رییس سازمان صدا و سیما که با ایسنا گفت و گو میکرد، درباره عدم حضورش در مناظرهای تلویزیونی گفت: نمیخواهم با شرکت در این مناظرهها، بگویند به این دلیل که در رسانه هستم، از آن استفاده کردهام.شما رسانهها پیشنهاد کنید، یک جا ما هم میتوانیم با یک نفر بنشنیم و مناظره کنیم و آن مناظره به عنوان مناظرهی نمونه پخش شود.
رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که صداوسیما برای مخاطبان مشخص میکند که قرار است فلان افراد به تلویزیون بیایند و با هم مناظره کنند و تعداد بسیاری مخاطب هم پای تلویزیون مینشینند، اما در عمل این اتفاق نمیافتد؛ صدا و سیما هم درباره نیامدن این افراد این گونه عنوان میکند که خیلیها نخواستهاند بیایند یا دلایل و شرایطی داشتهاند که این اتفاق افتادهاست. اما به نظر میرسد بعضی از این افراد در مصاحبههایی که بعدا داشتهاند این نکته را تایید نکردهاند و خیلی وقتها هم معلوم نشدهاست که صدا و سیما چه شرایطی برای آنان گذاشتهاست و آنها چه شرایطی را برای رسانه تعیین کردهاند؛ بنابراین در این میان تنها کسی که ضرر میکند، مخاطب است که انتظار دارد شاهد مناظره به معنای واقعی باشد؛ صدا و سیما تا چه زمان میخواهد به این رویه ادامه دهد؟
-
مستندات دعوت از مهمانان انتخاب شده برای شرکت در مناظرهها که بعدا با جواب منفی از سوی آنان مواجه شدیم، همه وجود دارد و خود آن ها هم میدانند. البته من هم هیچ کجا ندیدم که این آقایان دعوت صدا و سیما را تکذیب کنند. بنابراین با این افراد هماهنگی انجام شدهاست، ولی به هر دلیل نیامدند.
-
من یکبار هم دربارهی این موضوع صحبت کردم؛ بعضی از این دوستان معتقدند که برای مثال کارشناس درجهی یک هستند و نمیتوانند با کارشناس درجه دو صحبت کنند. ما این تعاریف را قبول نداریم؛ مصادیقش هم هست، اما مصلحت نیست بگوییم. چون بنای ما بر همکاری است بنابراین نمیخواهیم از کسی اسم ببریم.
-
ما دنبال برگزاری مناظرات هستیم، لذا سعی میکنیم اعتمادسازی زیاد هم انجام دهیم. با بعضی از این افراد من شخصا صحبت میکنم و به مدت طولانی تلفنی آن ها را توجیه میکنم که این چیزهایی که مدنظر شماست، مورد توجه ما هم هست و نگران نباشید؛ اما از سوی آن ها هم دلایلی مطرح میشود.
-
امروز یکی از مشکلات برگزاری مناظرههای تلویزیونی همین مساله است که شخصیتها، خصوصا افراد سیاسی ما، باید کمی به رسانه اعتماد کنند.
-
ما به جایگاه افرادی که به مناظرهها میآیند، سطح بحثهایی که قصد دارند ارائه دهند و کسانی که در نقطهی مقابل آنان قرار میگیرند، توجه داریم. خیلی وقتها شاید در تمام بخشها با هم تعارض نداشته باشند و بتوانند روی یک موضوع تفاهم کنند؛ مردم هم شاید این تفاهم را بیشتر دوست داشته باشند.
-
اگر شخصیتها کمی به رسانه اعتماد کنند و به طراحیهایی که ما انجام دادهایم، تن بدهند و برای انجام یک هدف بزرگتر کمی از بعضی حساسیتهای شخصی که دارند بگذرند، فکر میکنم این مساله حل شود؛ البته همکاران رسانهای ما هم میتوانند این زمینه را فراهم کنند.