر است و لازم بوده بیشتر توجه خانواده و مسئولان به این سمت و سو باشد.

او گفت: در صورتی که نگاه توحیدی داشته باشیم می‌توانیم موفقیت‌ها را بدست آوریم، فعالیت نهادهای فرهنگی، هنری، دینی، اجتماعی و ورزشی و ... باید به صورت ترکیبی و در کنار هم مستمرا انجام گیرد تا مانع از گسترش اعتیاد شویم.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: راه اندازی شبکه‌های اجتماعی ـ ایرانی فعال و جذاب جهت برقراری ارتباط با افراد جامعه به ویژه جوانان جهت پیشگیری از اعتیاد حائز اهمیت است. به شبکه‌های اجتماعی باید به عنوان فرصت نگاه کرد. این شبکه‌ها از فناوری‌هایی بوده که در بسیاری از کشورهای مسلمان نیز استفاده می‌شود. البته روش‌های صحیح استفاده از این شبکه‌ها باید به افراد آموزش داده شود.

وی اضافه کرد: ناآگاهی و نبود فضای اطلاع رسانی در مورد مسائلی همچون آئین همسر و فرزندداری بسیاری مواقع سبب افزایش اعتیاد شده است. در صورتی که افراد جامعه به عنوان شهروند مسئول و مطلع به این ویژگی ها مجهز باشند، از ناامیدی رهایی یافته و نه تنها سبب موفقیت در زندگی خود بلکه دیگران نیز خواهند شد.

امین زاده گفت: دستگاه‌های مختلف باید همکاری و ابرازها و امکانات پیشگیری از اعتیاد را فراهم سازند در این صورت می‌توان دغدغه اجتماعی اعتیاد و این بلای خانمان سوز را ریشه‌کن کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد لزوم تشدید مجازات‌های مربوط به مواد مخدر گفت: امروزه نظرات مختلف و متفاوتی در این رابطه در کشور وجود دارد. به نظرم این مساله باید به عنوان یک موضوع بین قوه‌ای مطرح و اینکه تشدید مجازات‌ها چقدر تاکنون موثر بوده بررسی شود. گسترش اعتیاد باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و دسترسی به روش‌های کاهش اعتیاد و ارزیابی روش‌هایی که تاکنون انجام شده است، تحلیل شود.

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین