روزنامه اعتماد نوشت: رییس جلسه ٧٦ شورای اجتماعی کشور آمار مجامع بین‌المللی درباره کودکان کار در ایران را نادرست دانسته و گفت: آمار کودکان کار در کشور میلیونی نیست.

مرتضي مير‌باقري، قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي كه رياست اين جلسه شورا را برعهده داشت، افزود: اعداد و ارقام كودكان كار در كشور به بيش از ١٥٠هزار نفر نمي‌رسد و اعدادي كه اعلام مي‌شود به خاطر بد‌بيني‌هاي مجامع بين‌المللي به ايران است.

ميرباقري همچنين درباره ساماندهي متكديان در مترو تهران گفت: شهرداري تهران اعلام آمادگي كرد كه در صورت همكاري حوزه قضايي و انتظامي تا سه ماه آينده متكديان و دستفروشان را از سطح مترو و چهارراه‌ها جمع‌آوري كند كه با كليات اين پيشنهاد موافقت شد. قرار است جزييات اين طرح مشخص شود و ظرف مدت يك هفته آن را ابلاغ كنيم. شهرداري نيز با همكاري حوزه قضايي و انتظامي آن را اجرا خواهد كرد.

به گفته وي موضوع آمار مصرف‌كنندگان مواد مخدر و الكل يكي از موضوعات اين جلسه بود و وي با بيان اينكه اختلافي ٤٠درصدي در آمار معتادان وجود دارد، تصريح كرد: بنا بر آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد معتادان در كشور يك ميليون و ٣٢٥ هزار نفر است اما وزارت بهداشت مي‌گويد اين آمار دو ميليون نفر است و ما درگير تفاوتي ٤٠ درصدي در آمار و ارقام هستيم كه تصميم گرفته شد بررسي‌هاي دقيق‌تري با روش‌هاي مختلف به‌طور جامع انجام شود.

قائم مقام وزير كشور درباره عرضه قليان گفت: فروش قليان و ابزارآلات استعمال آن مانند ديگر اقلام ماهواره‌اي ممنوع بوده و خلاف مقررات است. درباره ممنوعيت استعمال قليان در قهوه‌خانه‌ها هم مطالعه ميداني در دستور كار داريم اما بايد بدانيم كه ٩٠ درصد مصرف‌كنندگان قليان در خارج از قهوه‌خانه‌ها مصرف مي‌كنند؛ همانند تخلف استفاده از ماهواره كه ٤٠ درصد ايراني‌ها ماهواره دارند اما آيا مي‌شود با اين نوع آسيب‌ها، امنيتي برخورد كرد؟

قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي با تاكيد بر اينكه نيمي از كودكان كار از اتباع هستند، گفت: آماري كه مجامع بين‌المللي درباره كودكان كار ايران ارايه مي‌دهند ٥٠ تا ٦٠ درصد رتبه منفي بيشتري نسبت به آمار واقعي دارد بنابراين تا بهمن‌ماه تلاش مي‌كنيم اعداد و ارقام مربوط به كودكان كار را اعلام كنيم.

۴۷۴۷

منبع: اعتماد